Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman eli Liikenne 12 -suunnitelman päivittäminen on alkanut liikenne- ja viestintäministeriön johdolla. Valmistelun keskeisenä tietopohjana toimii Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ylläpitämä liikennejärjestelmän strateginen tilannekuva eli liikennejärjestelmäanalyysi. Traficom teki syyskuussa sidosryhmille kyselyn, jossa kerättiin palautetta ja kehittämisehdotuksia liikennejärjestelmäanalyysin sisällöistä. Palautetta hyödynnetään analyysin sisältöjen jatkokehittämisessä.

Traficomin kyselyssä saatiin palautetta noin 50 vastaajalta, jotka edustivat pääasiassa valtionhallintoa, paikallishallintoa ja yrityksiä. Vastaajat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä liikennejärjestelmäanalyysin nykyiseen sisältöön. Kyselyn avoimessa palautteessa vastaajat toivat kuitenkin esille useita teemoja, jotka he näkivät tärkeänä käsitellä osana liikennejärjestelmäanalyysiä.

Liikenneverkoista toivottiin lisää analyysiä muun muassa maanteiden korjausvelan kasvun seurauksista ja vähäliikenteisten teiden tilanteesta, sisävesien tavarakuljetuksista ja tavaraliikenteen muuttuneista reiteistä. Kansainvälisen saavutettavuuden tarkasteluun toivottiin lisää kokonaisturvallisuuden, toimintavarmuuden, huoltovarmuuden ja sotilaallisen liikkuvuuden näkökulmia. Myös satamien takamaiden saavutettavuus ulkomaankuljetuksissa tuotiin esille tärkeänä teemana. Lisäksi toivottiin lisää tietoa arjen palvelujen ja tavaraliikenteen saavutettavuudesta.

Useissa avoimissa palautteissa tuotiin esille tarve kestävien kulkumuotojen suoritekehityksen analysointiin ja ylipäänsä liikkumisen tarkasteluun tiivistii rakennetussa ympäristössä. Analyysejä toivottiin myös liikenteen terveysvaikutuksista, haavoittuvien ryhmien erityistarpeista, liikenneköyhyydestä, liikenteen kaikista ympäristö- ja kestävyysvaikutuksista sekä liikennejärjestelmän resilienssistä. 

Tarpeellisina liikennejärjestelmäanalyysiin sisällytettävinä teemoina nähtiin muun muassa elinkeinojen ja investointien todennäköisen alueellisen kohdentumisen tunnistaminen, maaseudun liikkumisen tilannekuva, liikennetalouden tilannekuva sekä kansalliseen kasvuun liittyvä arviointi.

Laaja tietopohja on kehittämisen tärkein työkalu

Traficom ottaa palautekyselyn tulokset huomioon liikennejärjestelmäanalyysin sisältöjen jatkokehittämisessä siltä osin kuin niitä on perusteltua tuoda mukaan valtakunnallisen tason strategiseen tarkasteluun. Mahdollisuudet laajentaa analyysin sisältöjä ovat rajalliset myös siksi, että aineistojen säännöllinen päivittäminen vaatii paljon työtä. Liikennejärjestelmäanalyysissä julkaistaan kuitenkin vielä loppuvuoden aikana lisää tietoa muun muassa lähipalveluiden saavutettavuudesta joukkoliikenteellä ja pyöräillen.

"Olemme kehittäneet menetelmää lähipalvelujen saavutettavuuden arviointiin ja samalla analysoineet saavutettavuutta esimerkiksi työpaikkoihin, kouluihin ja ruokakauppoihin", kertoo erityisasiantuntija Taru Pakkanen

Liikennejärjestelmäanalyysiä täydennetään vielä tämän vuoden aikana myös aktiivisten kulkumuotojen tarkastelulla. 

"Liikennejärjestelmäanalyysiä kehitetään huomioimaan liikennejärjestelmä kokonaisuutena. Analyysiä laajennetaan muun muassa jalankulun ja pyöräliikenteen osalta, sillä nämä ovat tärkeitä kulkumuotoja erityisesti tiiviimmin rakennetussa ympäristössä. Myös jalankulun ja pyöräilyn vaikutukset tullaan huomioimaan laajemmin", toteaa erityisasiantuntija Antti Rahiala.

Traficom on käynnistänyt myös skenaariotyön tulevaisuuden liikkumisen palveluista ja trendeistä. Tämä työ valmistuu tammikuussa 2024 ja siitä on todennäköisesti mahdollista saada ensi vuoden aikana uutta sisältöä myös liikennejärjestelmäanalyysiin. Lisäksi on käynnistymässä tavaraliikenteen saavutettavuuden nykyistä tarkempaan mittaamiseen tähtäävä kehitystyö.

Yhteistyö jatkuu analyysiverkostossa

Yhteistyö alan toimijoiden kanssa jatkuu analyysiverkostossa, joka on liikennejärjestelmäanalyysin tietopohjan ja analyysien kehittämistä tukeva asiantuntijaverkosto. Analyysiverkostolla ei ole pysyvää kokoonpanoa, vaan tapaamisiin voivat osallistua kaikki kulloinkin käsiteltävän teeman asiantuntijat, jotka haluavat olla mukana yhteisessä kehitystyössä. 

"Jos liikennejärjestelmän tietopohjan kehittäminen kiinnostaa, kannattaa tulla mukaan analyysiverkoston tapaamisiin, joita on noin neljä kertaa vuodessa", kehottaa johtava asiantuntija Johanna Juusela.

Seuraava analyysiverkoston tapaaminen on 12.12.2023. 

Lisätietoja:

Johanna Juusela, p. 029 539 0402, johanna.juusela@traficom.fi
Taru Pakkanen, p. 029 534 5362, taru.pakkanen@traficom.fi
Antti Rahiala, p. 029 534 5383, antti.rahiala@traficom.fi