Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on selvittänyt matkaviestinverkon palvelujen toimivuutta Etelä-Savon alueella 21.-23.10.2024. Mittauksissa puhelin- ja laajakaistayhteydet toimivat alueella pääosin hyvin, mutta myös yksittäisiä heikomman kuuluvuuden alueita löytyi. Näihin haetaan ratkaisuja yhteistyössä operaattoreiden kanssa. Kuuluvuusongelmat eivät aina johdu 3G-verkon alasajosta.
Traficom selvitti matkaviestinverkon palvelujen saatavuutta kenttämittauksin Etelä-Savossa 21.-23.10.2024. Mittauksia tehtiin Pertunmaan, Mäntyharjun, Mikkelin, Pieksämäen ja Rantasalmen lisäksi myös Varkauden ja Lappeenrannan alueella. Matkaviestinverkon mittauksia kohdennettiin Etelä-Savon alueelle, koska Rantasalmen kunta ja Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisa olivat yhteydenotoissaan kertoneet alueen yleisistä kuuluvuusongelmista.
Etelä-Savon alueella yhteydet pääsääntöisesti toimivat
"Suorittamiemme mittausten perusteella viestinnän peruspalvelut, toisin sanoen puhelut ja laajakaistayhteydet toimivat alueella eli palvelut olivat kattavasti saatavilla 4G-verkossa", kertoo yksikön päällikkö Mari Österberg. Matkaviestinverkon peitto näyttää alueella toteutuvan, eikä yleisempää kuuluvuusongelmaa ollut havaittavissa. Mittauksissa löytyi kuitenkin yksittäisiä alueita, joissa mobiililaajakaistan yhteysnopeudet jäivät melko alhaisiksi. "Näitä ongelmapaikkoja ratkotaan yhteistyössä operaattoreiden kanssa", Österberg jatkaa.
Jokaisella kotitaloudella ja yrityksellä on oikeus kohtuuhintaisiin viestinnän peruspalveluihin eli toimivaan puhelinyhteyteen ja 5 megan laajakaistapalveluun. Palvelujen toimimiseksi myös rakennuksen sisätiloissa voi olla tarpeen parantaa kuuluvuutta antenniratkaisuilla. Traficom valvoo, että jokaisen oikeus perustason viestinpalveluihin toteutuu. Kaikkiin tämän syksyn aikana Traficomin tietoon tulleisiin käyttäjien kuuluvuusongelmiin tullaan hakemaan ratkaisut – tästä yhteistyöstä ja toimintamallista on sovittu operaattoreiden kanssa.
3G-verkon taajuudet vapautuvat nopeampien 4G- ja 5G-verkkojen käyttöön
Uutisointi matkaviestinverkon heikosta kuuluvuudesta haja-asutusalueilla on syksyn aikana lisääntynyt. "Olemme Traficomissa myös enenevässä määrin vastaanottaneet yhteydenottoja kuuluvuusongelmista koko Suomen alueelta. Uutisoinnissa kuuluvuusongelmien syyksi on mainittu 3G-verkon alasajo, mutta kuuluvuusongelmien syyt voivat olla moninaisia ja verkossa voi olla katveita paikka paikoin", selventää Österberg.
3G-verkko on pääosin jo poistunut käytöstä ja 3G-verkolta vapautuneita taajuuksia otetaan nyt nopeampien ja tehokkaampien 4G- ja 5G-verkkojen käyttöön. Uudempien verkkojen käyttöönotossa on osin vielä menossa siirtymävaihe ja yhteyksien odotetaan jatkossa parantuvan.
"Yhtenä merkittävänä syynä kuuluvuusongelmiin voi edelleen olla vanha päätelaite, joka pystyy käyttämään vain 2G- ja 3G-verkkoa. Tällöin päätelaite, kuten kännykkä tai reititin, pystyy 3G-verkon poistuessa käyttämään vain 2G-verkkoa ja tiedonsiirto saattaa merkittävästi hidastua", kertoo radiotarkastusasiantuntija Jukka Pihonen. Käyttäjän olisi hyvä päivittää laitteensa 4G-kykyiseksi. Lisäksi kannattaa tarkistaa, että puhelut on kännykän asetuksista mahdollistettu 4G-verkossa. Lisätietoa ja neuvoja löytyy esimerkiksi oman operaattorin verkkosivuilta:
Lisätietoja
Lakimies Sari Tujunen, p. 0295 390 336, sari.tujunen@traficom.fi
Yksikön päällikkö Mari Österberg, p. 0295 390 545, mari.osterberg@traficom.fi
Taustaa
Mitä oikeus yleispalveluun tarkoittaa?
Kuluttajilla ja mikroyrityksillä on oikeus saada tietyt kohtuuhintaiset ja toimivat viestinnän peruspalvelut eli yleispalvelut kotiinsa tai yrityksen toimipisteeseen:
- Laajakaistaliittymä, jonka saapuvan liikenteen nopeus on 5 Mbit/s. Asetuksen mukaan riittää, että miniminopeus on 3,5 Mbit/s, normaalinopeus 4,5 Mbit/s ja maksiminopeus 5 Mbit/s. Miniminopeudella tarkoitetaan liittymän vähimmäisnopeutta, joka toteutuu pääsääntöisesti aina. Normaalinopeus on nopeus, joka toteutuu 90-prosenttisesti jokaisen neljän tunnin mittausjakson aikana. Maksiminopeudella tarkoitetaan nopeutta, joka toteutuu ainakin osan ajasta.
- Kiinteä tai langaton puhelinliittymä.
- Tekstiviestipalvelu kuulo- ja puhevammaisille henkilöille.
- Videopuhelut mahdollistava internetpalvelu.
Yleispalvelun kannalta riittää, että laajakaista- tai puhelinliittymä toimii yhdessä pisteessä kotona tai yrityksen toimipaikassa. Toimivuus voi edellyttää käyttäjältä toimenpiteitä sisätilakuuluvuuden parantamiseksi, kuten pienimuotoista antennia, joka sijoitetaan rakennuksen katolle ja suunnataan lähimpään tukiasemaan operaattorilta saatavien tietojen perusteella. Alueen yleispalveluyrityksen kautta voi saada neuvontaa antennin hankintaan ja asennukseen.
Ohjeita puhelin- ja laajakaistaliittymän toimivuus- ja saatavuusongelmissa.
Miten 3G-verkon alasajo vaikuttaa matkaviestinverkon kuuluvuuteen?
3G-verkon alasajo vaikuttaa erityisesti asiakkaisiin, joilla on käytössään vain 2G-/3G-verkossa toimivia laitteita. Tällaiset päätelaitteet siirtyvät 3G-verkon alasajon myötä käyttämään vain 2G-verkkoa. 2G-verkon datakapasiteetti on merkittävästi pienempi kuin 3G-verkon, mikä näkyy käyttäjälle hitaampana datayhteytenä.
3G-verkon alasajo tehdään alueellisesti ja eri aikoina. Kun verkko suljetaan hallitusti, alueella mahdollisesti esiintyvät kuuluvuusongelmat voidaan havaita ja ratkaista. 3G-verkon alasajon myötä taajuuksia vapautuu 4G- ja 5G-yhteyksien käyttöön, joten yhteyksien odotetaan parantuvan. Yleensä alueella on myös 4G-/5G-verkon peittoa, jolloin käyttäjä voi hyötyä laitteensa ja liittymänsä päivittämisestä uudempaa teknologiaa tukevaksi.