Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO auditoi Suomen merenkulun hallinnon loka-marraskuun vaihteessa. IMSAS-auditointien avulla YK:n alainen IMO varmistaa, että sen jäsenvaltiot toteuttavat sitoumuksensa kansainvälisiin merenkulun yleissopimuksiin.
Auditoinnin piiriin kuuluivat yleissopimuksista mm. SOLAS, COLREG, LL sekä STCW. Tarkastusryhmä varmisti, että nämä merenkulun kansainväliset sopimukset on tuotu kansalliseen lainsäädäntöön, että ne toimeenpannaan ja niiden noudattamista valvotaan. Tarkastajat varmistivat myös, että Suomen merenkulun hallinto on järjestäytynyt ja kykenee toimimaan asianmukaisesti.
Liikenne- ja viestintäministeriö perusti auditointia varten koordinaatioryhmän, jonka työtä tulee jatkamaan säännöllisesti kokoontuva merenkulun hallinnon katselmusryhmä. Ryhmää vetää jatkossa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Poikkeamiin ja kehityskohteisiin pureudutaan välittömästi
IMOn audiittorit perehtyivät Suomen merenkulkuhallintoon viikon 44 aikana. Tarkastelun tuloksena he löysivät 5 poikkeamaa ja kaksi kehityskohdetta, sekä lisäksi yhden erikseen mainittavan parannuksen. Kaikkiaan audiittorit kiittelivät osapuolia hyvin sujuneesta ja tehokkaasta tarkastuksesta.
Seuraavaksi merenkulun hallinnossa suoritetaan koordinaatio- ja katselmusryhmän johdolla juurisyyanalyysit saaduista havainnoista ja suunnitellaan korjaavat toimenpiteet. Juurisyyanalyysin tulokset ja suunnitelma korjaavista toimenpiteistä tulee lähettää IMOlle kolmen kuukauden sisällä.
IMSAS edistää ja ylläpitää vastuullista merenkulkutoimintaa
IMSAS on IMOn työkalu, jonka avulla se varmistaa yksittäisten jäsenvaltioiden toiminnan vastaavan merenkulun kansainvälisiä sopimuksia. Vastuullisena ja luotettavana merenkulkuvaltiona Suomi sitoutuu vahvasti auditointikehykseen ja sen tukemiseen. Suomi on kiinnostunut jatkamaan toimikauttaan IMOn neuvostossa.
Merenkulun hallinnon piirissä auditointi todettiin hyväksi harjoitukseksi, jossa valmistautumisen edellyttämä kuvaustyö merenkulun hallinnon vastuiden ja toimijoiden nimeämiseksi oli erityisen merkittävää.
Audiittoreiden löytämät poikkeamat ja kehityskohteet
FD1 - Raportointi IMOlle (laajuus ja prosessit)
FD2 - Hallinnon tulkinnat / to the satisfaction of the administration (kattavuus, saatavuus)
FD3 - Lippuvaltion alustarkastukset / periodic inspections (metodiikka, volyymi)
FD4 - Osaamis- ja pätevyysvaatimukset tarkastajia tukeville merenkulkuvirkamiehille (dokumentaatio, määrittely)
FD5 - Reittijakojärjestelmän jälkiarvioinnin toteuttamattomuus - Åland Sea TSS (prosessi, suorite)
AFD 1 - Meripolitiikoiden ja merenkulun hallinnon linjausten harmonisointi (tavoitteet, kattavuus)
AFD 2 - Konttien painon valvonta ja tarkastukset (volyymi)
ADR 1 - selvä parannus oli tapahtunut IMOn sopimusten implementoinnissa kansalliseen lainsäädäntöön verrattuna 11 vuoden takaiseen vapaaehtoiseen VIMSAS -auditointiin.
Auditoinnin aikana haastateltiin asiantuntijoita ja osallistuttiin auditointiin mm. liikenne- ja viestintäministeriöstä, Uudenmaan ELY-keskuksesta, Rajavartiolaitokselta, Ilmatieteen laitokselta, Väylävirastosta, Fintrafficilta, sisäministeriön Pelastusosastolta, opetus- ja kulttuuriministeriöstä, Onnettomuustutkintakeskuksesta, Etelä-Suomen aluehallintoviraston Työsuojelun vastuualueelta, Sosiaali- ja terveysministeriöstä, Traficomilta ja Ympäristöministeriöstä. Lisäksi vierailtiin Rajavartiolaitoksella, Onnettomuustutkintakeskuksessa, Fintrafficilla ja Vuosaaren satamassa.
Lisätietoja:
Hanna Suutarla, erityisasiantuntija, +358 29 534 7356, hanna.suutarla@traficom.fi