Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on viime kuukausina saanut lisääntyvästi yhteydenottoja liittyen matkaviestinverkkojen kuuluvuuteen, ja ongelmat ovat nousseet keskusteluun etenkin 3G-verkon alasajon myötä. Nyt Traficom yhdessä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa painottaa teleyritysten vastuuta kuuluvuushaasteiden ratkaisemisessa. Konkreettiset ja suunnitelmalliset toimenpiteet ovat välttämättömiä, jotta matkaviestinverkkojen toimivuus voidaan taata kaikkialla Suomessa.

Matkaviestinyhteydet toimivat pääosin hyvin – haasteena ovat haja-asutusalueet

Traficom on vastaanottanut syyskuusta 2024 lähtien yli 140 yhteydenottoa matkaviestinverkon kuuluvuusongelmista eri puolilta Suomea. Osa ongelmista liittyy siihen, että 3G-verkko poistuu käytöstä: yhteydet ovat heikentyneet tai käytössä on vielä vanhoja päätelaitteita. Ongelmat ovat usein paikallisia ja voivat johtua myös muista syistä, kuten rakennuksen sisäkuuluvuutta heikentävistä rakenteista.

Virasto on selvittänyt matkaviestinverkon palvelujen saatavuutta tekemällä mittauksia eri puolilla Suomea. Etelä-Savon alueella tehdyissä mittauksissa lokakuussa 2024 selvisi, että peruspalvelut – puhelut ja mobiililaajakaista – toimivat pääsääntöisesti hyvin. Kuitenkin yksittäisiä kuuluvuusongelmia havaittiin erityisesti haja-asutusalueilla. 

3G-verkon alasajo ja taajuuksien uudelleenkäyttö

3G-verkon alasajo on osa viestintäinfrastruktuurin kehitystä, jossa taajuuksia vapautetaan tehokkaampien 4G- ja 5G-verkkojen käyttöön. Siirtymävaiheessa käyttäjät saattavat kohdata hidastuneita yhteyksiä, jos laitteet tukevat vain vanhempia teknologioita.

"Teleyritysten tulee varmistaa, että 3G-verkolta vapautuvat taajuudet otetaan viivytyksettä käyttöön matkaviestinverkkojen vahvistamiseksi. Lisäksi tarvitaan nopeutettuja ja kohdennettuja investointeja alueille, joissa kuuluvuus on heikko", korostaa johtaja Lasse Laine Traficomista.

"Käyttäjän kannattaa puolestaan varmistaa, että käytössä on 4G- tai 5G-kykyinen päätelaite ja että laitteessa on 4G-puhelut mahdollistettuna", Laine jatkaa.

Teleyritykset ovat sitoutuneet käyttämään 3G-verkolta vapautuneet taajuudet uusien verkkojen vahvistamiseen. Traficom valvoo, että siirtymä tapahtuu suunnitelmallisesti.

Toimenpiteitä ongelmien ratkaisemiseksi

Traficom, liikenne- ja viestintäministeriö, sisäministeriö sekä maa- ja metsätalousministeriö keskustelivat aiheesta perjantaina 29.11.2024. Huoli haja-asutusseutujen kuuluvuusongelmista on yhteinen, joten myös ratkaisuja etsitään yhdessä. 

Traficom on aktiivisesti ratkonut kuuluvuusongelmia yhdessä teleyritysten ja paikallisten toimijoiden, kuten kuntien ja hyvinvointialueiden, kanssa. Etelä-Savon mittausten lisäksi marraskuussa järjestettiin teleyritysten kanssa yhteispalaverit, joissa sovittiin yhtenäinen toimintatapa ongelmien käsittelemiseksi.

"Kaikki kuuluvuusongelmat käsitellään tapauskohtaisesti, ja teleyrityksille on asetettu määräaika vastata selvityspyyntöihin. Tarvittaessa virasto velvoittaa alueelle viestintäpalvelun tarjoamisen", kertoo Laine.

Yleispalveluvelvoite turvaverkkona

Matkaviestinverkkojen kuuluvuusongelmatilanteissa yleispalveluvelvoite toimii viimeisenä turvaverkkona. Tämä tarkoittaa, että jos kaupallista ratkaisua ei ole saatavilla, teleyritys voidaan velvoittaa tarjoamaan viestinnän peruspalvelut – toimivan puhelinyhteyden ja 5 Mbit/s laajakaistan – tietyssä pisteessä kotitalouden tai yrityksen tarpeisiin.

Suomessa haasteena ovat esimerkiksi asumattomat alueet, kuten laajat metsä- ja tunturialueet, joille matkaviestinverkon kuuluvuutta ei voida taata eivätkä nämä alueet kuulu yleispalvelun piiriin.

Katse tulevaisuuteen

Matkaviestinverkon kehitys jatkuu määrätietoisesti, ja tavoitteena on tarjota suomalaisille entistä nopeammat ja kattavammat yhteydet. Siirtymä 3G-teknologiasta uudempiin matkaviestinverkkoteknologioihin on merkittävä askel kohti tehokkaita ja toimintavarmoja verkkoja.

Uudemmat verkkoteknologiat ovat edeltäjiään luotettavampia. Kun 3G-teknologia saadaan kaikkialla vaihdettua uudempiin teknologioihin, yhteydet toimivat aiempaa varmemmin.

Avainasemassa toimivien ja nopeampien yhteyksien rakentamisessa on viranomaisten ja teleyritysten tiivis yhteistyö. Yhteistyöllä varmistetaan, että jokainen suomalainen voi luottaa viestintäverkkojen toimivuuteen – asuinpaikasta riippumatta.

"Jos puhelin- tai verkkoyhteydet eivät toimi, on tärkeää, että ongelmista raportoidaan eteenpäin. Kannustamme ottamaan matalalla kynnyksellä yhteyttä Traficomiin. Traficom tarvitsee yhteysongelmista osoitekohtaisia tietoja, jotta se voi valvoa teleyrityksille asetettuja velvoitteita", sanoo yksikön johtaja Kaisa Laitinen liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Lisätietoa kuuluvuusongelmista ja ratkaisuista löytyy Traficomin verkkosivuilta. Jos kohtaat ongelmia, älä epäröi ottaa yhteyttä! 

Blogin kirjoittajat: Lasse Laine työskentelee Traficomissa johtajana Tieto ja tulevaisuuden yhteydet -toimialalla vastuualueenaan Digitaaliset yhteydet. Kaisa Laitinen työskentelee liikenne- ja viestintäministeriössä Verkkojen hallinta- ja paikannusyksikön johtajana.

Päivitetty