Luettelosta ilmenevät otsikossa mainitulla ajanjaksolla julkaistut ilmailua koskevat hallituksen esitykset, valtiosopimukset, kansalliset ja EU-säädökset sekä Traficomin määräykset, lausuntopyynnöt ja määräyshankepäätökset.
Lisätietoja:
lakimies Leila Iikkanen, puh. 029 534 6039, leila.iikkanen(at)traficom.fi
Eduskunnalle annetut ilmailun HE:t (seurattu 14/2025 asti):
- Ehdotetaan muutettavaksi mm. lakia lentoliikenteen matkustajarekisteritietojen käytöstä terrorismirikosten ja vakavan rikollisuuden torjunnassa (657/2019). Kumottaisiin tarpeettomana säännös seuraamusmaksun määräämisestä maksettavaksi valtiolle, koska maksun vastaanottavasta viranomaisesta säädettäisiin sakon täytäntöönpanosta annetussa laissa. Myös eräitä muita säännöksiä ehdotetaan kumottavaksi tarpeettomina.
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi puolustusvoimista annetun lain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi (Ulkoinen linkki) (HE 6/2025 vp)
- Ehdotuksen mukaan puolustusvoimista annettuun lakiin lisättäisiin Puolustusvoimien uudeksi tehtäväksi Pohjois-Atlantin liiton yhteinen puolustus. Lakiin lisättäisiin myös maininta Pohjois-Atlantin liitosta säännöksiin, jotka koskevat kansainvälisen avun pyytämistä ja yhteistoimintaa Suomen alueella sekä kansainvälisen avun antamista, yhteistoimintaa ja muuta kansainvälistä toimintaa.
- Lisääntyvällä kansainvälisellä toiminnalla arvioidaan olevan vaikutuksia Suomen ulkomaan liikenteen solmukohtiin (etenkin satamat ja lentokentät), joiden toiminnot ovat keskeisiä elinkeinoelämälle ja yhteiskunnalle kokonaisuudessa tärkeitä. Esimerkiksi satama-alueen (lentopaikan) tai sen osien käyttö Puolustusvoimien ja Nato-kumppanien tarpeisiin voi aiheuttaa häiriöitä tai rajoituksia muulle liikenteelle ja toiminnalle.
Hallituksen esitys eduskunnalle valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi (Ulkoinen linkki) (HE 13/2025 vp)
- Muutetaan ilmailulakia muuttamalla siinä viitattujen viranomaisten nimiä: elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi elinvoimakeskukseksi ja ympäristöasioiden osalta Lupa- ja valvontavirastoksi. Muutokset koskevat lentopaikkojen käyttöä ja rakentamislupia koskevia pykäliä sekä muutoksenhakusäännöksiä.
- Muutetaan myös kasvinsuojeluaineista annettua lakia (1563/2011) kasvinsuojeluaineiden lentolevityksen ja siitä tehtävien ilmoitusten osalta.
- Laissa säädettäisiin työntekijöiden, virkamiesten ja viranhaltijoiden yhdistyksen velvollisuudesta huolehtia työtaistelua toimeenpannessaan työtaistelun rajauksella tai suojelutyöllä eräistä välttämättömistä toiminnoista. Työtaistelu ei saisi välittömästi, konkreettisesti ja vakavasti vaarantaa sääntelyllä suojattavien tehtävien hoitamista. Tällaisia tehtäviä voi olla mm. satama- ja lentoasematyöntekijöillä, ja esimerkiksi lennonjohdon tehtävät olisi turvattava siltä osin kuin ne ovat välttämättömiä lääkäri- ja lääkintähelikopterilentojen ja ambulanssilentojen turvaamiseksi.
Suomen säädöskokoelmassa julkaistut ilmailua koskevat säädökset (seurattu 106/2025 asti)
Lait:
Laki aluevalvontalain muuttamisesta (Ulkoinen linkki) (85/2025)
- Muutettu mm. säännöksiä vieraan valtion sotilaan, sotilasajoneuvon, valtionilma-aluksen tai valtionaluksen maahantulosta ja maassaolosta, siihen tarvittavista luvista sekä maanpuolustuksen kannalta merkityksellisten kohteiden tutkimisesta ilma-aluksesta.
Asetukset:
-
Sopimussarjassa julkaistut valtiosopimukset (seurattu 13/2025 asti):
-
EU-tason kansainväliset sopimukset:
-
EUVL:ssä julkaistut ilmailua koskevat säädökset (L-sarjaa seurattu 25.3.2025 asti)
EU-asetukset:
- Tiukennetaan kaksikäyttötuotteiden ja -teknologian sekä Valko-Venäjän puolustus- ja turvallisuusalan teknologista kehittämistä mahdollisesti edistävien tuotteiden ja teknologian vientikieltoa; laajennetaan niiden tuotteiden luetteloa, joilla voitaisiin edistää Valko-Venäjän sotilaallista ja teknologista kehittämistä tai sen puolustus- ja turvallisuusalan kehittämistä. Kieltoja liittyy myös ilmailu- ja avaruusteollisuuteen. Ryhmä V – Navigointi ja ilmailu.
