Ota ensin yhteyttä junayhtiöön
Jos oikeuksiasi junamatkalla ei kunnioitettu, tee asiasta valitus junayhtiölle.
Valitus tulee tehdä kolmen kuukauden kuluessa tapahtumasta, jota se koskee.
Tällä sivulla neuvomme, miten voit tehdä valituksen, jos oikeuksiasi junamatkalla ei kunnioitettu.
Jos oikeuksiasi junamatkalla ei kunnioitettu, tee asiasta valitus junayhtiölle.
Valitus tulee tehdä kolmen kuukauden kuluessa tapahtumasta, jota se koskee.
Pääsääntöisesti rautatieyrityksen on annettava sinulle vastaus kuukauden kuluessa. Perustelluissa tapauksissa vastaus voidaan antaa viimeistään kolmen kuukauden kuluessa.
Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen, voit kääntyä matkustajan oikeuksia valvovan viranomaisen puoleen. Varmista, että lähetät valituksesi oikealle viranomaiselle.
Valitus lähetetään sen maan viranomaiselle, missä tapaus sattui.
Jos tapaus sattui Suomessa, lähetä valitus Traficomille.
Muiden maiden viranomaisille valitus tulee tehdä englanniksi tai kyseisen jäsenmaan kielellä.
Muiden EU-maiden viranomaisten yhteystiedot. (Ulkoinen linkki)
Voit tehdä valituksen Traficomille sähköpostilla tai vapaamuotoisella kirjeellä.
Liitä valitukseen junayhtiön kanssa käymäsi kirjeenvaihto. Liitä mukaan kopio lipusta sekä muut tarpeellisiksi katsomasi liitteet.
Lähetä valituksesi osoitteeseen kirjaamo@traficom.fi (Ulkoinen linkki)
Jos viestisi sisältää arkaluonteista, salassa pidettävää tai muutoin sensitiivistä sisältöä tai henkilötunnuksen, kannattaa käyttää Traficomin turvasähköpostia. Ohje salatun viestin lähettämiseen. (Ulkoinen linkki)
Jos et pysty lähettämään valitusta sähköpostilla, lähetä valitus Traficomille postitse osoitteeseen: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom PL 320 00059 TRAFICOM
Traficom antaa neuvontaa, arvioi asian ja voi antaa tarvittaessa suosituksen matkustajan tekemään valitukseen.