Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Ajokorttilain uudistus (Ulkoinen linkki) on Arkadiamäellä käsittelyssä ja olemme viestinnällisesti ison haasteen edessä: miten tavoitamme virastona alle 18-vuotiaat, joilla on ajokortti tai ajokortin hankkimista suunnittelevat nuoret, joita ehdotetut lakimuutokset koskevat?

Ymmärsimme heti, että ne perinteiset viestintäkanavat eivät tavoita kohderyhmää, joten jotain muuta oli nyt keksittävä. Viestintäasiantuntijamme Milla ehdotti minulle, että liity TikTokkiin. Ensimmäinen reaktio oli se, että onpas hyvä vitsi. Isoisän vanhojen kalsareiden kuviotkin ovat mielenkiintoisempia kuin minä ja jutuissa on mehua kuin Ylen yöradion juontajalla kolmen voileipäkeksin jälkeen. Vieläkö sitä tässä virkaiässä pitää alkaa tehdä tanssivideoita, joilla saa tarpeeksi näkyvyyttä? Tai osallistua erilaisiin somehaasteisiin ja tehdä itsestään naurettava, koska näkyvyyttähän tulee parhaiten epic fail -videoilla? Tuskin lakipykälät paperista luettuna kovin suurta hurmiota saa aikaiseksi nuorison keskuudessa ja mitä hyötyä siitä TikTokiin liittymisestä on, jos saan kaksi seuraajaa. Nekin luultavasti olisivat verottaja ja poliisi.

Legit ajokortti lady - aito ja mahtava

Ajatus kuitenkin jäi muhimaan takaraivoon. Yksi sunnuntai aloin sitten pohtia sopivaa käyttäjänimeä. Verolla on Epic Tax Guy, joten jotain nuorisoon iskevää sen pitäisi olla. En vain itse enää oikein ole kohderyhmää, vaikka kuinka niin haluaisinkin, niin pää löi tyhjää. Sitten se iski. Legit ajokortti lady. Legit, koska se tarkoittaa nuorten aikuisten kohdalla aitoa, mutta teini-ikäisillä se tarkoittaa mahtavaa. Itse kerrottava asia pitäisi jotenkin nimestäkin tulla esiin, joten ajokortti on looginen lisä. Ladya ja sen kirjoitusmuotoa piti pohtia kuitenkin hetki. Onko lady enää nuorison keskuudessa myyvä? Sisäinen prinsessani voitti kuitenkin taistelun. Jo samana iltana laitoin legit_ajokortti_lady -nimellä tilin pystyyn ja varovasti tutustuin TikTokin maailmaan.

Siinä vaiheessa kuva siitä, että minulla olisi mitään jalansijaa niillä markkinoilla vahvistui. Feed tarjosi vain kiroilua, tanssia tai muuta sekoilua. Eihän tästä nyt tulisi yhtään mitään. Helpommin tulisi voitto presidentin vaalien ensimmäisellä kierroksella kuin menestys somessa virkakielellä. Kuva ajokorttilain mediaseksikkyydestä ei ollut mielessäni enää kovin vahvoilla. Kun siihen yhtälöön vielä lisätään 35-vuotias täti-ihminen, niin miltäpä asia alkaa kuulostaa? Hitiltä vai hudilta?

Oma näkemys oli se, että nyt mennään 100 lasissa metsään. Mutta se mitä oma rallitausta on opettanut, että kun ajaudutaan tieltä ulos kovalla vauhdilla, niin kaasu pitää olla pohjassa, muuten ojasta ei nousta enää tielle. Näin päätin tälläkin kertaa tehdä. Tulkoon minusta sitten naurunalainen ja viraston pelle tai jään sitten taustalle niin harmaana, että puolustusvoimat haluaa palkata minut, mutta tälle annettaisiin nyt kaikki. Kuvasin itsestäni esittelyvideon, katsoin valmiin tuotoksen ja vähän kuivakkahan se oli, mutta se oli alku kuitenkin. Julkaisin videon alkuillasta ja nukkumaan mennessä katsoin, että seuraajia oli tullut parisen kymmentä ja videota katsottu alle 100 kertaa. Jotain tällaista olin odottanutkin, joten menin hyvillä mielillä unille, kun tavoite oli täyttynyt.

Seuraavana aamuna vilkaisin, miltä se minun TikTok oikein näyttää. Yön aikana seuraajia oli tullut 1200 ja videolla katselukertoja jo yli 10 000. Se kuulosti hurjalta ja olin ylittänyt omat kuvitelmat pitkälti. En malttanut edes kirjautua töihin, kun piti viestinnälle jo kertoa asiasta. Kun videon julkaisusta oli 24 tuntia, oli seuraajia jo yli 5 000 ja katselukertoja 77 700. Nyt seuraajia on jo yli 10 000 ja suosituimmalla videolla on jo yli 260 000 katselukertaa #boom.

Tässä on nyt kuivakka virkatäti vähän ihmeissään, että miten nyt näin pääsi käymään? Nuorisoko on muka oikeasti kiinnostunut minun jutuista ja haluavat somessa seurata? Muka minä, joka en ole mikään sortin viestinnän ammattilainen, sain nuorison kiinnostumaan virkahenkilön uutisista? Piti ihan tarkastaa, että onhan mulla siinä videolla kaikki vaatteet varmasti päällä, eikä taustalla ole mitään epäilyttävää toimintaa, joka suosion olisi aiheuttanut. Mutta ei. Vieläkään ei ole ihan selvillä, että mitä tässä nyt tapahtuu, mutta nyt on ensimmäistä kertaa työkalenteriin laitettu merkintä "TikTok", jossa varaan aikaa somevideoiden kuvaamiselle.

Blogin on kirjoittanut Marjo Immonen a.k.a legit ajokortti lady, joka kuvittelee nyt olevansa hip and cool (lonkka ja viileä).

Päivitetty