17-vuotiaiden henkilöauton kuljettajien liikenneturvallisuustilanne on tänä vuonna kehittynyt parempaan suuntaan. Tammi-heinäkuussa henkilövahinko-onnettomuuksia on ennakkotietojen mukaan tapahtunut 38 ja näissä menehtyi 2 henkilöä. Viime vuonna 17-vuotiaat henkilöauton kuljettajat olivat mukana 82 henkilövahinko-onnettomuudessa ja näissä menehtyi 10 henkilöä.

17-vuotiaiden liikenneturvallisuustilanne on kehittynyt parempaan suuntaan myös silloin, kun tarkastellaan kaikkia kulkutapoja. Viime vuonna 17-vuotiaita loukkaantui tieliikenteessä, kaikki kulkutavat mukaan lukien, 172 henkilöä. Tänä vuonna tammi-elokuussa loukkaantuneita on ennakkotietojen mukaan 83 henkilöä eli alle puolet vuoden 2020 määrästä. Loukkaantumiset näyttävät vähentyneen kaikilla kulkutavoilla paitsi mopolla.
Ennakkotietojen perusteella näyttää siltä, että vuonna 2021 nuorten kuljettajien liikennekuolemien määrä pysyy osapuilleen ennallaan. Vuonna 2020 nuoria kuljettajia kuoli liikenteessä suunnilleen yhtä paljon kuin edellisinä vuosina.

Vuonna 2020 loukkaantumiset vähenivät nuorilla mopon, moottoripyörän ja henkilöauton kuljettajilla. Vuonna 2021 nuorten mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden loukkaantumiset näyttävät lisääntyvän, kun taas henkilöautonkuljettajien loukkaantumiset vähenevät.

Vuoden 2018 ajokorttilain uudistuksen vaikutuksia on selvitetty usealla eri tutkimuksella
Viimeisempänä on käynnistynyt lakiuudistuksen liikenneturvallisuusvaikutustutkimus, jonka tekijänä on VTT Oy. Tutkimuksessa on tarkoitus analysoida liikenneturvallisuustilanteen muutoksia pitkällä aikavälillä mm. tilastollista mallinnusta hyödyntäen. Tutkimuksessa pyritään myös vertaamaan Suomen liikenneturvallisuustilanteen kehitystä Ruotsin tilanteeseen.
Lisätietoja
Erityisasiantuntija Riikka Rajamäki, riikka.rajamaki@traficom.fi, p. 029 534 6172
Erityisasiantuntija Elina Uusitalo, elina.uusitalo@traficom.fi, p. 029 534 5445