Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom aloittaa tänä syksynä monivuotisen merikartoitusprojektin Pohjois-Savossa. Järvien syvyystietoja päivitetään Konneveden ja Pielaveden alueen järvillä ainakin vuoteen 2026 saakka. Alueen vesiliikenne on lisääntynyt, eivätkä olemassa olevien karttojen koordinaattijärjestelmä ja tarkkuus tue nykyisten navigointijärjestelmien käyttöä. Syvyysmittaukset toteutetaan lentokoneella ja veneellä.

Traficom uudistaa Pohjois-Savon alueen järvien kartat 446, 447 ja 452. Kartoitusprojektin kattama vesialue on laajuudeltaan noin 800 km2. Kartoitettavat järvet ovat: Konnevesi, Pohjois-Konnevesi, Kiesimä, Sonkari, Vesantojärvi, Niinivesi, Pohjois-Niinivesi, Iisvesi, Virmasvesi, Rasvanki, Kuttajärvi, Nilakka ja Pielavesi.

Karttojen tiedot ovat suurelta osin hyvin vanhoja, sillä ne on edellisen kerran kartoitettu 1800-luvun lopulta ja 1900-luvun alusta. Lisäksi joitain väylämittauksia on tehty 1970-luvulla. 

"Olemassa olevien karttojen koordinaattijärjestelmä ja tarkkuus eivät tue nykyisten navigointijärjestelmien käyttöä. Etelä-Konneveden kansallispuisto on lisännyt alueen vesiliikennettä, joten meidän on tarpeellista päivittää karttojen tiedot nykyvaatimusten mukaisiksi", perustelee ylitarkastaja Jyrki Mononen.

Samalla uudistetaan syvyyksien vertaustaso Suomen virallisen N2000-järjestelmän mukaiseksi vastaavasti kuin muillakin merikartoilla.

Uudistamista varten Traficom on kilpailuttanut vesialueen syvyystietojen mittaukset, jotka toteutetaan lentokoneesta tehtävällä laserkeilauksella sekä mittausveneellä suoritettavilla monikeilainkaikuluotauksilla.

Mittaushanke alkaa syksyllä 2024 ja jatkuu ainakin vuoteen 2026 riippuen käytettävistä määrärahoista.

Laserkeilaukset lentokoneella

Lentokoneesta tehtävät laserkeilaukset suoritetaan syys-lokakuun aikana 2024. Lentokone lentää noin 400 metrin korkeudessa suoria edestakaisia lentolinjoja noudattaen. Alueella tehdään lentoja useamman päivän aikana sääolosuhteiden salliessa. 

"Lennot pyritään suorittamaan päiväsaikaan, mutta myös yöaikaan voidaan joutua lentämään, jos olosuhteet ovat joinakin öinä optimaaliset laserkeilaukselle", toteaa Mononen.

Lennoista aiheutuu melua, mutta se on kestoltaan lyhytaikaista. Laserkeilauksessa käytetään vihreää ja punaista laseria. Vihreä laser voi sopivissa olosuhteissa näkyä jopa paljaalla silmällä.

Lentokoneesta tehtävät laserkeilaukset toteuttaa Field Finland Oy alihankkijansa Field Geospatial AS:n kanssa.

Väylämittaukset vesillä

Mittausveneellä tehtävät väylien syvyysmittaukset alkavat syyskuussa 2024 ja niitä jatketaan syksyllä kelien salliessa mahdollisimman pitkään. Mittaukset jatkuvat keväällä 2025, jolloin loput väylät saadaan mitattua.

Väylämittaukset toteuttaa Arctia Meritaito Oy venekalustolla.

Mittausvene liikkuu pääasiassa olemassa olevien väylien ja venereittien läheisyydessä ennalta suunniteltuja mittauslinjoja noudattaen, mutta myös lähellä rantaa. 

"Asuntojen ja loma-asuntojen rantojen läheisyydessä teemme vain pakolliset mittaustyöt ja minimoimme asutuksen lähistöllä tapahtuvat mittaukset. Täysin emme kuitenkaan voi välttyä niiltä", Mononen kertoo. 

Mittausvene noudattaa ennalta tehtyä mittaussuunnitelmaa, minkä vuoksi se on ohjailukyvyltään rajoittunut. Tämän osoituksena mittausaluksessa on päivämerkit varoittamassa rajoitetusta ohjailukyvystä. Pyydämme vesillä liikkujia antamaan mittausveneelle tilaa ennakoivasti ja varomaan menemästä liian lähelle sitä.

Mittaukset tehdään pääasiassa väylillä ja venereiteillä sekä niiden läheisyydessä, mutta myös laajemmalla alueella. Pyydämme kalastajia merkitsemään pyydyksensä näkyvästi, jotta ne on helppo havaita helppo havaita ja väistää. 

Lisätietoja

Ylitarkastaja Jyrki Mononen, jyrki.mononen@traficom.fi, 0400 591 422