Autojen kauko-ohjatun lukituksen ongelmat saattavat johtua radiohäiriöstä. Niiden aiheuttajia ovat usein muut samaa taajuusaluetta käyttävät laitteet. Lukkojen oikutteluun tuskastuneille tarjoamme itseapua vian selvittämiseen sekä neuvontaa niihin pulmiin, joita autoilija ei itse pysty selvittämään.
Autojen kauko-ohjatut lukitukset toimivat radioyhteydellä. Yhteyden radiotaajuus on valittu yhteiskäyttöalueelta (433,050–434,790 MHz), jossa toimii myös lukuisa joukko muita pienitehoisia langattomia laitteita. Tällaisia ovat mm. langattomat sääasemat, langattomat ovikellot ja autotallin ovien kauko-ohjaimet.
Autojen kauko-ohjatut lukitusjärjestelmät häiriintyvät helposti, jos lähialueella on samalla taajuusalueella muita radiosignaaleja. Pahimmillaan häiriö voi estää kokonaan auton lukituksen avautumisen. Häiriö voi ilmetä myös kantaman lyhenemisenä, eli auton lukitus aukeaa vasta hyvin lähellä autoa. Herkkyys häiriöille riippuu myös automallista. Radiohäiriöstä johtuvat ongelmat rajoittuvat yleensä saman korttelin alueelle.
Miten auton oven saa auki, jos lukitus oikuttelee?
Jos auton kauko-ohjattu lukitus ei aukea, avain kannattaa viedä lähelle tuulilasin alareunaa, ja yrittää avata lukitus eri kohdissa tuulilasin alareunaa. Koska lukituksen vastaanotin on yleensä kojetaulun sisällä, ohjautuu signaali näin mahdollisimman voimakkaana vastaanottimeen. Häiriö saattaa poistua itsestään jonkin ajan kuluttua. Jos lukitusta ei saada kauko-ohjaimella auki, voidaan käyttää auton mekaanista avainta. Auton ohjekirjasta selviää, miten mekaaninen avain saadaan esille kauko-ohjaimesta ja missä kohtaa autoa avaimen lukkopesä on. Lukkopesä voi olla piilossa peitelevyn alla.
Häiriön syyn selvittäminen ja poistaminen
Jos autojen lukitukset oikuttelevat tietyllä alueella, alueen asukkaat voivat itse selvittää, onko samalla alueella käytössä langattomia pienteholaitteita, kuten langattomia sääasemia. Kun vikaa etsitään, häiriön aiheuttajaksi epäillystä laitteista poistetaan paristot tai käyttöjännite ja seurataan sen vaikutusta häiriöön. Langattomat pienteholaitteet saattavat vikaantuessaan alkaa lähettää jatkuvaa signaalia estäen autojen lukituksen toiminnan. Erityisesti paristokäyttöiset langattomat laitteet, kuten sääasemien ulkoanturit, ovat aiheuttaneet ongelmia. Niiden lähettimiä on jumiutunut päälle, kun paristojännite on laskenut.
Jos autojen lukitusten toiminnassa ilmenee häiriöitä, eikä ongelman aiheuttajaa kyetä löytämään, voi apua pyytää Traficomilta tekemällä ilmoituksen radiohäiriöstä.