Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) on 18.3.2024 antanut muutetun määräyksen OPS M1-31 transponderivyöhykkeistä. Määräyksessä ilmoitetaan ne Suomen lentotiedotusalueella sijaitsevat ilmatilan osat, joissa ilma-aluksessa on oltava painekorkeuden ilmoittava transponderi eli toisiotutkavastain ja sen käyttö on pakollista. Määräysmuutos tulee voimaan huhtikuun AIRAC-päivänä 18.4.2024.
Fintraffic Lennonvarmistus Oy:n esityksestä perustetaan uudet transponderivyöhykkeet seuraavien lentoasemien lähi- ja lähestymisalueille:
• Ivalon lähestymisalue (EFIV TMA)
• Ivalon lähialue (EFIV CTR)
• Kittilän lähialue (EFKT CTR)
• Kuusamon lähestymisalue (EFKS TMA)
• Kuusamon lähialue (EFKS CTR)
• Maarianhaminan lähestymisalue (EFMA TMA)
• Maarianhaminan lähialue (EFMA CTR)
• Oulun lähialue (EFOU CTR)
• Rovaniemen lähestymisalue (EFRO TMA)
• Turun lähialue (EFTU CTR)
• Vaasan lähialue (EFVA CTR).
Muutosten perusteena ovat lennonvarmistuksen digitalisaatiohankkeet, U-Space-toiminta ja niiden edellyttämä ilmaliikennekuvan paraneminen. Transponderivaatimuksista on määrätty tiettyjä poikkeuksia ilmailukäsikirjassa (AIP, GEN 1.5): vaatimuksia ei sovelleta moottorittomiin ilma-aluksiin, moottoroituihin liitimiin, apumoottorilla varustettuihin purjelentokoneisiin eikä itselähteviin purjelentokoneisiin, eikä myöskään sellaisiin ilma-aluksiin, joissa ei ole latausjärjestelmää. Lisäksi transponderivaatimus on voimassa vain lennonjohdon aukioloaikoina.
- Määräys OPS M1-31 (Ulkoinen linkki)
- Perustelumuistio (Ulkoinen linkki)
- Kommenttikooste (Ulkoinen linkki)
Lisätietoja:
ylitarkastaja Mika Saalasti, mika.saalasti(at)traficom.fi, puh. 029 534 6108
lakimies Leila Iikkanen, leila.iikkanen(at)traficom.fi, puh. 029 534 6039