Euroopan komissio on antanut 16.10.2024 delegoidun asetuksen, jolla täsmennetään offshore-alusten kasvihuonekaasupäästöjen ja kestävien polttoaineiden nollaluokituksen tarkkailua koskevia sääntöjä. Mikäli neuvosto ja parlamentti eivät vastusta komission ehdotusta 17.12. mennessä, uusi asetus astuu voimaan 1.1.2025. Annettu asetus täsmentää niin sanottua MRV-asetusta (EU) 2015/757, joka koskee meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen tarkkailua, raportointia ja todentamista.
MRV-asetukseen (EU) 2015/757 tehdyillä asetuksen (EU) 2023/957 muutoksilla offshore-alukset otetaan mukaan MRV-asetuksen sääntelyn piiriin 1. tammikuuta 2025 alkaen. Euroopan komission 16.10.2024 antamassa delegoidussa asetuksessa pyritään selkeyttämään offshore-alusten määritelmää.
Komission asetuksessa offshore-aluksiksi määritellään laaja joukko aluksia, jotka on suunniteltu tai sertifioitu suorittamaan palvelutoimintaa merellä tai offshore-laitoksissa. Niitä ovat muun muassa ruoppaajat, tuulivoimaloiden asennusalukset, tutkimusalukset, offshore-huolto- ja tukialukset, miehistön kuljetus- ja majoitusalukset, kaapelin laskualukset, porausalukset, kelluvat öljyn ja kaasun tuotanto-, varastointi- ja lastausyksiköt (FPSO ja FSO), sukellustukialukset sekä valmiustilassa olevat turva-alukset. Jäänmurtajat on rajattu asetuksesta pois.
Kestävistä nollaluokitetuista polttoaineista annettu täsmennys liittyy EU:n päästökauppajärjestelmään kuuluvien kasvihuonekaasupäästöjen laskentaan. Uutena määräyksenä on, että myös synteettisten vähähiilisten polttoaineiden hiilidioksidipäästökerroin määritetään täytäntöönpanoasetuksen (EU) 2018/2066 mukaisesti aiemmassa Euroopan komission delegoidussa asetuksessa (EU) 2023/2776 mainittujen biologista alkuperää olevien uusiutuvien polttoaineiden ja kierrätettyjen hiilipitoisten polttoaineiden lisäksi. Tätä määräystä on tarkoitus soveltaa 1.1.2024 alkaen.
Lisätietoja:
Satu Kuurma, johtava asiantuntija, satu.kuurma@traficom.fi, 029 534 6484
Cea Mittler, erityisasiantuntija, cea.mittler@traficom.fi, 029 534 7325