Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Ajovaloautomatiikka huolehtii auton valojen toiminnasta ajon aikana.

Useimmissa autoissa syttyvät ensisijaisesti vain huomiovalot eli päiväajovalot ja ne vaihtuvat automaattisesti lähivaloihin ympäristön hämärtyessä. Lähi- ja kaukovalaisimien kanssa kytkeytyvät aina myös takavalot, mutta huomiovalojen kanssa takavalojen palaminen ei ole pakollista. Takavalojen palamisessa huomiovalojen kanssa on automerkkikohtaisia eroja.

Monissa autoissa vaihto lähivaloista kaukovaloihin ja takaisin tapahtuu automaattisesti ympäristön valoisuuden, ajoneuvon nopeuden sekä liikenne- ja sääolosuhteiden mukaan.           

Kehittyneimmissä ajovalaisimissa (Adaptive Front Lighting System, AFS) lähi- ja kaukovalot mukautuvat automaattisesti erilaisiin liikennetilanteisiin ja tien muotoihin. AFS-järjestelmissä ajovalot mukautuvat muiden ajoneuvojen liikkeeseen ja automatiikka muuttaa valon kantaman lisäksi suuntausta. Edellä ajavan ja vastaan tulevan ajoneuvon ympärille jää tumma varjoinen alue, mutta tienpiennar näkyy kirkkaasti valaistuna, eikä edellä ajava tai vastaan tulevakuljettaja häikäisty. 

Jos autossasi on kaukovaloautomatiikka tai AFS-järjestelmällä varustetut kaukovalot, sinun ei tarvitse ohjata kaukovaloja ajon aikana erikseen. Voit keskittyä liikenteen ja ympäristön seuraamiseen.

Näin ajovaloautomatiikka toimii

Ajovaloautomatiikan anturi havaitsee valoisuuden. Anturi on yleensä auton tuulilasissa ja se ohjaa valojen syttymistä ja sammumista. 

Automatiikka sytyttää ajovalot, kun valaistusanturin keräämän valon määrä laskee tietyn tason alapuolelle. Automaattiset ajovalot syttyvät aina, kun kytkin on "Auto"-asennossa ja on tarpeeksi pimeää.

Mukautuvat ajovalot säätävät valoa tieosuuden ja liikennetilaan mukaan, jotta valaistus olisi mahdollisimman kattava. Ne ovat hyödyllisiä etenkin mutkaisilla ja mäkisillä teillä.

Automaattisia tai mukautuvia kaukovaloja varten tuulilasin ylälaidassa on yleensä kamera, joka havaitsee vastaantulevan liikenteen valot tai edellä ajavan ajoneuvon takavalot ja vaihtaa tällöin kaukovaloilta lähivaloille. Toiminto voi ottaa myös katuvalaistuksen huomioon. Osa järjestelmistä himmentää kaukovaloja myös jalankulkijoiden ja liikennemerkkien kohdalla. 

Kaukovaloautomatiikka ei yleensä toimi taajamanopeuksissa. 

Hyvä tietää

Tutustu ajoneuvon käyttöohjeeseen. Sieltä löydät tarkan tiedon, missä valoautomatiikkaa ohjaavat anturit sijaitsevat ja mitkä valot syttyvät automaattisesti. 

Käyttöohjeesta löydät myös valmistajan antamia tarkempia ohjeita auton valoautomatiikan käyttämiseen sekä tilanteisiin, joissa se ei välttämättä toimi oikein tai ei ollenkaan.

Esimeriksi joskus ajovalot eivät aktivoidu, kun sateella tai sumulla on suhteellisen kirkasta. Tällöin ajovalojen tulisi kuitenkin olla päällä ja voit joutua kytkemään ajovalot itse manuaalisesti päälle. 

Automaattiset ja mukautuvat kaukovalot eivät välttämättä reagoi tarpeeksi nopeasti tai ollenkaan muuhun liikenteeseen, jos tie on hyvin mutkainen tai mäkinen. Tällöin käytä kaukovalojen manuaalista vaihtamista. Näillä järjestelmillä varustetut autot tunnistavat yleensä herkästi tilanteen, jossa kameraa ei ehditä puhdistamaan pyyhkijöillä tarpeeksi nopeasti ja toiminto kytkeytyy manuaaliseen asentoon.

Automaattisten valotoimintojen toimintalogiikkaa voi usein säätää auton käyttöjärjestelmän kautta. Auton antureiden, kameroiden ja tutkien tulee aina olla puhtaat, jotta järjestelmä toimii oikein.

ADAS - näkymätön apukuski: Valoautomatiikka

Tutustu Harri Moision kanssa valoautomatiikan toimintaan. (Huomioithan, että kun siirryt YouTuben sivuille, sillä on omat käytäntönsä evästeistä ja yksityisyydensuojasta.)
Harri Moisio
Päivitetty