Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Jakeluinfra-asetus (AFIR) asettaa jäsenvaltioille sitovia tavoitteita vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönottamiseksi ja kehittämiseksi. Asetus koskee tieliikenteen osalta sähkön ja vedyn jakeluinfraa, satamissa ja lentoasemilla maasähkön syöttöä sekä satamissa nesteytetyn metaanin jakelua.

Jakeluinfra-asetus (EU) 2023/1804 tuli voimaan 12.10.2023, ja sen soveltaminen alkoi 13.4.2024. Asetuksen tavoitteena on varmistaa jakeluinfran vähimmäistaso, joka tukee vaihtoehtoisten käyttövoimien yleistymistä kaikissa EU:n jäsenvaltioissa unionin ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Asetuksella taataan myös infran yhteentoimivuus sekä varmistetaan kattava tiedonsaanti ja asianmukaiset maksutavat loppukäyttäjille. Jakeluinfra-asetuksessa ei aseteta velvollisuutta vaihtoehtoisten polttoaineiden käytölle, vaan siitä säädetään muualla.

Jakeluinfra-asetuksen toimivaltaisista viranomaisista, viranomaistehtävistä sekä seuraamuksista on säädetty kansallisesti niin sanotussa jakeluinfralaissa, ilmailulaissa ja merenkulun ympäristönsuojelulaissa. Jakeluinfra-asetuksen tietovelvoitteita täydentävä kansallinen lainsäädäntö on vielä kesken.

Jäsenvaltioita koskevat jakeluinfratavoitteet

Jäsenvaltiota koskevat pakolliset kansalliset tavoitteet jakeluinfran käyttöönotosta tulee täyttää asteittain vuosina 2025–2035. Näitä tavoitteita ovat muun muassa:

  • riittävä antoteho suhteessa ladattavien sähkökäyttöisten henkilö- ja pakettiautojen määrään
  • latauskenttiä ja vetytankkausasemia TEN-T-tieverkon varrella tietyin välimatkoin sekä kevyille että raskaille sähkökäyttöisille hyötyajoneuvoille
  • maasähkön syöttö TEN-T-verkon meri- ja sisävesisatamissa sekä lentoasemilla
  • nesteytetyn metaanin tankkauspisteitä TEN-T-verkon merisatamissa.

Velvoitteita lataus- ja tankkauspisteiden ylläpitäjille

Jakeluinfra-asetus ohjeistaa yleisesti saatavilla olevien latauspisteiden ylläpitäjiä tarjoamaan loppukäyttäjille mahdollisuuden sähköajoneuvon kertalataukseen ja sähköiseen maksamiseen esimerkiksi maksukortilla. Kertahinnan tulee perustua toimitetun sähkön hintaan kilowattituntia kohti sekä mahdolliseen minuuttiperusteiseen käyttömaksuun. Asetus edellyttää lisäksi hintojen kohtuullisuutta, helppoa vertailtavuutta ja syrjimättömyyttä.

Yleisesti saatavilla olevien lataus- ja tankkauspisteiden ylläpitäjien tulee asettaa saataville maksutta staattista ja dynaamista dataa ylläpitämästään jakeluinfrasta. Tällä tarkoitetaan esimerkiksi tietoa lataus- ja tankkauspisteiden sijainneista ja määristä, aukioloajoista, enimmäisanotehoista ja kertalatauksen hinnoista. Pääsy dataan tulee tarjota ylläpitäjän ohjelmointirajapinnasta, siten, että data on kaikkien datan loppukäyttäjien käytettävissä kansallisen yhteyspisteen (NAP) kautta. Suomessa kansallisen yhteyspisteen toteuttaa Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic. Yhteyspisteen kehittäminen jakeluinfrastruktuurin osalta on vielä kesken. 

Traficomin rooli

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo, että lataus- ja tankkauspisteiden ylläpitäjät sekä liikennepalvelujen tarjoajat täyttävät heille jakeluinfra-asetuksessa asetetut velvoitteet. Traficom toimii myös kansallisesti nimettynä tunnisterekisteriorganisaationa (IDRO), joka myöntää ja hallinnoi tunnistekoodeja lataus- ja tankkauspisteiden ylläpitäjien ja liikennepalvelun tarjoajien tunnistamiseen.

Traficom seuraa myös latausinfrastruktuurimarkkinoita ja osallistuu jakeluinfra-asetuksen mukaiseen kansallisen toimintakehyksen, eli jakeluinfraohjelman, laatimiseen sekä kansalliseen raportointiin ja vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfrastruktuurin kehittymisen seurantaan.

Päivitetty