Luettelosta ilmenevät otsikossa mainitulla ajanjaksolla julkaistut ilmailua koskevat hallituksen esitykset, valtiosopimukset, kansalliset ja EU-säädökset sekä Traficomin määräykset, lausuntopyynnöt ja määräyshankepäätökset.
Lisätietoja: erityisasiantuntija Kirmo Liukko, puh. 029 534 6208, kirmo.liukko(at)traficom.fi
Eduskunnalle annetut ilmailun HE:t (seurattu 184/2024 asti):
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi merituulivoimasta talousvyöhykkeellä ja siihen liittyviksi laeiksi (Ulkoinen linkki) (HE 147/2024)
- Esitetyillä talousvyöhykelain muutoksilla tuotaisiin talousvyöhykkeelle sovellettavaksi uutta lainsäädäntöä, jonka myötä merituulivoimahanke tarvitsisi talousvyöhykkeellä uusia lupia, kuten ilmailulain (864/2014) mukaisen lentoesteluvan.
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta (Ulkoinen linkki) (HE 182/2024)
- Ehdotetaan mm. lisättäväksi 203 a §: Julkista valtaa käyttävien henkilöiden tietojen julkaiseminen. Kyse on Traficomin oikeudesta julkaista verkkosivuillaan nimi, toimintaan liittyvät yhteystiedot, toimialue sekä oikeudet sellaisesta henkilöstä, jolla on viraston myöntämä pätevyys, kelpoisuus, valtuutus tai vastaava, ja joka tällaisen nojalla voi tehdä lääkärintarkastuksen taikka ottaa vastaan kokeen tai muun näytön, joka on välttämätön viraston myöntämän henkilöluvan saamiseksi. Ehdotettu pykälä koskee seuraavia henkilöitä: Kuorma- ja linja-autonkuljettajan ammattipätevyyskokeiden arvioijat, rautatieliikenteen kuljettajan näytön vastaanottaja, tarkastuslentäjä, ilmailulääkäri, rautatielääkäri, rautatiepsykologi, merimieslääkäri, ilmailun kielitaitokokeen vastaanottaja ja tarkastuslentäjän pätevyyden arvioija.
Suomen säädöskokoelmassa julkaistut ilmailua koskevat säädökset (seurattu 590/2024 asti)
Lait: -
Asetukset:
Sopimussarjassa julkaistut valtiosopimukset (seurattu 100/2024 asti):
EU-tason kansainväliset sopimukset: -
EUVL:ssä julkaistut ilmailua koskevat säädökset (L-sarjaa seurattu 11.11.2024 asti)
EU-asetukset:
- Kyseessä on pitkään valmisteltu ns. SES 2+ -asetus, jolla uudistetaan yhtenäistä eurooppalaista ilmatilaa (Single European Sky) koskeva lainsäädäntökehys. Tavoitteena on parantaa Euroopan ilmatilan käytön ja lennonvarmistuspalvelujen yleistä tehokkuutta sekä mukauttaa SES-sääntely uuteen EASA-asetukseen 2018/1139, erityisesti päällekkäisen sääntelyn poistamiseksi. Asetuksen 58 artiklassa on siirtymäsäännöksiä, joiden mukaan mm. vanhojen SES-asetusten 549/2004 ja 550/2004 tiettyjen säännösten soveltamista jatketaan kesäkuuhun 2025 / joulukuuhun 2026 asti, ja 59 artiklassa säädetään uuden SES 2+ -asetuksen soveltamisen lykkäämisestä tietyiltä osin.
Direktiivit:
Päätökset:
Oikaisut:
- Näissä oikaisuissa korjataan ennen kaikkea sektoripakoteasetuksen (EU) N:o 833/2014 3 d artiklan 1 kohdan viimeisen virkkeen suomennosta, sellaisena kuin se on muutettuna asetuksella (EU) 2024/1745. Korjauksen tarkoituksena on tuoda suomennoksessa selkeämmin esille, millainen harrasteluonteinen lentotoiminta on vapautettu 3 d artiklan 1 kohdassa tarkoitetusta lentokiellosta. Muut oikaisut liittyvät siihen, että termin "non-scheduled flight" suomennos on korjattu "ei-aikataulunmukaiseksi lennoksi". Aiempi käännös oli "tilauslento", jota englanniksi vastaisi pikemminkin termi "charter flight".
Traficomin antamat määräykset / lausuntopyynnöt / määräyshankepäätökset
Lausuntopyyntö ilmatilamuutoksista AIRAC-päivämäärälle 17.4.2025 (Ulkoinen linkki)
- Traficom pyytää ilmailun sidosryhmiltä lausuntoa AIRAC-päivämäärälle 17.4.2025 esitetyistä ja suunnitelluista ilmatilamuutoksista. Mahdolliset lausunnot tähän asiaan pyydetään lähettämään 25.11.2024 mennessä.
Lausuntopyyntö: Transponderivyöhykkeet (OPS M1-31) vuodelle 2025 (Ulkoinen linkki)
- Traficom pyytää lausuntoja ehdotetuista muutoksista transponderivyöhykkeitä (Transponder Mandatory Zone, TMZ) koskevaan ilmailumääräykseen OPS M1-31. Määräyksessä ilmoitetaan ne Suomen lentotiedotusalueella sijaitsevat ilmatilan osat, joissa ilma-aluksessa on oltava painekorkeuden ilmoittava transponderi eli toisiotutkavastain ja sen käyttö on pakollista. Lausuntoaika päättyy 22. marraskuuta. Määräysmuutoksen on tarkoitus tulla voimaan huhtikuun AIRAC-päivänä 17.4.2025.
Lausuntopyyntö: Vaara-alueet (OPS M1-28) vuodelle 2025 (Ulkoinen linkki)
- Traficom pyytää lausuntoja ehdotetuista muutoksista vaara-alueita koskevaan ilmailumääräykseen OPS M1-28. Kyseessä on vuosittain päivitettävä määräys, jonka liitteessä ilmoitetaan koordinaatteina alueet, joilla ajoittain saatetaan harjoittaa ilma-alusten lentoturvallisuuden vaarantavaa toimintaa. Lausuntoaika päättyy 22. marraskuuta, ja määräysmuutosten on tarkoitus tulla voimaan huhtikuun AIRAC-päivänä 17.4.2025.
Lausuntopyyntö: Radiovyöhykkeet (OPS M1-17) vuodelle 2025 (Ulkoinen linkki)
- Traficom pyytää lausuntoja ehdotetuista muutoksista radiovyöhykkeitä (Radio Mandatory Zone, RMZ) koskevaan ilmailumääräykseen OPS M1-17. Määräyksessä määritellään alueet, joilla ilma-aluksessa on oltava radiolaite ja sen käyttö on pakollista. Lausuntoaika päättyy 22. marraskuuta, ja määräysmuutosten on tarkoitus tulla voimaan huhtikuun AIRAC-päivänä 17.4.2025.
- Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja ns. ilmailun rajoitusalueasetuksen (930/2014) muuttamisesta. Tarkoituksena on päivittää rajoitusalueita ja tilapäisiä erillisvarausalueita koskevat koordinaatit Puolustusvoimien toimintaedellytysten turvaamiseksi rajoittamatta kuitenkaan tarpeettomasti siviili-ilmailua. Lisäksi ehdotetaan vähäisiä muutoksia asetuksen 2 §:ssä oleviin termeihin ja määritelmiin, rajoitusalueita koskevan 5 §:n muuttamista sekä teollisuuden suoja-alueita koskevan 7 §:n kumoamista tarpeettomana. Lausuntoaika päättyy 25.11.2024.