Uudella paketti- ja kuorma-autojen päästö- ja kustannuslaskurilla voi vertailla eri käyttövoimilla toimivien paketti- ja kuorma-autojen elinkaarisia CO2-päästöjä ja kustannuksia. Laskurin etuna on sen tuottamien laskelmien yksityiskohtaisuus verrattuna vastaaviin aiempiin tutkimuksiin ja laskentasovelluksiin. Laskurissa käyttäjä voi helposti muuttaa laskennan taustaoletuksia, joka auttaa kuljetusyritystä hyödyntämään laskuria tapauskohtaisesti.
Sähkökuorma-auton kokonaispäästöt dieseliä pienemmät jo toisen käyttövuoden aikana
Kuorma-autojen elinkaaristen CO2-päästöjen osalta sähkökuorma-autot ovat laskurin tulosten perusteella ylivoimaisia verrattuna vastaaviin diesel- ja kaasukuorma-autoihin. Vaikka akuston valmistuksen johdosta sähkökuorma-auton valmistuksen päästöt ovat lähes kaksi kolmasosaa suuremmat kuin diesel- ja kaasukuorma-autoilla, ovat sähkökuorma-auton kokonaispäästöt pienemmät jo toisen käyttövuoden aikana. 15 vuoden elinkaariset CO2-päästöt ovat dieselillä nelinkertaiset verrattuna sähkökuorma-autoon, vaikka sähkökuorma-auton akku jouduttaisiin vaihtamaan. Kuorma-autoissa käytettävien akkujen (LFP, litiumrautafosfaatti) käyttöikä on kuitenkin todennäköisesti yli miljoona kilometriä, mikä riittää ainakin jakelukuorma-autoissa koko käyttöiälle.
Sähkökuorma-autojen hankintahintaan liittyy suurta epävarmuutta
Tällä hetkellä sähkökuorma-autojen hankintahintaan liittyy suurta epävarmuutta, koska sähkökuorma-autojen tuotantomäärät ovat vielä pieniä ja kysyntä on todennäköisesti huomattavasti tarjontaa suurempaa. Laskurissa sähkökuorma-autojen hankintahinnan on arvioitu olevan 2,5-kertainen dieselkuorma-autoon nähden ja kaasukuorma-auton 1,3-kertainen. Sähkökuorma-auton kokonaiskustannukset pysyvät dieseliä suurempana jakelukuorma-auton koko elinkaaren ajan. Elinkaarikustannukset ovat kuitenkin herkkiä energian hinnan muutoksille. Mikäli sähköenergian (arvonlisäveroton) hinta laskee tasolle 0,15 €/kWh, ovat sähkökuorma-auton kokonaiskustannukset 600 000 kilometrin jälkeen samalla tasolla dieselin kanssa.
Kuorma-auton kokoluokka vaikuttaa jonkin verran sähkö- ja dieselkuorma-auton väliseen kustannusvertailuun. Perävaunullisillakuorma-autoilla ajetaan hyvin suuria vuosisuoritteita, jolloin sähkökuorma-auton kustannukset ovat dieseliä pienemmät 700 000 kilometrin jälkeen, vaikka sähkön hinta pysyisi korkealla (0,25 €/kWh). Kuorma-autojen sähköistämiseen, erityisesti perävaunullisten kuorma-autojen osalta liittyy kuitenkin haasteita latausinfrastruktuurin vuoksi. Lataus kuljettajan lakisäätäisten lepotaukojen aikana vaatii megawattiluokan lataustehoa tarjoavien latauspisteiden rakentamista pääteiden varsille. Jakelukuorma-autojen osalta riittää tyypillisesti lataus yön yli jakeluterminaaleissa alhaisemmilla tehoilla.
Sähköpakettiauton päästöt polttomoottorikäyttöisiä alemmat jo noin 50 000 kilometrin jälkeen
Pakettiautojen osalta sähköistyminen on lähtenyt käyntiin ja vuonna 2022 ensirekisteröitiin 684 sähköpakettiautoa, kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 2021. Sähköisten osuus oli 6 % pakettiautojen ensirekisteröinneistä. Päästöjen osalta sähköpakettiauton päästöt ovat polttomoottorikäyttöisiä alemmat jo noin 50 000 kilometrin jälkeen. Kustannuksissa sähköpakettiauto tulee dieseliä halvemmaksi noin 220 000 kilometrin jälkeen, kun sähkön hinnaksi oletetaan 0,25 €/kWh.