Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

ADAS - Mukautuva vakionopeudensäädin

Mukautuva vakionopeussäädin (Adaptive Cruise Control, ACC) on järjestelmä, joka säätää automaattisesti ajoneuvon nopeutta säilyttääkseen turvallisen etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon.

Vilkkaassa liikenteessä ajaminen tai turvallisen etäisyyden pitäminen edeltävään ajoneuvoon vaatii suurta keskittymiskykyä. Mukautuva vakionopeudensäädin voi vähentää stressiä ja ehkäistä peräänajoja liikenteessä.

Mukautuvassa vakionopeudensäätimessä voi olla myös toiminto, joka muuttaa säätimeen asetettua nopeutta liikennemerkkien ja tien muotojen mukaisesti.

Näin mukautuva vakionopeudensäädin toimii

Mukautuva vakionopeudensäädin käyttää tutka-antureita edessä olevan auton etäisyyden mittaamiseen ja säätää ajonopeutta huolehtien, että ennalta valittu turvaväli säilyy eikä asetettua nopeutta ylitetä. Auto myös kiihdyttää asetettuun nopeuteen, mikäli edellä oleva hitaampi ajoneuvo poistuu.

Perinteisessä vakionopeudensäätimessä kuljettaja valitsee ainoastaan halutun ajonopeuden – mukautuvassa vakionopeudensäätimessä kuljettaja valitsee myös halutun turvavälin. Kuljettajan valittavana on yleensä kolmesta seitsemään erimittaista turvaväliä. Turvaväli valitaan joko ohjauspyörän painikkeista tai erillisestä viiksestä. 

Liikennemerkkien ja tien muotojen mukaisesti ajonopeuden valitseva vakionopeudensäädin lukee liikennemerkit ja tien kaarteet kameralla, mutta saattaa hyödyntää myös auton navigaattorin karttatietoa. 

Hyvä tietää

Tietyissä erityistilanteissa mukautuva vakionopeudensäädin ei aina toimi luotettavasti. Järjestelmä ei välttämättä pysty havaitsemaan edessä kulkevaa kapeaa ajoneuvoa, kuten moottoripyörää. 

Myös tien kaartuminen voi vaikeuttaa mukautuvan vakionopeussäätimen toimintaa. Järjestelmä ei ehkä havaitse samalla kaistalla edellä ajavaa ajoneuvoa kaarteen vuoksi ja voi kiihdyttää säädettyyn nopeuteen ja sitten hidastaa äkillisesti, kun havaitseekin edessä olevan auton kaarteen jälkeen. Samoin nopeasti eteen kaistaa vaihtava ajoneuvo voi yllättää ja tällöin turvaväli voi olla hetkellisesti liian lyhyt.  

Tutustu ajoneuvon käyttöohjeeseen. Sieltä löydät tarkan tiedon, missä järjestelmän käyttämät anturit sijaitsevat. Mukautuvan vakionopeudensäätimen anturit on useimmiten sijoitettu auton keulaan. Käyttöohjeesta löydät myös valmistajan antamia tarkempia ohjeita ajoneuvosi järjestelmän käyttämiseen sekä tilanteisiin, joissa järjestelmä ei välttämättä toimi oikein tai ei ollenkaan.

Muista, että kuljettajana olet aina itse vastuussa ajonopeudesta ja turvavälin säilyttämisestä. Ajonopeuden on aina oltava sellainen, että ehdit reagoida muuhun liikenteeseen. Esimerkiksi Suomen talviolosuhteet vaativat huomattavasti pidempää turvaväliä edellä ajavaan kuin kesäkelit. 

Myös sankassa lumisateessa tai sumussa mukautuva vakionopeudensäädin ei välttämättä toimi. Liikennemerkkien perusteella nopeusrajoituksiin mukautuva järjestelmä ei välttämättä aina tunnista liikennemerkkiä oikein, varsinkaan silloin, jos merkki on osin peittynyt tai vinossa.

Karttatietoa vaativa mukautuva vakionopeudensäädin tarvitsee ajantasaista tietoa, joten huolehdi karttapäivityksistä valmistajan ohjeiden mukaan, jotta järjestelmä toimii halutulla tavalla.

Auton antureiden, kameroiden ja tutkien tulee aina olla puhtaat, jotta järjestelmä toimii oikein.

ADAS - näkymätön apukuski: Mukautuva vakionopeudensäädin

Tutustu Vappu Pimiän kanssa mukautuvan vakionopeudensäätimen toimintaan. (Huomioithan, että kun siirryt YouTuben sivuille, sillä on omat käytäntönsä evästeistä ja yksityisyydensuojasta.)
Vappu Pimiä
Päivitetty