Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin julkaiseman vuosittaisen postimarkkinaselvityksen mukaan yleisesti heikentynyt taloustilanne ja digitalisaatio vaikuttivat postilähetysten markkinoiden kehittymiseen. Eri lähetyslajien volyymien kehityksessä ei nähty suuria yllätyksiä.
Postilähetysten osalta vuosi 2023 oli monelta osin jatkumoa jo useampana edeltävänä vuonna nähdylle kehitykselle. Kirjepostin määrä jatkoi laskua Traficomin arvion mukaan vajaat 10 % edelliseen vuoteen verrattuna. Sanomalehtien ja aikakauslehtien jakelumäärät laskivat edellisvuoden tahdissa. Painettujen sanomalehtien varhaisjakelumäärä puolestaan väheni runsaat 5 % ja aikakauslehtien vastaavasti noin 10 %.
Osoitteettoman jakelun pitkään maltillisesti laskeneet jakelumäärät ovat viime vuosina laskeneet aikaisempaa nopeampaa. Jakelumäärän arvioidaan laskeneen runsaat 10 % edelliseen vuoteen verrattuna.
Pakettilähetysten osalta kehityksen suunta oli myös laskevana. Vuonna 2023 pakettien kokonaismäärä laski muutamia prosentteja edelliseen vuoteen verrattuna. Yleinen käsitys kuitenkin on, että verkkokaupan kasvu jatkuu tulevinakin vuosina ja siten myös pakettien jakelumäärät.
Vuoden 2023 postimarkkinaselvitystä varten Traficom on kerännyt tietoa alan toimijoilta eri postilähetyslajien volyymien kehityksestä.
Lisätietoja
Asiantuntija Niko Kaarela, p. 0295 347 370, niko.kaarela@traficom.fi