Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Jos bussimatka viivästyy yli kaksi tuntia tai vuoro perutaan, voit valita joko uuden matkareitin tai perua matkan ja saada lipun hinnan palautuksen. Jos sinulle ei tarjottu valinnan mahdollisuutta, voit vaatia lipun hinnan palauttamisen lisäksi korvausta 50% lipun hinnasta.

Ota aina ensin yhteyttä liikenteenharjoittajaan

Ongelmatilanteessa ota aina ensin yhteyttä liikenteenharjoittajaan. Tee valitus kolmen (3) kuukauden kuluessa.

Tutustu oikeuksiisi eri tilanteissa

Matkustajan oikeus korvaukseen on voimassa säännöllisessä reittiliikenteessä EU-alueella, jos linja-autoreitti on vähintään 250 km. EU:n linja-autoliikenteen matkustajien oikeuksia koskevaa asetusta sovelletaan myös Suomen ja Norjan väliseen linja-autoliikenteeseen.

Oikeutta korvaukseen ei ole tilausliikenteessä. 

EU:n linja-autoliikenteen matkustajien oikeuksia koskevaa asetusta (EU) N:o 181/2011 sovelletaan Suomen ja Venäjän väliseen säännölliseen linja-autoliikenteeseen 1.3.2021 lähtien.

Valitse oikea viranomainen

Jos valitus liikenteenharjoittajalle ei tuota toivottua tulosta, voit ottaa yhteyttä matkustajan oikeuksia valvovaan viranomaiseen. Varmista, että lähetät valituksesi oikealle viranomaiselle.

Jos matkustit muussa EU-maassa, valitus lähetetään sen maan viranomaiselle, missä tapaus sattui. Muiden EU-maiden viranomaisten yhteystiedot (Ulkoinen linkki) (Ulkoinen linkki)

Matkustajan oikeuksia valvovat viranomaiset Suomessa

Suomessa oikea viranomainen riippuu siitä, oletko kuluttaja vai liikematkustaja. 

Kuluttaja

Olet kuluttaja, jos matkustat vapaa-ajalla ja maksat matkan itse. Ota tällöin yhteyttä kuluttajaneuvontaan (Ulkoinen linkki) (Ulkoinen linkki). Kuluttajan valitukset ratkaisee kuluttajariitalautakunta. 

Liikematkustaja

Olet liikematkustaja, jos matkustat työn vuoksi ja matkan maksaa työnantaja. Huomioithan, että Traficom ei käsittele yksittäisiä korvaus- tai riita-asioita, eikä liikematkustajien ilmoituksiin vastata yksilöllisesti.

Näin teet valituksen

1

Ota ensin yhteyttä liikenteenharjoittajaan

Ongelmatilanteessa ota aina ensin yhteyttä liikenteenharjoittajaan. Tee valitus kolmen (3) kuukauden kuluessa.

2

Odota liikenteenharjoittajan vastaus

Liikenteenharjoittajan on yhden kuukauden kuluessa valituksen vastaanottamisesta ilmoitettava, onko valituksesi hyväksytty, hylätty vai edelleen käsiteltävänä. 

Liikenteenharjoittajan on annettava lopullinen vastaus kolmen kuukauden kuluessa valituksen vastaanottamisesta. 

3

Valitse oikea viranomainen

Jos valitus liikenteenharjoittajalle ei tuota toivottua tulosta, voit ottaa yhteyttä matkustajan oikeuksia valvovaan viranomaiseen. Varmista, että lähetät valituksesi oikealle viranomaiselle.

Suomessa oikea viranomainen riippuu siitä, oletko kuluttaja vai liikematkustaja. 

Lain mukaan olet kuluttaja, jos matkustit vapaa-ajalla ja maksoit matkasi itse. Pyydä tällöin neuvoa kuluttajaneuvonnasta (Ulkoinen linkki). Kuluttajan valitukset ratkaisee kuluttajariitalautakunta. 

Jos matkustit muussa EU-maassa, valitus lähetetään sen maan viranomaiselle, missä tapaus sattui. Muiden EU-maiden viranomaisten yhteystiedot (Ulkoinen linkki)

4

Liikematkustaja: tee ilmoitus Traficomille

Liikematkustaja voi ilmoittaa ongelmasta linja-automatkalla Traficomille sähköpostitse. 

Liitä mukaan kirjeenvaihto liikenteenharjoittajan kanssa, kopio lipusta sekä muut tarpeellisiksi katsomasi liitteet.

Huomioithan, että Traficom ei käsittele yksittäisiä korvaus- tai riita-asioita, eikä liikematkustajien ilmoituksiin vastata yksilöllisesti. 

Lähetä ilmoitus osoitteeseen kirjaamo@traficom.fi.

Jos viestisi sisältää henkilökohtaisia tietoja, voit lähettää sen salattuna. Ohje salatun viestin lähettämiseen. (Ulkoinen linkki)

Jos et pysty lähettämään sähköpostia, voit lähettää ilmoituksen Traficomille postitse osoitteeseen: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom PL 320 00059 TRAFICOM

5

Traficom antaa neuvontaa

Traficom valvoo linja-automatkustajan oikeuksia yleisesti ja voi antaa sinulle neuvontaa. 

Huomioithan, että Traficom ei käsittele yksittäisiä korvaus- tai riita-asioita, eikä liikematkustajien ilmoituksiin vastata yksilöllisesti.

Valvontatoimenpiteillä varmistamme, että oikeutesi toteutuvat ja liikenteenharjoittajat noudattavat niille kuuluvia velvollisuuksia.