Luettelosta ilmenevät otsikossa mainitulla ajanjaksolla julkaistut ilmailua koskevat hallituksen esitykset, valtiosopimukset, kansalliset ja EU-säädökset sekä Traficomin määräykset, lausuntopyynnöt ja määräyshankepäätökset.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi kyberturvallisuuslaki. Lisäksi esityksessä ehdotetaan muutettavaksi mm. ilmailulakia ja liikenteen palveluista annettua lakia.
Esityksessä ehdotettiin, että eduskunta hyväksyisi puolustusyhteistyöstä Suomen tasavallan hallituksen ja Amerikan yhdysvaltojen hallituksen välillä tehdyn sopimuksen. Lisäksi ehdotettiin tehtäväksi sopimuksesta johtuvat muutokset mm. ilmailulakiin ja lentoasemaverkosta ja -maksuista annettuun lakiin. Nyttemmin puolustusyhteistyösopimusta koskeva laki julkaistu säädöskokoelmassa numerolla 485/2024, ilmailulain muutos 493/2024 ja muutos lentoasemaverkostosta ja -maksuista annettuun lakiin 493/2024.
Suomen säädöskokoelmassa julkaistut ilmailua koskevat säädökset (seurattu 495/2024 asti)
Lailla täsmennetään ja täydennetään vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta ja direktiivin 2014/94/EU kumoamisesta annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EU) 2023/1804 (jakeluinfra-asetus) ja sen kansallista soveltamista.
Neuvoston päätöstä 2014/512/YUTP muuttavan päätöksen (YUTP) 2024/1744 johdosta päivitetään tätä asetusta, jolla päätös on pantu täytäntöön.
Muutettu mm. ilma-alusten laskeutumista, lentoonlähtöä tai ylilentoa unionin alueella koskevaa kieltoa siten, että sitä sovelletaan myös kaikkiin ilma-aluksiin, joita käytetään tilauslennolla ja joiden osalta venäläinen luonnollinen henkilö, oikeushenkilö, yhteisö tai elin voi asemansa perusteella käytännössä määrittää niiden lähtö- tai laskeutumispaikan tai -ajan, kuten esimerkiksi täyttääkseen venäläisten luonnollisten henkilöiden pyynnön, joka koskee tiettyihin lomakohteisiin kuljettamista, tai venäläisten oikeushenkilöiden pyynnön kuljettaa työntekijöitään liikekokouksiin unionissa tai asiakkaitaan turistikohteisiin. Kieltoa ei sovelleta ilma-alukseen, jota venäläinen henkilö vain ohjaa ilman, että hän voi käytännössä määrittää sen lähtö- tai laskeutumispaikkaa tai -aikaa, kuten esimerkiksi muiden kuin venäläisten lentoliikenteen harjoittajien palveluksessa olevien lentäjien osalta on kyse. Kieltoa muutetaan myös ottamalla käyttöön vapautus, joka koskee tiettyjä ilma-aluksia silloin, kun niitä käytetään unionin alueella ja ilmatilassa suoritettavia yksityislentoja varten harraste- tai koulutustarkoituksessa.
Lisäksi, jotta kaikkialla unionissa olisi käytössä yhdenmukaiset säännöt ja jotta voitaisiin estää lentokiellon kiertäminen, otetaan lisäksi käyttöön lentotoiminnan harjoittajia koskeva velvollisuus antaa lähtö-, määrä- tai ylilentojäsenvaltion toimivaltaisten viranomaisten pyynnöstä tilauslentojen osalta tarvittavat tiedot lentokiellon noudattamisen todentamiseksi, mukaan lukien tiedot ilma-aluksen omistussuhteista, ja jos on perusteltu syy epäillä lentokiellon kiertämistä, myös matkustajista. Tällaiset tiedot olisi toimitettava asianomaisen jäsenvaltion tai asianomaisten jäsenvaltioiden toimivaltaisten viranomaisten asettamassa määräajassa.
Sisältää muutoksia mm. teknisen kehityksen myötä tulleiden uusien moottoriratkaisujen huomioimiseksi, vuoristolentokelpuutuksen oikeuksien voimassaolon jatkamisen yksinkertaistamiseksi, perämiehen matkalentosijaista koskevien säännösten tarkistuksia, HEMS toimintaan osallistuviin 60 vuotta täyttäneisiin lentäjiin liittyviä muutoksia, sekä toimivaltaisen viranomaisen vaihtamiseen liittyen. Muutoksia myös monissa muissa kohdissa.
Lentoasemien turvatarkastuksissa sallitaan 1. syyskuuta 2024 alkaen vain enintään 100 millilitran nestepakkaukset käsimatkatavaroissa. Standardin C3 mukaisilla laitekokoonpanoilla ei sallita yli 100 millilitran nestepakkauksia käsimatkatavaroissa, jolloin nesterajoituksen tiukentuvat niillä lentoasemilla, joissa standardin C3 laitteet ovat mahdollistaneet enimmäistilavuudeltaan suuremmat nestepakkaukset käsimatkatavaroissa.
Traficom on 19.6.2024 antanut muutetun määräyksen ANS M1-1, Suomessa sovellettavat ilmaliikenteen hallinta- ja lennonvarmistuspalvelujen tarjontaa koskevat säännöt. Määräysmuutos tulee voimaan 20.6.2024. Muutos on käytännössä tekninen eikä tuo vaatimusten sisältöön uutta nykyiseen toimintaan verrattuna.
Määräyshankkeella vahvistettaisiin Suomessa noudatettavaksi Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAOn vaarallisten aineiden kuljetussäännöstön (ICAO-TI) painos vuosille 2025-2026. Määräyksen on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2025.