Liikenne- ja viestintävirasto Traficom myöntää valtionavustusta kuntien kävelyn ja pyöräliikenteen infrastruktuurin kehittämiseen. Tuoreen selvityksen mukaan valtionavustukset ovat nopeuttaneet laadukkaan infrastruktuurin rakentamista, mutta hakijat kaipaavat nykyistä enemmän tukea ja vuorovaikutusta sekä sähköisen järjestelmän käyttöönottoa.
Arviointi kohdistui vuosiin 2018-2023, joiden aikana kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelmassa myönnettiin 248 hankkeelle yhteensä 86,5 miljoonaa euroa. Valtionavustushankkeissa kunnat ovat kehittäneet jalankulun ja pyöräliikenteen väyliä, viitoitusta ja pyöräpysäköintiä.
Vaikutusten arviointi tehtiin valtionavustuslain mukaisesti selvittämällä valtionavustuksen tuloksellisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta sekä valtionavustustoiminnan kehittämistarpeita. Yksittäisiä hankkeita ja niiden vaikutuksia ei tässä yhteydessä selvitetty. Valtionavustuslain mukainen vaikutusten arviointi kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman valtionavustuksista tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
Valtionavustuksen merkitys suuri, vaikutus riippuvainen kunnan koosta
Arvioinnin perusteella kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman valtionavustuksella on ollut merkittävä vaikutus kuntien toimintaan. Suuremmissa kunnissa valtionavustuksella on ollut vaikutusta erityisesti rakennetun infrastruktuurin laatuun, kun taas pienemmissä kunnissa valtionavustuksella on mahdollistettu ylipäätään kävelyn tai pyöräliikenteen olosuhteiden kehittäminen. Lisäksi erityisesti pienemmissä kunnissa valtionavustukset ovat vauhdittaneet kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelmien sekä tavoiteverkkosuunnitelmien laatimista.
"Saimme arvioinnista arvokasta tietoa valtionavustuksen merkityksestä eri kokoisille kunnille. Arvioinnin tulokset vahvistivat näkemystämme siitä, että valtionavustuksella on onnistuttu laadukkaan infrastruktuurin suunnittelun ja toteutuksen lisäksi edistämään kävelyä ja pyöräliikennettä laajemminkin. Jo mahdollisuus hakea valtionavustusta on kasvattanut monessa kunnassa näiden kulkumuotojen merkitystä liikennejärjestelmätyössä, edistämistoimenpiteisiin on osoitettu rahoitusta ja on kehitetty seurantaa.
Erityisen ilahduttavaa oli se, miten moni kyselyyn vastanneista koki, että kävelyn ja pyöräliikenteen edistäminen on aiempaa enemmän esillä kunnan poliittisessa päätöksenteossa. Huolimatta kunnan koosta, usein poliittiset päätökset edeltävät edistämistyön kannalta merkittäviä toimenpiteitä", sanoo erityisasiantuntija Kati Hyvärinen.
Arviointityöhön sisältyneeseen kyselyyn saatiin näkemyksiä lähes 80 vastaajalta yhteensä 59 kunnasta. Kysely lähetettiin kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman valtionavustusta hakeneiden kuntien yhteyshenkilöille. Kyselyn lisäksi työssä käytettiin kirjallisuuden ja hakuaineiston analyysiä ja järjestettiin viisi ryhmähaastattelua. Haastatteluissa kuultiin muiden viranomaisten ja sidosryhmien näkemyksiä kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman valtionavustuksista.
Selvityksestä eväitä valtionavustustoiminnan kehittämiseen
Arvioinnin perusteella valtionavustustoiminta on ollut tuloksellista ja tarkoituksenmukaista. Valtionavustushakujen tukimateriaaleja ja Traficomin yleistä tiedottamista pidettiin pääosin hyvinä, mutta valtionavustusta hakeneet toivoivat myös keskustelun ja tuen lisäämistä. Selkeänä kehittämistarpeena nousi esiin valtionavustusprosessin siirtäminen sähköiseen järjestelmään.
"Olemme erittäin kiitollisia työssä annetusta palautteesta ja valtioapuviranomaisen toimintaan esitetyistä kehittämisehdotuksista. Kehittämisehdotuksia tarkastellaan huolellisesti samalla kun kehitämme talotasolla valtionavustusprosessejamme. Meillä on parhaillaan käynnissä pilottiprojekti, jossa ensimmäiset valtionavustukset on siirretty Valtiokonttorin kehittämään ja ylläpitämään valtionhallinnon yhteisiin valtionavustuspalveluihin (haeavustuksia.fi (Ulkoinen linkki)). Käyttökokemusten pohjalta valtionavustuspalveluita kehitetään tiiviissä yhteistyössä Valtiokonttorin asiantuntijoiden kanssa siten, että ne vastaavat jatkossa myös muun muassa kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman valtionavustusprosessin tarpeisiin", kertoo johtaja Nina Frösén.
Kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman vuoden 2025 haku on avattu 17.1.2025 ja hakuaika päättyy 4.4.2025. Lue lisää kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman valtionavustuksesta .
Lisätietoa valtionavustustoiminnan verkkopalveluista (Ulkoinen linkki)
Lisätiedot
Erityisasiantuntija Kati Hyvärinen, kati.hyvarinen@traficom.fi, p. 029 534 6704