Ota ensin yhteyttä laivayhtiöön
Ongelmatilanteessa ota ensin yhteys laivayhtiöön. Tee valitus laivayhtiön nettisivuilla kahden (2) kuukauden kuluessa siitä, kun viivästys tai peruutus tapahtui.
Jos laivamatkasi viivästyy tai perutaan, sinulla voi olla oikeus huolenpitoon ja korvaukseen.
Tee valitus kahden (2) kuukauden kuluessa laivayhtiön nettisivuilla.
Laivamatkustajan oikeudet ovat voimassa
Osa oikeuksista ei päde risteilyillä, joihin sisältyy yli kaksi yöpymistä aluksella. Tällöin matkustaja voi vedota matkaa koskeviin sopimusehtoihin.
Oikeudet eivät ole voimassa myöskään sellaisilla aluksilla
Jokaisessa EU-maassa on viranomainen, joka valvoo EU-asetuksen mukaisten laivamatkustajan oikeuksien toteutumista.
Ota yhteyttä sen EU-maan viranomaiseen, missä tapaus sattui. Viranomaisten yhteystiedot (Ulkoinen linkki) (Ulkoinen linkki) (National Enforcement Bodies for maritime transport).
Suomessa oikea viranomainen riippuu siitä, oletko kuluttaja vai liikematkustaja.
Olet kuluttaja, jos matkustat vapaa-ajalla ja maksat matkan itse. Ota tällöin yhteyttä kuluttajaneuvontaan (Ulkoinen linkki) (Ulkoinen linkki). Kuluttajan valitukset ratkaisee kuluttajariitalautakunta.
Olet liikematkustaja, jos matkustat työn vuoksi ja matkan maksaa työnantaja. Huomioithan, että Traficom ei käsittele yksittäisiä korvaus- tai riita-asioita, eikä liikematkustajien ilmoituksiin vastata yksilöllisesti.
Ongelmatilanteessa ota ensin yhteys laivayhtiöön. Tee valitus laivayhtiön nettisivuilla kahden (2) kuukauden kuluessa siitä, kun viivästys tai peruutus tapahtui.
Laivayhtiön on ilmoitettava sinulle yhden kuukauden kuluessa valituksen vastaanottamisesta, onko valitus hyväksytty, hylätty vai edelleen käsiteltävänä.
Laivayhtiön on annettava sinulle lopullinen vastaus kahden kuukauden kuluessa valituksen vastaanottamisesta.
Jos valitus laivayhtiölle ei tuota toivottua tulosta, voit ottaa yhteyttä matkustajan oikeuksia valvovaan viranomaiseen. Varmista, että lähetät valituksesi oikealle viranomaiselle.
Suomessa oikea viranomainen riippuu siitä, oletko kuluttaja vai liikematkustaja.
Lain mukaan olet kuluttaja, jos matkustit vapaa-ajalla ja maksoit matkan itse. Pyydä tällöin neuvoa kuluttajaneuvonnasta (Ulkoinen linkki). Kuluttajan valitukset ratkaisee kuluttajariitalautakunta.
Jos matkustit muussa EU-maassa, valitus lähetetään sen maan viranomaiselle, missä tapaus sattui. Viranomaisten yhteystiedot (Ulkoinen linkki) (National Enforcement Bodies for maritime transport).
Liikematkustaja voi ilmoittaa ongelmasta laivamatkalla Traficomille sähköpostitse.
Liitä mukaan kirjeenvaihto laivayhtiön kanssa, kopio lipusta sekä muut tarpeellisiksi katsomasi liitteet.
Huomioithan, että Traficom ei käsittele yksittäisiä korvaus- tai riita-asioita, eikä liikematkustajien ilmoituksiin vastata yksilöllisesti.
Lähetä ilmoitus osoitteeseen kirjaamo@traficom.fi
Jos viestisi sisältää henkilökohtaisia tietoja, voit lähettää sen salattuna. Ohje salatun viestin lähettämiseen. (Ulkoinen linkki)
Jos et pysty käyttämään sähköpostia, lähetä ilmoitus Traficomille postitse osoitteeseen: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom PL 320 00059 TRAFICOM
Traficom valvoo laivamatkustajan oikeuksia yleisesti ja voi antaa sinulle neuvontaa.
Huomioithan, että Traficom ei käsittele yksittäisiä korvaus- tai riita-asioita, eikä liikematkustajien ilmoituksiin vastata yksilöllisesti.
Valvontatoimenpiteillä varmistamme, että oikeutesi toteutuvat ja liikenteenharjoittajat noudattavat niille kuuluvia velvollisuuksia.