Selvityksessä tarkastellaan veneilyn promillerajan laskemista 0,5 promilleen ja pelastusliivien käyttöpakon laajentamista vesiliikenteen turvallisuuden parantamiseksi. Selvitys liittyy Liikenneturvallisuusstrategian 2022–2026 toimenpiteeseen 98.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin laatima selvitys on tehty tukemaan liikenneturvallisuusstrategian 2022–2026 toimenpiteen 98 toteuttamista. Selvityksessä tarkastellaan veneilyn promillerajaa vesiliikenteen turvallisuuden näkökulmasta. Lisäksi selvityksessä tarkastellaan pelastusliivien käyttöpakon laajentamista veneilyturvallisuuden parantamiseksi. Selvitys kokoaa yhteen aikaisempien selvitysten tuloksia sekä turvallisuusviranomaisten näkemykset vuosien varrelta.
Liikenneturvallisuusstrategia etsii keinoja veneilyn turvallisuuden parantamiseen
Liikenneturvallisuusstrategian toimenpiteenä 98 on selvittää vesiliikenteen promillerajan laskemista 0,5 promilleen. Perusteluina selvitystarpeelle mainitaan mm. vesiliikenteen turvallisuuskehitys, alkoholin käyttöön vesillä liittyvät ilmiöt ja vesiliikenteen lisääntyminen. Vesiliikenteen promillerajan laskua on selvitetty useaan otteeseen aikaisemminkin.
"Aiemmat selvitykset ja tutkimukset osoittavat alkoholin olevan merkittävä tekijä vesiliikenneonnettomuuksissa, erityisesti alkoholi on yksi osatekijä pienillä veneillä tapahtuvissa onnettomuuksissa. Pelastusliivien käyttämättömyys on myös keskeinen riskitekijä. Mikäli vesiliikenteen onnettomuuksia halutaan vähentää ja saavuttaa nollavision tavoitteet, on myös alkoholin käyttöön vesillä liikuttaessa puututtava" toteaa Traficomin johtava asiantuntija Kimmo Patrakka.
Tavoitteena nolla kuolemaa veneilyssä vuonna 2050
Promillerajan laskulla on paitsi veneilyturvallisuuden eteen työskentelevien viranomaisten, myös kansalaisten tuki, mikä käy ilmi Traficomin Veneilytutkimuksessa 2024.
Myös pelastusliivien käyttämättömyys on osatekijänä suuressa osassa onnettomuuksia, vaikka niitä vaaditaan mukana pidettäväksi. Suuri osa hukkuneista ei kuitenkaan ole käyttänyt pelastusliivejä onnettomuushetkellä eikä niiden mukanapitopakko koske soutuveneitä. Selvityksen mukaan pelastusliivien käyttöpakko tai vähintään mukanapitopakko tulisi laajentaa soutuveneisiin ja kaikkiin veneisiin, kun oleillaan veneen ulkotiloissa.
"Vesiliikenteen turvallisuuden parantaminen kohti Liikenneturvallisuusstrategiassa tavoitteeksi asetettua nollaa kuolemaa vuonna 2050 edellyttää toimenpiteitä" sanoo Kimmo Patrakka.
Selvityksen esittämät konkreettiset toimenpiteet
Selvityksessä esitetään toimenpiteinä:
• Promillerajan laskua 0,5 promilleen kaikille vesikulkuneuvoille, myös soutuveneille. Seuraamuksena promillerajan ylittämisestä 0,5–1 promillen välillä olisi hallinnollinen liikennevirhemaksu, jollaista on esitetty myös mikroliikkumiseen.
• Pelastusliivien käyttöpakkoa, erityisesti avoveneissä ja veneiden ulkotiloissa, sekä käyttöpakon laajentamista koskemaan soutuveneitä.
Vaikka suurin osa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tapahtuu yli yhden promillen humalassa, promillerajan alentamisen arvioidaan vähentävän myös näitä tapauksia vaikuttamalla veneilykäyttäytymiseen sekä täsmäjuopotteluna tunnistettuun ilmiöön. Pelastusliivien käytön lisäämisellä voitaisiin tutkimusten mukaan estää merkittävä osa hukkumiskuolemista.
Lisätietoja
Johtava asiantuntija Kimmo Patrakka, kimmo.patrakka@traficom.fi, p. 029 534 6450