Meriliikenne liitetään asteittain osaksi EU:n nykyistä päästökauppajärjestelmää 1.1.2024 alkaen. Päästökauppa koskee aluksia, joiden bruttovetoisuus on vähintään 5 000 ja jotka kuljettavat rahtia ja matkustajia kaupallisissa tarkoituksissa. Vuoden 2024 alusta alkaen mukana on meriliikenteen hiilidioksidipäästöt ja vuoden 2026 alusta alkaen myös metaani- ja dityppioksidipäästöt. Yhtiöiden toimitettava Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille aluksen tarkkailusuunnitelma viimeistään 1.4.2024
Meriliikenne liitetään osaksi EU:n nykyistä päästökauppajärjestelmää 1.1.2024 alkaen 10.5.2023 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2023/959 mukaisesti. Direktiivin velvoitteet on tuotu Suomen uuteen kansalliseen päästökauppalakiin, jota koskeva hallituksen esitys 71/2023 hyväksyttiin 12.12.2023 ja joka tulee voimaan 1.1.2024. Se kumoaa nykyisen päästökauppalain ja lain lentoliikenteen päästökaupasta.
Meriliikenteen päästökauppa koskee aluksia, joiden bruttovetoisuus on vähintään 5 000 ja jotka kuljettavat rahtia ja matkustajia kaupallisissa tarkoituksissa. Velvoitteet tulevat koskemaan 1.1.2027 alkaen myös offshore-aluksia, joiden bruttovetoisuus on vähintään 5 000.
EU:n päästökauppajärjestelmä on keskeisin unionitason toimi päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi. Traficomin tehtävänä on toimia meriliikenteen osalta direktiivin mukaisena toimivaltaisena viranomaisena ja laivayhtiöiden hallinnointiviranomaisena.
Päästökauppa voimaan asteittain
Päästöoikeuksien palautusvaatimusta sovelletaan 100 prosenttiin päästöistä, jotka syntyvät alusten ollessa jäsenvaltioiden satamissa, ja matkoilla jäsenvaltioihin kuuluvien satamien välillä. Lisäksi päästöoikeuksien palauttamisvelvoite koskee 50 prosenttia päästöistä, jotka syntyvät matkoilla jäsenvaltioiden ja kolmansien maiden satamien välillä.
Päästökauppa koskee 1.1.2024 alkaen meriliikenteen hiilidioksidipäästöjä ja 1.1.2026 alkaen lisäksi metaani- ja dityppioksidipäästöjä.
Laivayhtiön tulee palauttaa päästöoikeudet 40 prosentille vuodelle 2024 raportoiduista päästöistä ja 70 prosentille vuodelle 2025 raportoiduista päästöistä. Vuodesta 2026 alkaen päästöoikeudet palautetaan täysimääräisesti.
Meriliikenteen päästöjen tarkkailu, raportointi ja todentaminen
Meriliikenteen päästöjä tulee tarkkailla, raportoida ja todentaa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2023/957 mukaisesti. Asetus 2023/957 muuttaa asetusta (EU) 2015/757 siten, että jatkossa huomioidaan meriliikennetoiminnan sisällyttäminen EU:n päästökauppajärjestelmään ja muiden kasvihuonekaasujen tarkkailu-, raportointi- ja todentamissäännöt sekä muun tyyppisten alusten päästöt (nk. MRV-asetus).
MRV-asetuksen velvoitteet koskevat vuodesta 2024 alkaen aluksia, joiden bruttovetoisuus on vähintään 5 000, ja jotka kuljettavat rahtia ja matkustajia kaupallisissa tarkoituksissa. MRV-asetuksen velvoitteet koskevat 1.1.2025 alkaen myös kappaletavara-aluksia, joiden bruttovetoisuus on alle 5 000 mutta vähintään 400, ja jotka kuljettavat rahtia ja matkustajia kaupallisissa tarkoituksissa. Velvoitteet koskevat 1.1.2025 alkaen myös offshore-aluksia, joiden bruttovetoisuus on vähintään 5 000.
MRV-asetuksen soveltamisalaan kuuluvat hiilidioksidin lisäksi metaani ja dityppioksidi 1.1.2024 alkaen.
Yhtiöiden toimitettava Traficomille aluksen tarkkailusuunnitelma viimeistään 1.4.2024
Yhtiöiden tulee viimeistään 1.4.2024 toimittaa Traficomille kunkin asetuksen 2023/957 soveltamisalaan kuuluvan aluksen tarkkailusuunnitelma, jonka todentaja on arvioinut asetuksen vaatimusten mukaiseksi ja jossa on otettava huomioon metaani- ja dityppioksidipäästöjen sisällyttäminen asetuksen soveltamisalaan.
Euroopan komissio on antanut delegoituja säädöksiä päästökaupan ja MRV-asetuksen toimeenpanon tueksi.
Traficom täydentää ja päivittää meriliikenteen päästökauppaan liittyvää tiedotusta ja ohjeistusta.
Lisätietoja
erityisasiantuntija Satu Kuurma, p, 029 534 6484, satu.kuurma@traficom.fi
lakimies Tupuna Manner, p. 029 534 6216, tupuna.manner@traficom.fi