Suomen ja Viron GOF U-SPACE -yhteishankkeen käytännön kokeilut ovat käynnistyneet. Hanke on saanut EU:n SESAR-rahoitusta dronejen eli miehittämättömän ilmailun liikenteenohjausjärjestelmien kokeiluihin. Hankkeeseen osallistuu 19 toimijaa eri maista.
Pyhtään lentokentällä toteutettiin kesäkuun alussa kokeilu, jossa ilmatilassa lensivät samanaikaisesti pienlentokone, droneja ja kauko-ohjattuja lennokkeja. Kokeilu sujui hyvin ja vahvisti uskoa siihen, että dronejen liikenteenohjausjärjestelmän kehittämiseen ja matkaviestinverkkojen hyödyntämiseen kannattaa panostaa.
Elokuussa kokeillaan droneilla toteutettavaa kansainvälistä pakettikuljetusta Suomenlahden yli Suomesta Viroon, merellä tapahtuvia etsintä- ja pelastustehtäviä Suomenlahdella ja drone-taksikuljetuksia Helsinki-Vantaan lentokentällä ja sen läheisyydessä.
Dronejen liikenteenohjausjärjestelmien kehittämisen lisäksi GOF U-SPACE -hankkeessa kokeillaan myös matkaviestinverkon soveltuvuutta laajamittaiseen drone-toimintaan. Dronejen liikenteenohjausjärjestelmä ja matkaviestinverkkojen hyödyntäminen ovat edellytyksiä laajamittaiseen näköyhteyden ulkopuolella tapahtuvaan drone-toimintaan. Nykyiset matkaviestinverkot on suunniteltu käytettäväksi maasta eikä ilmasta käsin.
- Tutkimme mittauksin, miten nykyiset 4G-verkot tukevat drone-toimintaa. Samalla opimme, miten 5G-verkkoja voisi rakentaa tulevaisuudessa tukemaan miehittämätöntä ilmailua, 5G Momentumin johtava asiantuntija Heidi Himmanen Traficomista toteaa.
- Näillä kokeiluilla tähdätään siihen, että drone-palveluita voidaan laajentaa: dronet voivat lähitulevaisuudessa kuljettaa myös tavaroita, jopa ihmisiä. Dronet ovat ilmatilan uusi käyttäjäryhmä, ja siksi miehitetyn sekä miehittämättömän ilmailun yhteensovittaminen on turvallisuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää, Traficomin johtava asiantuntija Jukka Hannola kertoo,
Dronet, kauko-ohjatut lennokit ja muut miehittämättömät ilma-alukset ovat radiolaitteita, joita koskevat samat vaatimukset kuin muitakin radiolaitteita. Traficom vastaa droneihin liittyvästä sääntelystä, huolehtii ilmailun yleisestä turvallisuudesta, edistää ilmailun ympäristöystävällisyyttä, hoitaa sekä lentoliikenteeseen että sen sujuvuuteen liittyviä asioita ja ohjaa ja valvoo radiotaajuuksien käyttöä Suomessa.
Estonian Air Navigation Services -yhtiön koordinoimaan GOF U-SPACE -hankkeeseen osallistuvat Suomesta Air Navigation Services Finland, Avartek R. Lindberg, BVDrone Oy, Fleetonomy.ai, Helsingin Poliisilaitos, Robots Expert Finland, Suomen Lentopelastusseura, VideoDrone Finland ja liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Hanke on osa kansainvälistä, ilmaliikenteen hallinnan kehitystä koordinoivan SESARin vetämää kokonaisuutta, joka tutkii dronejen lennonvarmistukseen liittyvää teknologiaa useissa hankkeissa ympäri Eurooppaa. Suomessa innovatiivisia 5G-kokeiluja edistää Traficomin koordinoima 5G Momentum -ekosysteemi.
Rahoituksen GOF U-SPACEen on myöntänyt Euroopan ilmaliikenteen hallintaan liittyvien tutkimus- ja kehitysprojektien koordinoiva SESAR-JU (Single European Sky ATM Research Joint Undertaking). Hankkeen nimi GOF U-SPACE on lyhenne sanoista Gulf of Finland U-SPACE.
Lisätiedot:
johtava asiantuntija Heidi Himmanen, Traficom, etunimi.sukunimi@traficom.fi , puh. 0295 390 441, Twitter: @HimmanenHeidi (Ulkoinen linkki)
Johtava asiantuntija Jukka Hannola, Traficom, etunimi.sukunimi@traficom.fi , puh. 0295 347 063, Twitter: @JukkaHannola (Ulkoinen linkki)
(Ulkoinen linkki)Lue lisää GOF U-SPACEsta SESARIn sivuilta: https://www.sesarju.eu/U-space (Ulkoinen linkki)