Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Internetissä toimii runsaasti verkkoalustoja ja muita palveluita, jotka tallentavat tai julkaisevat käyttäjien palveluun luomaa sisältöä. Kun vierailet verkkoalustalla tai julkaiset alustalla sisältöjä, sinulla on tiettyjä oikeuksia ja velvollisuuksia, joiden taustalla on EU:n uusi digipalveluasetus.

Oikeus ilmoittaa laittomasta sisällöstä

Jos kohtaat verkossa sisältöä, tuotteita tai palveluita, joiden epäilet olevan laittomia, sinulla on oikeus ilmoittaa havainnostasi palvelun, eli verkkoalustan tai säilytyspalvelun tarjoajalle. Palvelussa on oltava tarjolla helppo tapa tehdä tällaisia ilmoituksia. Sinulla on oikeus saada palveluntarjoajalta:

  • vahvistus ilmoituksen vastaanottamisesta, jos liitit ilmoitukseesi yhteystietosi
  • tieto siitä, millaisen päätöksen palveluntarjoaja on tehnyt ilmoituksesi johdosta
  • tieto siitä, onko ilmoituksesi käsittelyyn tai päätöksentekoon käytetty automatisoituja välineitä.

Jos et ole tyytyväinen päätökseen, sinulla on oikeus hakea siihen palveluntarjoajalta muutosta. Verkkoalustan on tätä varten tarjottava käyttöösi tehokas ja maksuton sisäinen valitustenkäsittelyjärjestelmä.

Sisällöntuottajana verkkoalustalla

Kun tuotat sisältöä verkkopalveluun, kannattaa aina tutustua palvelun ehtoihin ja toimia niiden mukaisesti. Lisäksi on hyvä olla perillä muista sisällöntuottajan oikeuksista ja velvollisuuksista. Näihin tuli muutoksia helmikuussa 2024 EU:n digipalveluasetuksen myötä. Alustajättien osalta sääntely tuli voimaan jo kesällä 2023.

Sisällöntuottajan oikeudet ja velvollisuudet

Toimi näin, jos kohtasit ongelmia verkkoalustalla

1

Dokumentoi ongelma ja oma toimintasi

Ota esimerkiksi kuvakaappaukset tai tallenna ongelmaan liittyvät linkit. Ota myös jatkossa talteen kaikki alustan kanssa käytävä viestinvaihto ja päivämäärät. Dokumentointi helpottaa asian tutkimista.

2

Tee ilmoitus alustalle

Tee ilmoitus alustan omien ohjeistusten mukaisesti. Ohjeita löytyy yleensä alustan tuki- ja ohjesivuilta.

3

Odota alustan vastausta

Alustojen on käsiteltävä valitukset kohtuullisessa ajassa. Vastauksen tulisi sisältää ratkaisu tekemääsi ilmoitukseen, selkeät perustelut sekä tietoa siitä, miten päätökseen voi vaatia muutosta.

4

Jos et saa alustalta vastausta tai se on puutteellinen, tee valitus Traficomille

Kuvaile ongelmaa ja sen käsittelyä alustan kanssa mahdollisimman tarkasti ja liitä yhteydenottoon kaikki ongelmaan liittyvät tiedostot. 

Sähköinen asiointi

Ilmainen

Jos kyseinen ongelma kuuluu kuluttaja-asiamiehen tai tietosuojavaltuutetun toimivaltaan, lomake ohjaa sinut oikeaan osoitteeseen. Eri viranomaisten toimivaltaa voit tarkastella myös alta.

Päivitetty