Euroopan liikkujan viikkoa vietetään vuosittain syyskuussa, 16.–22.9. Viikolla kannustetaan ihmisiä pohtimaan omia, arkisia liikkumisvalintoja ja niiden vaikutuksia ympäristöön, yhteiskuntaan ja terveyteen.
Liikkujan viikon aikana eurooppalaiset kaupungit ja kunnat järjestävät tapahtumia ja juhlistavat pysyviä toimia, joilla ne edistävät kestävää liikkumista. Teemaviikko päättyy perinteeksi muodostuneeseen Auton vapaapäivään 22.9.
Liikkujan viikkoa vietettiin Euroopassa ensimmäisen kerran vuonna 2002. Suomessa Auton vapaapäivää on vietetty vuodesta 2000 ja Liikkujan viikkoa vuodesta 2003 lähtien. Auton vapaapäivästä käytetään toisissa kunnissa nimitystä Autoton päivä.
Kampanjan virallisia osallistujia ovat kunnat ja kaupungit, mutta tempauksia ja tapahtumia ovat tervetulleita järjestämään kaikki innokkaat, kuten seurat ja yhdistykset. Liikkujan viikko on erinomainen tapa nostaa kestävää liikkumista ja sen hyötyjä esiin myös työyhteisöissä ja kouluissa.
Vuoden 2024 teema korosti yhteisten tilojen merkitystä
Vuonna 2024 EU:n tasoinen teema Liikkujan viikolle oli ”Shared Urban Space”, josta suomeksi käytettiin muotoa Yhteiset kaupunkitilat ja ruotsiksi Stadsrum för alla.
Teemassa korostettiin yhteisten, julkisten tilojen merkitystä. Sillä oli tarkoitus herätellä kaikkia miettimään, miten kuntien ja kaupunkien yhteiset julkiset tilat on jaettu. Miten voidaan varmistaa, että etenkin jalankulkijat ja pyöräilijät voivat liikkua turvallisesti ja mukavasti miellyttävässä ympäristössä? Yhteiset tilat tuovat monenlaisia etuja, kuten lisäävät sosiaalista tasa-arvoa, liikenneturvallisuutta ja elämänlaatua sekä vähentävät melua ja ilmansaasteita.
Vinkkejä liikkujan viikon viettoon
Faktaboksi: Tiesitkö nämä kestävästä liikkumisesta?
1. Jo puolen tunnin päivittäinen kävely voi parantaa kestävyyskuntoa 10–15 % muutamassa kuukaudessa. (UKK-instituutti)
2. Koululainen kulkee kouluvuoden aikana noin 400 matkaa kodin ja koulun välillä. Alakoululaisten alle viiden kilometrin koulumatkoista suuri osa kuljetaan kävellen ja pyörällä. Yläkouluiässä lihasvoimin liikkuminen saman pituisilla koulumatkoilla vähenee. (LIITU-tutkimus, 2022)
3. Pyörää käytetään tasaisesti kaikissa tuloluokissa. Korkeimmissa tuloluokissa pyörällä liikuttuja kilometrejä kertyy kuitenkin enemmän kuin muissa tuloluokissa.
4. Naiset tekevät 63 % kaikista joukkoliikennematkoista (Henkilöliikennetutkimus, 2021)
5. Jo reilun 20 km matkoilla joukkoliikenteen nopeus on kilpailukyinen autoon verrattuna, jos sopiva joukkoliikenneyhteys on tarjolla. (Henkilöliikennetutkimus, 2021)
6. Henkilöautoon mahtuu tyypillisesti 5 henkeä, mutta silti useimmiten autossa matkataan yksin tai kaksin. Autoilun tehokkuutta voi lisätä nappaamalla samaan suuntaan vaikkapa työpaikalle tai harrastuksiin kulkevia kyytiin. (Henkilöliikennetutkimus, 2021)
7. Oulussa pyöräillään lähes kolminkertainen määrä Suomen keskiarvoon verrattuna. (Henkilöliikennetutkimus, 2021)
8. Sähköavusteisella pyörällä tehty keskimääräinen matka on noin 10 km. Kaikista suomalaisten päivittäisistä matkoista 75 % on alle 10 kilometrin pituisia. Kun pyöräilyn taakka kevenee sähköavusteisen pyörän ansiosta, taittuu jopa parinkymmenen kilometrin matka leikiten. (UKK-instituutti, Romutuspalkkiokampanjan seurantatutkimus, 2023)