Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Vuonna 2022 kaikista henkilöautojen määräaikaiskatsastuksista hylättiin 27,8 %. Yleisin hylkäyssyy henkilöautoilla on etuakseliston viat. Valaisimiin liittyvistä vioista taas annetaan selvästi eniten korjauskehotuksia. Katsastuksen arvosteluperusteiden uudistus ei näy sähköautojen katsastustilastoissa.

Vuonna 2022 katsastetun henkilöauton keski-ikä oli 14,7 vuotta - vuonna 2021 keski-ikä oli 14,5 vuotta. Viime vuonna kaikista henkilöautojen määräaikaiskatsastuksista hylättiin 27,8 %, mikä oli 0,6 prosenttia enemmän kuin edeltävänä vuonna. "Uudempien autojen hylkäysprosenttien vaihtelut selittyvät vuoden 2018 katsastusaikavälien muutoksilla. Todellisuudessa ajoneuvojen kunnossa ei ole nähtävissä merkittäviä muutoksia. Nykyään 3-vuotiaina katsastettavat autot ovat pääosin takseja, jotka on katsastettava joka vuosi", kertoo johtava asiantuntija Teemu Toivanen.

Hylkäysprosentti katsastuksessa iän mukaan 2020-2022. Hylkäysprosentti kasvaa mitä vanhempi auto on.

Yleisin hylkäyssyy henkilöautoilla on etuakseliston viat. Myös jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä käyttöjarrun viat ovat yleisiä hylkäyssyitä. Valaisimiin ja sähkölaitteisiin, kuten rekisterikilven valoon tai lähivaloon, liittyvistä vioista taas annetaan selvästi eniten korjauskehotuksia. "Etenkin valaisimien viat ovat usein sellaisia, että autoilija pystyisi helposti ne havaitsemaan ja hoitamaan kuntoon ennen katsastusta ja näin välttymään korjauskehotuksilta ", toteaa Toivanen

Yleisimmän vikakohteet 2022

Katsastuksen arvosteluperusteiden uudistus ei näy sähköautojen katsastustilastoissa

Sähköautojen keski-ikä on Suomessa verrattain alhainen ja se näkyy myös katsastusten määrissä. Vuonna 2022 katsastettiin 3 158 sähköautoa. "Sähköautojen hylkäykseen johtavat viat ovat pääsääntöisesti samoja kuin kaikilla muillakin henkilöautoilla, pois lukien tietenkin päästöistä johtuvat hylkäyssyyt", toteaa tarkastaja Tatu Siivonen.

Katsastuksen arvosteluperusteet uudistettiin 1.11.2022. Uudistuksessa sähköautoille tuli uusia tarkastuskohteita. "Mediassakin esillä ollut huoli siitä, että katsastuksen arvosteluperusteiden uudistuksen jälkeen pienikin vaurio sähköauton kotelossa voisi johtaa hylkäykseen, ei näyttäisi konkretisoituneen. Ensimmäisen kahden kuukauden aikana tästä syystä ei ole tehty yhtään hylkäyspäätöstä. Sähköautojen katsastusmäärät ovat vielä aika pieniä ja määrien kasvaessa tulevaisuudessa nähdään paremmin, miten vikojen arvostelu kehittyy. Tähän voi vaikuttaa esimerkiksi maahantuojien erityisohjeet omien merkkiensä kohdalta", toteaa Siivonen.

Henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot viime vuodelta julkaistu

Traficomin mallikohtaiset katsastustilastot julkaistaan vuosittain 3–15 -vuotiaista henkilöautoista.

Katsastuksen vikatilastot malleittain ja käyttöönottovuosittain löytyvät tilastotietokannasta, jos mallia on katsastettu tilastovuonna 100 kertaa tai enemmän. "Katsastustilastoissa ovat mukana myös mallikohtaiset ajokilometrit, mikä mahdollistaa mallin hylkäysten osuuden ja vikojen lukumäärien suhteuttamisen mallilla keskimäärin ajettuihin kilometreihin", kertoo erityisasiantuntija Ari Väisänen.

Lisätietoja: