Ota ensin yhteyttä rautatieyritykseen
Ongelmatilanteissa ota aina ensin yhteyttä rautatieyritykseen.
Tee valitus viimeistään kolmen (3) kuukauden kuluessa tapahtumasta, jota se koskee.
Jos kotimaan kaukoliikenteen junamatka Suomessa viivästyy vähintään 60 minuuttia, sinulla voi olla oikeus huolenpitoon ja korvaukseen lipun hinnasta. Voit myös valita lipun hinnan palautuksen tai matkan uudelleenreitityksen.
Tee valitus esimerkiksi rautatieyrityksen nettisivuilla mahdollisimman pian, mutta kuitenkin viimeistään kolmen (3) kuukauden kuluessa tapahtumasta.
Huomaathan, että voit ilmoittaa Traficomille vain kotimaan kaukoliikenteen ja lähijunaliikenteen junan viivästymisestä tai peruuntumisesta. Lähijunaliikennettä junamatkustajan oikeudet koskevat kuitenkin vain osittain.
Junamatkustajan oikeuksia koskevaa asetusta ei sovelleta lainkaan Suomen ja Venäjän väliseen liikenteeseen.
Katso lisätietoja kohdasta poikkeukset.
Jos valitus rautatieyritykselle ei tuota toivottua tulosta, voit ottaa yhteyttä matkustajan oikeuksia valvovaan viranomaiseen. Varmista, että lähetät valituksesi oikealle viranomaiselle.
Jos matkustit muussa EU-maassa, valitus lähetetään sen maan viranomaiselle, missä tapaus sattui. Muiden EU-maiden viranomaisten yhteystiedot. (Ulkoinen linkki)
Suomessa oikea viranomainen riippuu siitä, oletko kuluttaja vai liikematkustaja.
Olet kuluttaja, jos matkustat vapaa-ajalla ja maksat matkan itse. Ota tällöin yhteyttä kuluttajaneuvontaan (Ulkoinen linkki) (Ulkoinen linkki) (Ulkoinen linkki) (Ulkoinen linkki). Kuluttajan valitukset ratkaisee kuluttajariitalautakunta.
Olet liikematkustaja, jos matkustat työn vuoksi ja matkan maksaa työnantaja. Huomioithan, että Traficom ei käsittele yksittäisiä korvaus- tai riita-asioita, eikä liikematkustajien ilmoituksiin vastata yksilöllisesti.
Ongelmatilanteissa ota aina ensin yhteyttä rautatieyritykseen.
Tee valitus viimeistään kolmen (3) kuukauden kuluessa tapahtumasta, jota se koskee.
Rautatieyrityksen on yhden (1) kuukauden kuluessa annettava sinulle perusteltu vastaus tai ilmoitettava vastauksen myöhempi ajankohta. Lopullisen vastauksen antamiseen saa kulua enintään kolme (3) kuukautta valituksen vastaanottamisesta.
Jos valitus rautatieyritykselle ei tuota toivottua tulosta, voit ottaa yhteyttä matkustajan oikeuksia valvovaan viranomaiseen. Varmista, että lähetät valituksesi oikealle viranomaiselle.
Suomessa oikea viranomainen riippuu siitä, oletko kuluttaja vai liikematkustaja.
Olet kuluttaja, jos matkustit vapaa-ajalla ja maksoit matkan itse. Pyydä tällöin neuvoa kuluttajaneuvonnasta (Ulkoinen linkki). Kuluttajan valitukset ratkaisee kuluttajariitalautakunta.
Liikematkustaja voi voi ilmoittaa ongelmasta junamatkalla Traficomille sähköpostitse. Liitä mukaan kirjeenvaihto rautatieyrityksen kanssa, kopio lipusta sekä muut tarpeellisiksi katsomasi liitteet ja tiedot.
Huomioithan, että Traficom ei käsittele yksittäisiä korvaus- tai riita-asioita, eikä liikematkustajien ilmoituksiin vastata yksilöllisesti.
Lähetä ilmoitus osoitteeseen kirjaamo@traficom.fi .
Jos et voi lähettää sähköpostia, voit lähettää ilmoituksen Traficomille postitse osoitteeseen: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom PL 320 00059 TRAFICOM.
Jos viestisi sisältää arkaluonteista, salassa pidettävää tai muutoin sensitiivistä sisältöä tai henkilötunnuksen, kannattaa käyttää Traficomin turvasähköpostia.
Traficom valvoo junamatkustajan oikeuksia yleisesti ja voi antaa sinulle neuvontaa.
Huomioithan, että Traficom ei käsittele yksittäisiä korvaus- tai riita-asioita, eikä liikematkustajien ilmoituksiin vastata yksilöllisesti.
Valvontatoimenpiteillä varmistamme, että oikeutesi toteutuvat ja liikenteenharjoittajat noudattavat niille kuuluvia velvollisuuksia.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EU) 2021/782 sovelletaan 7.6.2023 alkaen. Sen 6 artiklan 4 kohtaa sovelletaan kuitenkin 7.6.2025 alkaen.