EASA on julkaissut sertifiointieritelmän CS-STAN, jonka mukaisesti on mahdollista tehdä ilman erillistä muutostyöhyväksyntää tiettyjä vakiomuutostöitä ja -korjauksia tiettyihin kevyisiin ilma-aluksiin, vaikka ilma-aluksen suunnittelun hyväksynnän haltija ei olisi julkaissut ohjeita tällaisten tekemiseen.
CS-STAN (Ulkoinen linkki) siis käytännössä mahdollistaa ilma-aluksen huoltajalle tehdä pienimuotoista suunnittelutyötä eritelmän ohjeiden mukaisesti ilman erillistä viranomaishyväksyntää. Sallitut vakiomuutostyöt on lueteltu eritelmän sisällysluettelossa ja ne voivat koskea lähinnä erilaisten varusteiden asentamista tai vaihtamista. Vakiomuutostyönä asennettavia varusteita ei voi kuitenkaan käyttää lisäämään ilma-aluksen lentotoiminnallista kykyä esimerkiksi VFR:sta IFR:aan, vaan tässä tarkoituksessa asennettaville varusteille tarvitaan erillinen muutostyöhyväksyntä.
Ensimmäisessä vaiheessa julkaistut vakiomuutostyöt ovat lähinnä sellaisia, joita USA:ssa on sallittu tehtäväksi FAA:n AC-43 mukaisesti ilman erillistä "field approval" -menettelyä. Amerikkalainen field approval -menettely tarkoittaa FAA:n valtuuttaman DER -henkilön (Designated Engineering Representative) tekemää suunnittelun tarkastusta ja hyväksyntää. Eurooppalaisessa järjestelmässä tällaisia henkilöitä ei ole, vaan meillä on hyväksyttyjä suunnitteluorganisaatioita (DOA), jotka voivat suunnitella ja hyväksyä pieniä muutostöitä.
Vakiomuutostyön tekijällä on velvollisuus toimittaa ilma-aluksen omistajalle tarvittavat dokumentit muutostyöstä, ml. mahdolliset käsikirjojen tietojen muuttumiseen liittyvät liitteet. Dokumentointia helpottamaan on julkaistu lomake EASA Form 123 (Ulkoinen linkki).
Traficom on julkaissut ohjemateriaalista GM M.A.801 suomenkielisen käännöksen .