Bittimittari.fi on Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin uusi nettiyhteyden nopeuden ja laadun mittauspalvelu. Se on tarkoitettu kaikille netinkäyttäjille. Palvelu kertoo mittaustulosten lisäksi arvion siitä, kuinka hyvin mitattu nettiyhteys vastaa käyttäjän tarpeita. Bittimittari.fi-palvelun tavoitteena on lisätä ymmärrystä laajakaistan toiminnasta. Traficomin tavoitteena on seurata ja edistää riittävien nettiyhteyksien saatavuutta Suomessa.
"Tavoitteenamme on ollut kehittää luotettava ja informatiivinen nettiyhteyden mittaustyökalu, jonka tuloksia kenen tahansa on helppo ymmärtää. Palvelu kertoo muutakin kuin teknisiä tunnuslukuja", tähdentää päällikkö Joonas Orkola Traficomista. Bittimittari.fi-palvelu tarjoaa tietoa nettiyhteyden eri ominaisuuksista ja auttaa arvioimaan kuinka hyvin mitattu yhteys vastaa käyttäjän tarpeisiin.
Bittimittari.fi-palvelu toimii älylaitteisiin asennettavalla mobiilisovelluksella. Lisäksi käytettävissä on selainkäyttöliittymä. Palvelussa on huomioitu myös saavutettavuuden kautta erilaisten netinkäyttäjien moninaiset tilanteet ja erityistarpeet.
Bittimittari.fi kertoo miten palvelut toimivat nettiyhteydellä
Monet kuluttajat katsovat elokuvia ja sarjoja nettiyhteytensä kautta, jolloin tarvitaan suurempia latausnopeuksia erityisesti tarkemman kuvanlaadun vuoksi. Samaan aikaan etätyö ja erityisesti videopuheluiden suosio kasvaa jatkuvasti, mikä luo vaatimuksia nettiyhteydelle.
Esimerkiksi päivittäisen nettisurffailun, pankkiasioiden hoitamisen ja nettipelaamisen välillä vaatimukset nettiyhteydelle vaihtelevat merkittävästi toisistaan. Näihin kaikkiin netinkäytön tapoihin Bittimittari.fi-palvelu antaa arvionsa.
Käyttötapausten lisäksi palvelujen toimivuuteen vaikuttaa merkittävästi se, kuinka monta laitetta tai käyttäjää samanaikaisesti hyödyntää nettiyhteyttä. Bittimittari.fi antaa nettiyhteyden yleisestä sopivuudesta arvosanan sen perusteella, sopiiko laajakaista siihen, miten sitä kotitaloudessa käytetään.
Bittimittari.fi mukana turvaamassa kuluttajan oikeuksia
Bittimittari.fi-palvelu on osaltaan turvaamassa kuluttajan oikeuksia viestintämarkkinoilla. Palvelu voi esimerkiksi edesauttaa kuluttajaa tekemään valveutuneempia päätöksiä.
"Tarjoamalla kaikille helposti käytettävän mittauspalvelun vahvistamme osaltamme suomalaisten mahdollisuuksia arvioida hankkimansa palvelun laatua. Mikäli palvelun laatu ei vastaa sopimuksessa sovittua, kuluttajalla on mahdollisuus vaatia operaattorilta korjaustoimenpiteitä tai korvausta", korostaa Bittimittari.fi-palvelun kehityksestä vastaava projektipäällikkö Essi Hytti.
Traficom seuraa mittausmääriä ja kannustaa mittaamaan omaa nettiyhteyttään
Toukokuussa käyttöönotettu Bittimittari.fi-palvelu on otettu mukavasti vastaan. Yksittäisiä mittauksia on tehty lähes 760 000 ja mobiilisovelluksia ladattu yli 11 000 kertaa.
Projektipäällikkö Essi Hytti rohkaisee suomalaisia tutustumaan liittymänsä toimivuuteen asentamalla mobiilisovelluksen älylaitteeseensa. Yhteyttä kannattaa mitata sekä kotona että sen ulkopuolella. Tähän mennessä mittauksia on tehty erityisesti palvelun selainversiolla ja Wifi-yhteydellä.
Bittimittari.fi-palvelun avulla kerätään tietoa Suomen nettiyhteyksien laadusta
Traficom hyödyntää mittaustuloksia valvonta- ja seurantatyössään. Johtopäätöksiä saaduista tuloksista tullaan jatkossa myös julkaisemaan monipuolisesti. "Tavoitteenamme on edistää laadukkaiden nettiyhteyksien saatavuutta kaikkialla missä niitä tarvitaan. Läpinäkyvyys verkkojen toimivuudesta eri alueilla ja eri aikoina ohjaa kehitystä oikeaan suuntaan. Käyttämällä palvelua oletkin mukana kehittämässä maamme mainioita verkkoyhteyksiä entistäkin paremmiksi", Orkola summaa.
Tutustu Bittimittari.fi (Ulkoinen linkki)-palveluun ja ryhdy mittaamaan!
Lisätietoja
Erityisasiantuntija Essi Hytti, p. 029 539 0535, essi.hytti@traficom.fi
Päällikkö Joonas Orkola, p. 029 539 0493, joonas.orkola@traficom.fi