Huoltohenkilöstön lupakirjaa (Osa-66 / Part-66) tarvitset, kun haluat toimia siviili ilma-aluksen huoltomekaanikkona (huoltotodisteen antajana). Huoltohenkilöstön lupakirja jaetaan seitsemään luokkaan riippuen tehtävien sisällöstä.
Näin hankit ensimmäisen huoltohenkilöstön lupakirjan
Ikävaatimus
Huoltohenkilöstön lupakirjan hakijan on oltava vähintään 18-vuotias.
Koulutus ja kokeet
A- ja B-luokkien koulutus sisältää peruskurssin ja kokeet. Kuhunkin lupakirjaluokkaan ja alaryhmään vaadittava tiedon taso osoitetaan perustietokokeilla, jotka suoritetaan hyväksytyssä 147-koulutusorganisaatiossa. L-luokan lupakirjan teoriaosuus suoritetaan viranomaiskokeilla.
Luokan C lupakirjan voi saada myös hakija, joka on suorittanut teknisen alan akateemisen tutkinnon yliopistossa tai muussa korkeakoulussa.
Traficomin järjestämien Part-66L -teoriakokeiden suoritusajankohdista voit tiedustella sähköpostitse osoitteesta teoriakokeet (at) traficom.fi.
L-luokan viranomaiskokeisiin voit valmistautua tutustumalla mm. seuraaviin materiaaleihin:
Aviation Maintenance Technician Series, Dale Crane, Aviation Maintenance Technician Handbook, FAA-H-8083 AC 43.13-1B, EASA perusasetus (EU) 2018/1139, EASA huoltotoiminta-asetus (EU) 1321/2014, EASA purjelentoasetus (EU) 2018/1976, EASA certification specifications CS-STAN, EASA certification specifications CS-22
Kokemusvaatimukset
Ensimmäistä lupakirjaa hakiessasi relevantti työkokemus tulee olla suoritettu hakemusta edeltävän 10 vuoden aikana. Käytännön työkokemusta vaaditaan vähiten niiltä hakijoilta, jotka ovat suorittaneet hyväksytyn peruskurssin ja perustietokokeet Part-147 koulutusorganisaatioissa ja eniten niiltä hakijoilta, joilla ei ole lainkaan teknillistä ammattikoulutusta. Tähän väliin jäävät ne, jotka ovat suorittaneet Traficomin hyväksymän ammatillisen tutkinnon, esimerkiksi muun kuin haetun luokan/alaryhmän peruskurssin.
Hakijalta vaaditaan haettuun lupakirjaluokkaan relevanttia monipuolista käytännön kokemusta liikenteessä olevien siviili-ilma-alusten huoltamisesta Part-145 tai Part-CAO organisaatioissa tai itsenäisen huoltotodisteen antajan valvonnassa. Viimeaikaista huoltokokemusta hakemusta edeltävältä vuodelta on oltava vähintään 6 kuukautta. Muuta kuin siviili ilma-alusten huoltokokemusta voidaan Traficomin toimesta hyväksyä osana kokemusvaatimusta. Siviili-ilma-alusten huoltokokemusta tulee kuitenkin olla vähintään 12 kuukautta. 12kk ajanjakso voidaan korvata 200 päivän huoltokokemuksella.
Akateemista C lupakirjaa varten hakijalla on oltava kokemusta siviili-ilma-alusten huollosta vähintään kolmen vuoden ajalta. Monipuolisten tehtävien tulee liittyä suoraan ilma-aluksen huoltoon, ja hakijalla on oltava kokemusta ilma-aluskorjaamon työtehtävien seuraamisesta vähintään kuuden kuukauden ajalta.
Luokkaa L varten hakijalla on oltava vähintään yhden vuoden ajalta käytännön kokemusta liikenteessä olevien ilma-alusten huollosta, johon sisältyy kyseisen ilma-aluskohtaisen alaryhmän kannalta riittävän monipuolisia huoltotöitä.
Vaadittu kokonaiskokemus vuosina | A, B1.2, B1.4, B3 | B1.1, B1.3, B2 |
Moduulikokeet | 3 | 5 |
Moduulikokeet + AMC 66.A.30(a)3. Skilled worker | 2 | 3 |
147-koulutusorganisaation peruskurssi + moduulikokeet kategoriaan | 1 | 2 |
Lääketieteelliset vaatimukset
Lentokoneasennuksen perustutkintoa antavan koulutuksen järjestäjän (Part-147 koulutusorganisaatio) tulee noudattaa koulutukseen valittavien oppilaiden terveydentilavaatimuksissa Opetushallituksen antamaa määräystä.
EU-lainsäädäntö ei aseta lääketieteellisiä vaatimuksia lupakirjan hakijalle.
Lupakirjan haltijaa kuitenkin edellytetään:
- lukemaan ja ymmärtämään huolto-organisaation menettelytavat sekä huollon suorittamiseen käytetyt ohjeet sekä tekniset käsikirjat kyseisen organisaation käyttämällä kielellä.
- tekemään kirjallisia teknisiä merkintöjä ja mahdollisia huoltoasiakirjoja koskevia merkintöjä ja
- kommunikoimaan sillä tasolla, että vältetään väärinkäsitykset
- Lisää tietoa: https://www.easa.europa.eu/the-agency/faqs/continuing-airworthiness#category-part-66 (Ulkoinen linkki)
Hae lupakirjaa
Huomaathan, että sotilasilmailuviranomaisen myöntämä EMAR-66 lupakirja ei oikeuta Part-66 lupakirjan hakemiseen, vaan hakijan on tositettava Part-66 lupakirjan koulutus- ja kokemusvaatimukset.