Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) on käynnistänyt määräyshankkeen, jossa muutetaan määräystä miehittämätöntä ilmailua koskevista kieltävistä, rajoittavista ja sallivista UAS-ilmatilavyöhykkeistä (OPS M1-29). Näitä vyöhykkeitä voidaan ilmailulain mukaan perustaa määräyksellä enintään kolmen vuoden määräajaksi. Sidosryhmiltä pyydettiin esityksiä uusiksi tai muutettaviksi vyöhykkeiksi 15.5.2024 mennessä. Uusien vyöhykkeiden on tarkoitus tulla voimaan 17.4.2025.
Rajoittava tai kieltävä UAS-ilmatilavyöhyke voidaan perustaa välttämättömästä syystä mm. valtion johtamisen, kansainvälisten suhteiden hoidon, maanpuolustuksen, aluevalvonnan, poliisitoiminnan, sosiaali- ja terveydenhuollon, teollisuuden, liikenteen tai ympäristönsuojelun kannalta tärkeiden kohteiden suojaamiseksi. Salliva UAS-ilmatilavyöhyke voidaan perustaa kaupallista tai harraste- tai tutkimus- ja kokeilutoimintaa varten, ja tällaisella vyöhykkeellä on sallittua poiketa yhdestä tai useammasta EU:n droneasetuksessa 2019/947 määritellystä avoimen toimintakategorian vaatimuksesta. Tarkemmin UAS-ilmatilavyöhykkeistä säädetään ilmailulain 11 a ja 11 b §:ssä sekä droneasetuksen 15 artiklassa.
Tällä muutoskierroksella uutta kieltävää UAS-ilmatilavyöhykettä on esittänyt Ukrainan suurlähetystö, minkä lisäksi kahden vankilan vyöhykkeen koordinaatteihin on esitetty korjauksia. Uusia rajoittavia vyöhykkeitä on esitetty Helsinkiin Katajanokan jäänmurtajatukikohtaan, Inkoon, Kemin ja Uudenkaupungin satamiin, Turkuun Meyerin telakalle, Mellanaavan autotestausalueille Inariin, Naantaliin Tupavuoren säiliöalueelle, Riihimäen jätteenpolttolaitokselle, Tuike Finlandin palvelinkeskusalueelle Haminassa, useille tehdas- ja voimalaitosalueille, eräisiin Puolustusvoimien kohteisiin sekä pelastusasemille Keski-Uudenmaan alueella. Monet näistä määräyksellä perustettavista rajoittavista UAS-ilmatilavyöhykkeistä on perustettu jo aiemmin lyhytaikaisina Traficomin päätöksellä. Uusia sallivia UAS-ilmatilavyöhykkeitä ovat hakeneet Suomen Ilmailuliitto ry kahden yksittäisen lennokkikerhon puolesta Rautalammille ja Varkauteen, minkä lisäksi Turun Paattisten lennokkikentän UAS-vyöhykkeen ylärajaa esitetään laskettavaksi 1700 jalan korkeudesta 1300 jalkaan. Esox Aero Oy on hakenut uutta sallivaa UAS-ilmatilavyöhykettä tutkimus- ja kokeilutarkoituksia varten Iitissä. Nokia Oulu Zone UAS-vyöhykkeen toiseksi käyttäjäksi merkittäisiin VTT Oy, ja vyöhykkeen ehtoihin on esitetty muutoksia.
Määräyksen lisäksi Traficom voi perustaa UAS-ilmatilavyöhykkeitä milloin tahansa maksullisilla päätöksillä (320 euroa) enintään yhden vuoden ajaksi. Määräyksellä maksuttomasti perustettavia kolmivuotisia UAS-ilmatilavyöhykkeitä on mahdollista esittää seuraavan kerran määräyksen seuraavaan muutokseen keväällä 2026 (hakuaika keväällä 2025).
Lisätietoja:
ylitarkastaja Mika Saalasti, mika.saalasti(at)traficom.fi, puh. 029 534 6108
lakimies Leila Iikkanen, leila.iikkanen(at)traficom.fi, puh. 029 534 6039