- Muutetaan mm. lentokieltoja koskevaa 3 d artiklaa: Kielletään laskeutuminen, lentoonlähtö tai ylilento unionin alueella lentoliikenteen harjoittajilta, jotka liikennöivät Venäjän sisäisiä lentoja tai myyvät, toimittavat, siirtävät tai vievät suoraan tai välillisesti ilma-aluksia tai 3 c artiklan 1 kohdassa tarkoitettuja tuotteita tai teknologioita, venäläiselle lentoliikenteen harjoittajalle tai Venäjän sisäisiä lentoja varten, sekä tällaisen lentoliikenteen harjoittajan omistuksessa tai määräysvallassa olevilta yhteisöiltä.
- Toimivaltaiset viranomaiset voivat antaa miehittämättömille ilma-aluksille, joita käytetään komission täytäntöönpanoasetuksen (EU) 2019/947 4 artiklassa määritellyssä kategoriassa ”avoin” ja joita käytetään yksityisiä, unionin alueella ja ilmatilassa suoritettavia muita kuin liikelentoja varten harrastetarkoituksessa, tarpeellisiksi katsominsa ehdoin luvan laskeutumiseen, lentoonlähtöön tai ylilentoon unionin alueella.
- Lisäksi otetaan käyttöön kielto, joka koskee kaikkia liiketoimia sellaisten Venäjän satamien, sulkujen ja lentoasemien kanssa, joita käytetään miehittämättömien ilma-alusten tai ohjusten tai niihin liittyvän teknologian tai niiden komponenttien siirtoon Venäjälle tai sääntöjenvastaisia ja suuririskisiä merenkulkukäytäntöjä noudattavien alusten harjoittamaan öljyn hintakaton tai muiden rajoittavien toimenpiteiden kiertämiseen. Tämä kattaa luetteloon sisällytettyjen satamien, sulkujen ja lentoasemien palvelujen käytön ja kaikenlaisten palvelujen tarjoamisen vesiliikenteen aluksille tai ilma-aluksille.
- Vientikiellon alaisina tuotteina luetellaan mm. ilma-alukset, avaruusalukset sekä sähköiset merkinanto- ja turvalaitteet tai liikenteen valvonta- ja ohjauslaitteet lentokenttiä varten.
- Kuten edellä.
- Pakotelistalla on ilmailuun liittyviä yrityksiä ja henkilöitä.
- Maahuolintapalveluille ja maahuolintaorganisaatioille asetettavat vaatimukset EASA-asetuksen (EU) 2018/1139 soveltamisalaan kuuluvilla lentopaikoilla. Voimaantulo 27.3.2025, sovellettavaksi vasta kolmen vuoden siirtymäajan jälkeen 27.3.2028.
- Voimaantulo 27.3.2025, sovellettavaksi vasta kolmen vuoden siirtymäajan jälkeen 27.3.2028.
- Voimaantulo 27.3.2025. Asetuksen 1 artiklaa (tietoturvariskien hallintaa koskevan asetuksen 2022/1645 2 ja 5 artiklan muutokset) sovelletaan vasta 27 päivästä maaliskuuta 2031. Asetuksen 2 artiklaa (asetuksen 2022/1645 liitteen muutokset) sovelletaan 16 päivästä lokakuuta 2025.
- Maahuolinnan viranomaisvalvontaa koskevat vaatimukset. Voimaantulo 27.3.2025, sovellettavaksi kolmen vuoden siirtymäajan jälkeen 27.3.2028, tietyiltä osin vasta 27.3.2031.
- Lentotoiminta-asetuksen muutos. Voimaantulo 27.3.2025, sovellettavaksi kolmen vuoden siirtymäajan jälkeen 27.3.2028.
- Pakotelistalla on ilmailuun liittyviä yrityksiä ja henkilöitä.
Direktiivit:
-
Päätökset:
- Pakotelistalla on ilmailuun liittyviä yrityksiä ja henkilöitä.
- Liittyy lentokieltoja koskevan 3 d artiklan muutoksiin ja muihin muutoksiin, jotka on toteutettu neuvoston asetuksella (EU) 2025/395.
- "On aiheellista erityisesti rajoittaa miehitettyjen ilma-alusten lentokieltoa koskevan poikkeuksen soveltamista asettamalla tiettyjen droonioperaatioiden unionin alueelle laskeutumisen, unionin alueelta lennättämisen tai unionin alueen yli lennättämisen edellytykseksi toimivaltaisten viranomaisten lupa. Jotta voidaan lisätä Venäjälle sen Ukrainaa vastaan jatkamasta hyökkäyssodasta aiheutuvia kustannuksia ja varmistaa unionin ilmailualaan kohdistuvien rajoittavien toimenpiteiden tehokkuus puuttumalla niiden soveltamisen estämisen riskiin, on myös aiheellista ulottaa lentokielto koskemaan luetteloon sisältyviä lentoliikenteen harjoittajia, jotka liikennöivät Venäjän sisäisiä lentoja tai myyvät, toimittavat, siirtävät tai vievät suoraan tai välillisesti ilma-aluksia tai muita ilmailualan tuotteita ja teknologioita venäläiselle lentoliikenteen harjoittajalle tai Venäjän sisäisiä lentoja varten, sekä tällaisen lentoliikenteen harjoittajan omistuksessa tai määräysvallassa olevia yhteisöjä."
