Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on selvittänyt matkaviestinverkkojen toimivuutta mittauksin Itä-Suomessa. Aivan itärajan tuntumassa Lappeenrannan ja Vaalimaan välisellä alueella matkaviestinverkoissa voi esiintyä paikallisesti radiohäiriöitä, jotka voivat aiheuttaa yhteysongelmia erityisesti yöaikaan.

Traficom on selvittänyt matkaviestinverkon toimivuutta Itä-Suomen alueella mittauksin 19.–22.5.2025 sekä yö- että päiväaikaan alueelta vastaanotettujen häiriöilmoitusten johdosta. Mittauksilla selvitettiin mahdollisen ulkoisen häiriön vaikutusta puhelujen toimivuuteen. Mittauksia tehtiin yksittäisissä sijainneissa sekä rajan suuntaisesti ajettaessa.

Itärajan tuntumassa matkaviestinyhteyksissä voi ilmetä häiriöitä erityisesti yöaikaan

Itärajan tuntumassa matkaviestinverkkojen häiriötaso nousee erityisesti yöaikaan, mikä voi vaikuttaa matkaviestinpalveluiden toimivuuteen. Häiriöt voivat ilmetä esimerkiksi puheluiden katkeamisina tai epäonnistumisina.

"Mahdollisuus matkaviestinhäiriöihin on hyvä tunnistaa raja-alueella liikuttaessa. Radiohäiriöstä johtuvia yhteysongelmia esiintyi tekemissämme mittauksissa maantieteellisesti rajatuilla alueilla Ylämaan ja Vainikkalan välisellä alueella sekä Vainikkalasta koilliseen. Muualla yhteydet saatiin pääsääntöisesti muodostumaan normaalisti", kertoo osastopäällikkö Suvi Juurakko-Lehikoinen.  

Traficomin häiriöselvitys osoittaa häiriöiden tulevan Venäjältä. Häiriöt ovat todennäköisesti seurausta Venäjän omasuojahäirinnästä, jolla voidaan pyrkiä suojaamaan kriittisiä kohteita. Ilmiö on vastaava kuin GNSS-häiriöissä, sillä matkaviestintaajuuksia käytetään myös dronejen ohjaukseen.

Traficom on tehnyt häiriöistä kansainvälisen häiriöilmoituksen

Traficom vastaa Suomessa taajuuksien käytön valvonnasta ja häiriöselvityksestä sekä häiriöiden poistamisesta. Traficomin toimivalta kattaa Suomen alueen. Valtakunnan rajan ulkopuolelta aiheutuvaa häiriötä ei voi teknisesti poistaa Traficomin tai muiden Suomen viranomaisten toimesta.

"Olemme tehneet matkaviestinhäiriöistä sekä ilmailussa ja merenkulussa havaittavista GNSS-häiriöistä kansainvälisen menettelyn mukaisen häiriöilmoituksen Venäjälle ja jatkamme yhteistyötä operaattoreiden kanssa", lisää Juurakko-Lehikoinen.

Traficom on toimittanut häiriöilmoitukset tiedoksi myös Kansainväliselle televiestintäliitolle (ITU, International Telecommunication Union) ja Suomi toimii yhdessä muiden EU-maiden kanssa häiriötilanteisiin puuttumiseksi ja viestinnän turvallisuuden varmistamiseksi. Traficom seuraa häiriötilanteen kehittymistä sekä tekee tarpeen mukaan mittauksia alueella.

Mitä häiriötilanteessa voi tehdä?

Mikäli yhteydessä on häiriöitä, kannattaa pyrkiä hakeutumaan parempaan sijaintiin, esimerkiksi korkeammalle tai avoimempaan paikkaan ja kokeilla yhteyden muodostamista uudelleen. Mikäli mahdollista, viestimiseen voi käyttää esimerkiksi tekstiviestiä, joka useimmiten toimii myös heikommassa kentässä tai häiriötilanteessa.

"Heikon kuuluvuuden alueella puhelinta ei kannata ohjata käyttämään vain tiettyä teknologiaa, vaan mahdollistaa verkon automaattinen haku", ohjeistaa Juurakko-Lehikoinen.

Hätäpuhelut ohjautuvat automaattisesti saatavilla olevaan verkkoon ja hätätilanteessa myös tekstiviesti on käytettävissä

Hätätilanteessa kannattaa aina ensisijaisesti pyrkiä saamaan puheyhteys hätäkeskukseen puhelimella tai 112-sovelluksen kautta. Mikäli alueella on yksikin toimiva matkaviestinverkko, hätäpuhelu ohjautuu tällöin automaattisesti siihen, vaikka oman operaattorin verkko ei olisi saatavilla.

