Liikennekäytössä olevien autojen määrä on Suomessa pysynyt samalla tasolla jo vuosia, mutta ajoneuvojen keski-ikä jatkaa vanhenemistaan. Vuoden 2020 lopulla henkilöautojen keski-ikä oli 12,1 vuotta, kun edellisenä vuonna keski-ikä oli 11,8 vuotta. Viime vuoden aikana ladattavien bensiinihybridien määrä on kasvanut yli 20 000 henkilöautolla.
Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuuden kasvu näyttää kääntävän perinteisten käyttövoimien osuuksia hiljalleen laskuun. Vuoden 2020 lopussa liikennekäytössä olevista henkilöautoista 69,7 prosenttia oli bensiinikäyttöisiä. Dieselin osuus oli 27,7 prosenttia ja vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus 2,6 prosenttia.
Vaihtoehtoisista käyttövoimista ladattavien bensiinihybridien määrä kasvoi lähes kaksinkertaisesti edellisvuoteen verrattuna. Henkilöautokanta on kasvanut yli 20 000 ladattavalla bensiinihybridillä vuoden 2020 aikana. "Suuri muutos selittyy paitsi uusilla ensirekisteröinneillä myös lähes 8 000 käytettynä maahantuodulla ladattavalla bensiinihybridillä. Täyssähköautojen kanta on kasvanut yli 5 000, mikä sekin on merkittävä kasvu vuositasolla", toteaa Traficomin eritysasiantuntija Antti Halmetoja.
"Ladattavien hybridien suosion kasvu on ymmärrettävää. Autoilijat haluavat tehdä aiempaa ympäristöystävällisempiä päätöksiä, mutta siirtyminen suoraan sähköautoilijaksi voi vielä mietityttää. Hybridissä on sähkön lisäksi käytettävissä tuttu ja turvallinen käyttövoima, joten se koetaan hyväksi ja turvalliseksi vaihtoehdoksi", toteaa Traficomin asiantuntija Vesa Virkkunen.
Ajoneuvokannassa ei suuria muutoksia
Vuositasolla tarkasteltuna ajoneuvokannassa ei tapahdu suuria muutoksia ajoneuvoluokittain. Vuoden 2020 viimeisenä päivänä oli liikennekäytössä 3,2 miljoonaa autoa. Näistä henkilöautoja oli 2,75 miljoonaa, pakettiautoja 340 000, kuorma-autoja 95 000 ja muita ajoneuvoja 12 000.
Ajoneuvokannan keski-ikä jatkaa tasaisesti vanhenemistaan – romutettavaksi viedään entistä vanhempia autoja
Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä ilman museoautoja oli 12,1 vuotta, kun edellisenä vuonna keski-ikä oli 11,8 vuotta.
Rekisteristä lopullisesti poistettujen henkilöautojen keski-ikä jatkoi myös tasaisesti nousuaan. Romutettuna tai tuhoutuneena rekisteristä poistettujen henkilöautojen keski-ikä oli 21,4 vuotta, kun se vuotta aikaisemmin oli 21,1 vuotta. Lopullisia rekisteristäpoistoja tehtiin vuoden 2020 aikana henkilöautojen osalta 71 500, joka kasvoi hieman edellisvuoden 70 500 poistosta.
Henkilöautoja poistettiin liikennekäytöstä poikkeuksellisen paljon verrattuna edellisvuoteen
Henkilöautoja poistettiin liikennekäytöstä poikkeuksellisen paljon etenkin vuoden 2020 keväällä, kun tyypillisesti liikennekäytöstä poistot ajoittuvat syksylle.
"Auton käyttötarve väheni keväällä 2020, koska korona rajoitti ihmisten liikkumista ja monet siirtyivät tekemään etätöitä. Liikennekäytöstä poisto säästää auton vakuutus- ja veromaksuissa. Henkilöautojen liikennekäyttöönottojen piikki siirtyi toukokuulle ja kesään. Tähän vaikuttivat kevään liikkumisrajoitukset ja lomailu kotimaassa kesä- ja matkailuautoilla", toteaa Virkkunen.
Lisätietoja
Käytettynä maahantuodut ajoneuvot (Ulkoinen linkki) - hae tilastotietoja tietokannasta
Ajoneuvokannan tilastot (Ulkoinen linkki)
Liikennekäytössä olevat ajoneuvot (Ulkoinen linkki) - hae tilastotietoja tietokannasta
Asiantuntija Vesa Virkkunen, vesa.virkkunen@traficom.fi, p. 0295347205
Eritysasiantuntija Antti Halmetoja, antti.halmetoja@traficom.fi, p. 029 534 6174 (tilastot)