- Kielletään unionista tai mistä tahansa muualta peräisin olevien tavaroiden ja teknologian myynti, toimitus, siirto tai vienti suoraan tai välillisesti jäsenvaltioiden kansalaisten toimesta tai jäsenvaltioiden alueelta käsin taikka jäsenvaltioiden lainkäyttövallan alaisia aluksia tai ilma-aluksia käyttäen
a) luonnollisille henkilöille, oikeushenkilöille, yhteisöille tai elimille 1 artiklassa tarkoitetuilla alueilla, jotka eivät ole hallituksen valvomia; tai
b) käytettäväksi 1 artiklassa tarkoitetuilla alueilla, jotka eivät ole hallituksen valvomia,
seuraavilla aloilla: i) liikenne; …
- Kuten edellä.
- Pakotelistalla on ilmailuun liittyviä yrityksiä ja henkilöitä.
Oikaisut:
-
Traficomin antamat määräykset / lausuntopyynnöt / määräyshankepäätökset
Seuraavassa luetellut määräysmuutokset ovat osa vuoden 2025 ilmatilapakettia ja tulevat voimaan huhtikuun AIRAC-päivänä 17.4.2025.
Radiovyöhykkeet (OPS M1-17) (Ulkoinen linkki)
- Määräyksessä määritellään alueet, joilla ilma-aluksessa on oltava radiolaite ja sen käyttö on pakollista. Tämänkertainen muutos koskee Nummelan lentopaikan (EFNU) radiovyöhykettä.
Vaara-alueet (OPS M1-28) (Ulkoinen linkki)
- Kyseessä on vuosittain päivitettävä määräys, jonka liitteessä ilmoitetaan koordinaatteina alueet, joilla ajoittain saatetaan harjoittaa ilma-alusten lentoturvallisuuden vaarantavaa toimintaa. Useimmat alueet on jo aiemmin perustettu tilapäisinä vaara-alueina, ja niillä harjoitetaan miehittämättömän ilmailun tutkimus- ja kokeilutoimintaa sekä Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen toimintaan liittyvää miehittämätöntä ilmailua. Lisäksi itäisen vaara-alueen EFD300 sivurajaa on muutettu pohjoisessa siten, että Ivalon lentoaseman lähestymisalue (EFIV TMA) rajautuu vaara-alueen ulkopuolelle. Määräystekstiin on lausuntokierroksella saadun kommentin johdosta lisätty tarkemmat menettelyt vaara-alueella lentämisestä.
UAS-ilmatilavyöhykkeet (OPS M1-29) (Ulkoinen linkki)
- Määräys koskee miehittämättömän ilmailun kieltäviä, rajoittavia ja sallivia UAS-ilmatilavyöhykkeitä, joita voidaan ilmailulain mukaan perustaa määräyksellä enintään kolmen vuoden määräajaksi. Tällä muutoskierroksella perustetaan uusi kieltävä UAS-ilmatilavyöhyke Ukrainan suurlähetystön alueelle sekä muutetaan eräiden vankiloiden vyöhykkeitä. Rajoittavia vyöhykkeitä perustetaan mm. Helsinkiin Katajanokan jäänmurtajatukikohtaan, eräisiin satamiin, Turkuun Meyerin telakalle, Tuike Finlandin palvelinkeskusalueelle Haminassa, useille tehdas- ja voimalaitosalueille, eräisiin Puolustusvoimien kohteisiin sekä pelastusasemille Keski-Uudenmaan alueella. Uudet sallivat UAS-ilmatilavyöhykkeet perustetaan lennokkikerhojen käyttöön Rautalammille ja Varkauteen sekä Esox Aero Oy:lle tutkimus- ja kokeilutarkoituksia varten Iittiin. Nokia Oulu Zone UAS-vyöhykkeen toiseksi käyttäjäksi merkitään VTT Oy, ja vyöhykkeen ehtoihin tulee muutoksia laitteen painorajan sekä esineiden pudottamisen osalta.
Transponderivyöhykkeet (OPS M1-31) (Ulkoinen linkki)
- Määräyksessä ilmoitetaan ne Suomen lentotiedotusalueella sijaitsevat ilmatilan osat, joissa ilma-aluksessa on oltava painekorkeuden ilmoittava transponderi eli toisiotutkavastain ja sen käyttö on pakollista. Fintraffic Lennonvarmistus Oy:n esityksestä perustetaan uudet transponderivyöhykkeet Jyväskylän (EFJY) ja Tampere-Pirkkalan (EFTP) lentoasemien lähialueille (CTR).