Mikäli hätäpuhelutilanteessa yhteys puhelimitse soittamalla ei onnistu, hätäilmoituksen voi tehdä myös tekstiviestillä hätänumeroon 112. Hätätekstiviestin voi 28.6.2025 asti lähettää vain sellaisesta puhelinnumerosta, joka on rekisteröity etukäteen. Rekisteröitymisvelvoite poistuu 28.6.2025, minkä jälkeen hätätekstiviestin voi lähettää mistä tahansa puhelinnumerosta.

Lisätiedot

Traficomin mediapalvelu, p. 0295 345 648

Lisätietoja häiriötilanteesta, osastopäällikkö Suvi Juurakko-Lehikoinen, suvi.juurakko-lehikoinen@traficom.fi ja itärajan kuuluvuuskysymykset, johtaja Lasse Laine, lasse.laine@traficom.fi

Hätätekstiviesti, ohjeet ja rekisteröityminen (Ulkoinen linkki) 

Ohjeita puhelin- ja laajakaistaliittymän toimivuus- ja saatavuusongelmissa  

Lisätietoa radiohäiriöistä  

Hätäpuhelun soitto verkon häiriötilanteessa (Ulkoinen linkki)

Hätäkeskuslaitoksen ohje hätätilanteessa (Ulkoinen linkki)

Taustaa

Radiohäiriötilanne vs. muu kuuluvuusongelma: Radiohäiriötilanteella tarkoitetaan tilannetta, missä häiriö syntyy verkon ulkopuolisesta häiritsevästä radiosignaalista. Kyse ei ole esimerkiksi katvealueesta tai verkon kuormitustilanteesta, jotka ovat tavallisimpia syitä yhteysongelmille. Yhteysongelmat voivat molemmissa tapauksissa ilmetä vastaavina eli katkoksina tai tiedonsiirtoyhteyden hitautena. Radiohäiriötilanne voi aiheuttaa yhteysongelmia helpommin alueella, jolla kentänvoimakkuus on valmiiksi matala eli esimerkiksi matkaviestinverkon peittoalueen reunamilla. Traficom toimii aktiivisesti yhteistyössä operaattoreiden kanssa kuuluvuus- ja radiohäiriötilanteissa.

Tietoa mittauksista

Itäisimmän Suomen alueella on kaksi verkkoa, Elisan ja Suomen yhteisverkkojen verkko, jota käyttävät DNA ja Telia. Käytössä on useita matkaviestintaajuusalueita. Häiriöitä havaittiin matalammilla 700 MHz, 800 MHz ja 900 MHz taajuusalueilla. Häiriötä ei esiinny muilla taajuusalueilla eli esimerkiksi alueen 1800 MHz verkot toimivat normaalisti.  

Puhelimia ei mittauksissa lukittu tiettyyn verkkotekniikkaan, vaan ne toimivat normaalin puhelimen tapaan, jolloin verkkotekniikka vaihtuu automaattisesti verkon tilanteen mukaisesti. 

Kuvassa on punaisella kuvattu sijainnit, missä puhelinyhteyttä ei häiriön vuoksi saatu muodostettua. Näillä alueilla ollaan verkon reuna-alueella, missä myös kuuluvuus on heikompaa.
Kuvassa on punaisella kuvattu sijainnit, missä puhelinyhteyttä ei häiriön vuoksi saatu muodostettua. Näillä alueilla ollaan verkon reuna-alueella, missä myös kuuluvuus on heikompaa.

Lisätietoa hätätekstiviestistä

Hätäkeskuspäivystäjä kysyy tekstiviesteissä avuntarvitsijalta samat perustiedot kuin hätäpuhelun aikana ja tekee lain mukaisen riskinarvion avun välittämisestä. Nopea avun saaminen kannattaa varmistaa lähettämällä mahdollisimman paljon tietoa jo ensimmäisessä viestissä. Ensimmäisen viestin jälkeen hätäkeskuspäivystäjä kysyy tarvittavia lisätietoja.

Hätätekstiviesti (Ulkoinen linkki) 

Lisätiedot-kenttään lisätty linkit hätäpuhelun soittamisesta verkon häiriötilanteessa sekä Hätäkeskuslaitoksen ohje hätätilanteessa.