Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Aktiivisimman lentokauden lähestyessä on hyvä muistaa perussäännöt siitä, mihin ilma-aluksella voi laskeutua tai mistä sillä voi lähteä lentoon. Viime aikoina ilmenneiden tapausten vuoksi on erityisesti helikopterien osalta laskeutumissääntöjen kertaaminen tärkeää, jotta turvallisuus ja ilma-aluksen päällikön vastuu ovat selkeästi mielessä jo ennen lentoon lähtöä.

Ilmailulain mukaan ilma-aluksen lentoonlähtöön ja laskeutumiseen saa käyttää lähtökohtaisesti lentopaikkaa. Lentopaikan lisäksi lentoonlähtöön ja laskeutumiseen on mahdollista käyttää tilapäisesti avointa vesialuetta sekä alueen omistajan tai haltijan suostumuksella muuta maa- tai vesialuetta, vaikka kyseistä aluetta ei olisi tähän tarkoitukseen erikseen tarkoitettu.

Muista alueen omistajan tai haltijan suostumus

Lähtökohta on siis, että ilma-alusta operoidaan lentopaikalta käsin. Lakiin on kuitenkin jätetty mahdollisuus lentää myös muualta, mutta tällöin kyse voi olla ainoastaan tilapäisestä toiminnasta. Tämä tilapäinen toiminta kattaa yksittäiset laskeutumiset ja lentoonlähdöt sekä lyhyet lentosarjat. Lisäksi edellytetään, että alueen omistaja tai haltija on antanut lentämiseen suostumuksen.

Laissa ei säädetä erikseen siitä, millainen tämän suostumuksen tulee olla, mutta lähtökohtana voidaan pitää, että suostumuksen on oltava selkeä ja että siitä käy ilmi mihin ja kenelle suostumus on annettu. Suostumus tulee tarvittaessa pystyä esittämään esimerkiksi sitä kysyvälle viranomaiselle.

Ilma-aluksen päälliköllä on vastuu turvallisesta toiminnasta

Mikäli ilma-aluksella laskeudutaan tai lähdetään lentoon alueelta, jota ei ole tähän tarkoitukseen erityisesti järjestetty, on ilma-aluksen päälliköllä entistä suurempi vastuu huolehtia siitä, että ilma-aluksella operoidaan turvallisesti eikä vaaranneta alueella mahdollisesti oleskelevia henkilöitä tai häiritä esimerkiksi alueella käynnissä olevia tapahtumia.

Myös ilma-aluksen aiheuttama mahdollinen melu tulee pyrkiä huomioimaan. On myös hyvä huomioida, että ilma-alusten operointi ei ole kaikille tuttua, joten turvallisestikin toteutettu lento tai laskeutuminen voi ulkopuolisen silmissä näyttäytyä uhkaavalta.

Muistathan, että ilma-aluksen päällikkö vastaa aina viime kädessä lennon turvallisesta suunnittelusta ja suorittamisesta ja siitä, että lento suoritetaan voimassa olevia säädöksiä ja määräyksiä noudattaen. Säädösten ja määräysten vastainen toiminta vaarantaa ilmailun turvallisuutta, mutta voi aiheuttaa myös ilma-aluksen päällikölle hallinnollisia seuraamuksia tai rikosoikeudellisen vastuun.

Sovi mahdollisista korvauksista vahinkotilanteissa

Mikäli esimerkiksi teknisestä viasta johtuva laskeutuminen joudutaan tekemään niin, että siitä aiheutuu vahinkoa alueen omistajalle tai haltijalle, on syytä olla yhteydessä vahingonkärsijään ja sopia mahdollisista korvauksista. Ilmailussa toimitaan ns. ankaran vastuun periaatteella, mikä tarkoittaa, että ilma-aluksen omistaja, haltija ja käyttäjä ovat huolimattomuudesta riippumatta yhteisvastuussa vahingosta, joka ilma-aluksen käyttämisestä ilmailuun aiheutuu henkilölle tai omaisuudelle, jota ei kuljeteta kyseisessä ilma-aluksessa.
 

Lisätietoja

Osastopäällikkö Päivi Metsävainio, p. 029 534 5000, paivi.metsavainio@traficom.fi