Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on päivittänyt erikoiskuljetuksia ja erikoiskuljetusajoneuvoja koskevan määräyksen. Päivityksellä tuodaan uusia teknisiä vaatimuksia, tarkennuksia sekä helpotuksia erikoiskuljetuksiin. Muutoksella luodaan uusia mahdollisuuksia ajoneuvoteollisuudelle ja monipuolistetaan kuljetusyritysten kalustoa.

Erikoiskuljetukset ja erikoiskuljetusajoneuvot -määräyksen tavoitteena on varmistaa erikoiskuljetusten turvallisuus ja sujuvuus sekä ottaa huomioon ajoneuvoteollisuuden ja kuljetusalan tarpeet. Määräys tulee voimaan 5.5.2025 - tiukennuksille siirtymäaikaa on marraskuulle asti.

Uusia mahdollisuuksia ajoneuvonkuljetusautoille 

Määräyksen myötä sallitaan uutena 6-akselinen ajoneuvonkuljetusauto ja sen 4-akselinen teli, joille on määritetty suuremmat massat kuin aiemmin sallituilla 5-akselisilla ajoneuvonkuljetusautoilla ja niiden 3-akselisilla teleillä. 

"Mahdollistamalla entistä suurempien koneiden kuljettamisen erikoiskuljetusautolla luomme samalla uusia mahdollisuuksia ajoneuvoteollisuudelle, monipuolistamme kuljetusyritysten kalustoa ja tierasitukset vähenevät", toteaa ylijohtaja Kimmo Pylväs

"Näitä ajoneuvoja saa kuitenkin käyttää vain erikoiskuljetuksiin, koska niille ei toistaiseksi ole säädetty tiellä yleisesti sallittuja massoja. Käyttötarkoitus merkitään rekisteriin, ja ajoneuvon käyttö edellyttää ELYn erikoiskuljetuslupaa myös ilman kuormaa ajettaessa", muistuttaa erityisasiantuntija Juhani Puurunen

merkinnät ja väritys tarkentuvat 

Määräyksessä tarkennetaan, kuinka erikoiskuljetuksen liikenteenohjausauton (EKL-auto) sivuilla olevat nuolimerkinnät on sijoitettava ja kuinka paljon autossa tulee olla keltaväriä. 

Varoitusautovaatimuksiin muutoksia 

Jatkossa varoitusautoa ei enää edellytetä pelkän yleisesti sallitun korkeuden ylittävältä erikoiskuljetukselta, jos kuljetuksen suorittaja on varmistanut, että luvassa määritellyllä reitillä varoitusauto ei ole tarpeellinen tien yläpuolisten rakenteiden korkeuden mittaamiseen. 

Lisäksi poliisiautolla ei enää voi korvata varoitusautoa erikoiskuljetuksissa. 

Traktoriyhdistelmien pituusrajoihin helpotuksia

Määräys tuo pieniä helpotuksia traktoriyhdistelmille, erityisesti maatalouden tarpeisiin tehtäviin kuljetuksiin. Jatkossa erikoiskuljetus voidaan sallia traktorin ja perävaunun yhdistelmällä jopa 25 metriin asti erikoiskuljetusluvalla. 

Niin sanottu vapaa pituusraja on 20 metriä ja leveys 4 metriä. 

Muita muutoksia 

  • Autojen ja niiden perävaunujen puiteasetuksessa erikoiskuljetusajoneuvoille säädettyjä poikkeuksia saa soveltaa Suomessa yleisesti käytössä oleviin erikoiskuljetusajoneuvoihin. 
  • Erikoiskuljetusperävaunujen kauko-ohjausjärjestelmille uudet tekniset vaatimukset
  • Kaksiakselinen nelivetoinen puoliperävaunun vetoauto voidaan hyväksyä erikoiskuljetusautoksi. 
  • Veneenkuljetukseen käytettävässä kuorma-autossa ei tarvitse olla enää nosturia.