Ilma-aluksen käyttäjän velvollisuudet löytyvät ReFuelEU Aviation -asetuksen 5, 8 ja 9 artikloista.
5 artiklan mukaisesti vuotuisen määrän, jonka jokin ilma-aluksen käyttäjä tankkaa polttoainetta jollakin unionin lentoasemalla, on oltava vähintään 90 prosenttia vuodessa tarvittavasta lentopolttoaineesta. Tällä pyritään välttämään niin kutsuttua tankkerointia, josta aiheutuu ilma-aluksen ylimääräisen painon vuoksi enemmän päästöjä.
Poikkeusten hakeminen
Ilma-aluksen käyttäjä voi hakea tankkausvelvoitteesta poikkeuksia asetuksen 5(2) ja 5(3) artikloiden perusteella.
5(3) artiklan mukaiset poikkeukset pitää hakea viimeistään kolme kuukautta ennen poikkeusajanjakson alkamista ja niiden pitää olla hyväksyttynä ennen kuin lennot alkavat.
Raportointi
Lentoturvallisuussyistä tapahtuneet poikkeukset ilmoitetaan ja perustellaan osana ilma-aluksen käyttäjän vuosiraportointia. (5(2) artikla)
Ilma-alusten käyttäjien on vuosittain raportoitava 31.3. mennessä (ensimmäisen kerran vuonna 2025) toimivaltaisille viranomaisille, eli Suomessa Traficomille, edeltävää vuotta eli raportointikautta koskevat todennetut tiedot. Raportointi tapahtuu myös EASA Sustainability Portalin kautta. (8 artikla)
Ilma-alusten käyttäjät eivät saa hakea etua saman kestävien lentopolttoaineiden erän käytöstä useammassa kuin yhdessä kasvihuonekaasujärjestelmässä. (9 artikla)
Unionin lentoaseman pitäjän velvollisuudet
Unionin lentoaseman pitäjän velvollisuudet löytyvät ReFuelEU Aviation -asetuksen 6 ja 7 artikloista.
6 artiklan mukaisesti unionin lentoasemien pitäjien on toteutettava kaikki tarvittavat toimenpiteet, jotta ilma-alusten käyttäjät saavat helpommin lentopolttoaineita, jotka sisältävät asetuksen mukaiset kestävien lentopolttoaineiden vähimmäisosuudet.
7 artiklan mukaisesti unionin lentoasemien pitäjien, lentopolttoaineen toimittajien ja polttoaineen käsittelijöiden on tarvittaessa tehtävä yhteistyötä oman jäsenvaltionsa kanssa, jotta vety- ja sähkötoimituksia saadaan edistettyä.
Lentoaseman pitäjät raportoivat Suomessa Traficomille.