Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) pyytää lausuntoja ehdotetuista muutoksista ilmailumääräykseen OPS M1-29, joka koskee miehittämättömän ilmailun kieltäviä, rajoittavia ja sallivia UAS-ilmatilavyöhykkeitä. Näitä vyöhykkeitä voidaan ilmailulain mukaan perustaa määräyksellä enintään kolmen vuoden määräajaksi. Sidosryhmiltä on pyydetty esityksiä uusiksi tai muutettaviksi vyöhykkeiksi 15.5.2024 mennessä. Uudistetun määräyksen on tarkoitus tulla voimaan 17.4.2025 ja lausuntoaika päättyy 28.2.2025.
Rajoittava tai kieltävä UAS-ilmatilavyöhyke voidaan perustaa välttämättömästä syystä mm. valtion johtamisen, kansainvälisten suhteiden hoidon, maanpuolustuksen, aluevalvonnan, poliisitoiminnan, sosiaali- ja terveydenhuollon, teollisuuden, liikenteen tai ympäristönsuojelun kannalta tärkeiden kohteiden suojaamiseksi. Salliva UAS-ilmatilavyöhyke voidaan perustaa kaupallista tai harraste- tai tutkimus- ja kokeilutoimintaa varten, ja tällaisella vyöhykkeellä on sallittua poiketa yhdestä tai useammasta EU:n droneasetuksessa 2019/947 määritellystä avoimen toimintakategorian vaatimuksesta. Tarkemmin UAS-ilmatilavyöhykkeistä säädetään ilmailulain 11 a ja 11 b §:ssä sekä droneasetuksen 15 artiklassa.
Tällä muutoskierroksella uutta kieltävää UAS-ilmatilavyöhykettä on esittänyt Ukrainan suurlähetystö, minkä lisäksi kahden vankilan vyöhykkeen koordinaatteihin on esitetty korjauksia. Uusia rajoittavia vyöhykkeitä on esitetty Helsinkiin Katajanokan jäänmurtajatukikohtaan, Inkoon, Kemin ja Uudenkaupungin satamiin, Turkuun Meyerin telakalle, Mellanaavan autotestausalueille Inariin, Naantaliin Tupavuoren säiliöalueelle, Riihimäen jätteenpolttolaitokselle, Tuike Finlandin palvelinkeskusalueelle Haminassa, useille tehdas- ja voimalaitosalueille, eräisiin Puolustusvoimien kohteisiin sekä pelastusasemille Keski-Uudenmaan alueella. Monet näistä määräyksellä perustettavista rajoittavista UAS-ilmatilavyöhykkeistä on perustettu jo aiemmin lyhytaikaisina Traficomin päätöksellä. Uusia sallivia UAS-ilmatilavyöhykkeitä ovat hakeneet Suomen Ilmailuliitto ry kahden yksittäisen lennokkikerhon puolesta Rautalammille ja Varkauteen, minkä lisäksi Turun Paattisten lennokkikentän UAS-vyöhykkeen ehtoihin on esitetty muutoksia lennätyskorkeuden osalta. Esox Aero Oy on hakenut uutta sallivaa UAS-ilmatilavyöhykettä tutkimus- ja kokeilutarkoituksia varten Iitissä. Nokia Oulu Zone UAS-vyöhykkeen toiseksi käyttäjäksi merkittäisiin VTT Oy, ja vyöhykkeen ehtoihin on esitetty muutoksia.
Määräyksen lisäksi Traficom voi perustaa UAS-ilmatilavyöhykkeitä milloin tahansa maksullisilla päätöksillä (320 euroa) enintään yhden vuoden ajaksi. Määräyksellä maksuttomasti perustettavia kolmivuotisia UAS-ilmatilavyöhykkeitä on mahdollista esittää seuraavan kerran määräyksen seuraavaan muutokseen keväällä 2026 (hakuaika 15.5.2025 mennessä).
Pyydämme lausuntoja määräysluonnoksesta 28.2.2025 mennessä. Lausunnot voi toimittaa viraston kirjaamoon sähköpostitse osoitteilla kirjaamo@traficom.fi tai kirjeitse osoitteella Liikenne- ja viestintävirasto, PL 320, 00059 TRAFICOM. Pyydämme mainitsemaan lausunnossa viitetietona määräysluonnoksen asianumeron TRAFICOM/583181/03.04.00.00/2024 sekä käyttämään mieluiten liitteenä olevaa kommenttitaulukkoa. Lisätyt tai muuttuneet kohdat näkyvät määräyksen liitteissä värimerkinnöin.
- Määräysluonnos OPS M1-29 (Ulkoinen linkki)
- Liite 1, Kieltävät UAS-ilmatilavyöhykkeet (Ulkoinen linkki)
- Liite 2, Rajoittavat UAS-ilmatilavyöhykkeet (Ulkoinen linkki)
- Liite 3, Sallivat UAS-ilmatilavyöhykkeet (Ulkoinen linkki)
- Perustelumuistioluonnos (Ulkoinen linkki)
- Kommenttitaulukko
Lisätietoja:
ylitarkastaja Mika Saalasti, mika.saalasti(at)traficom.fi, puh. 029 534 6108
lakimies Leila Iikkanen, leila.iikkanen(at)traficom.fi, puh. 029 534 6039