Verkottunut ja automatisoitu tieliikenne
Automaattiajoneuvot voivat lisätä tieliikenteen turvallisuutta, tehostaa tieverkon käyttöä sekä helpottaa autottomien liikkumista. Verkottuneilla ajoneuvoilla voidaan parantaa liikenteen hallintaa, logistiikkaa ja liikenneturvallisuutta. Automaattiajoneuvojen ei välttämättä tarvitse olla verkottuneita eikä verkottuneiden ajoneuvojen tarvitse olla automaattisia, mutta yleisesti nähdään, että lisääntynyt verkottuneisuus on suuri mahdollistaja automatisoinnille.
Verkottunut ja automatisoitu meriliikenne
Automaation ja digitalisaation laajempi hyödyntäminen merenkulunsektorilla edesauttaa tehokkuuden lisäämisen kautta tehostamaan aluksen ja sataman välistä optmointia, aluksista aiheutuvien haitallisten päästöjen vähentämistä ja sekä edesauttaa resurssien joustavampaa käyttöä. Merenkulun automaation kehitys ei tarkoita kertahyppäystä täysin autonomiseen laivaan, vaan eri prosessien autonomisuuden asteittaista kasvua.
Verkottunut ja automatisoitu lentoliikenne
Ilmailussa lentokoneiden automaatio on pitkälle kehittynyttä ja laajasti käytössä. Ilmailun dynaamisin ja voimakkaasti kasvava segmentti on drone-toiminta. Drone-toiminnan sääntelyllinen kehys on kansallisesti hyvällä tasolla ja luonteeltaan mahdollistavaa. Kansainvälinen sääntely ICAO:n standardien ja eurooppalaisen sääntelyn osalta on vielä kehittymässä. Laitteiden tekninen standardointi on myös vasta muotoutumassa.
Verkottunut ja automatisoitu rautatieliikenne
Rautatieliikenteessä automaatio parantaa koko järjestelmän suorituskykyä sekä mahdollistaa uudenlaiset liikkumisen palvelut. Rautetieliikenteen automatisointi mahdollistaa tiheämmät vuorovälit ja nopeat kääntöajat sekä ratakapasiteetin tehokkaamman käytön. Lippu- ja maksujärjestelmien sekä matkustajainformaation automatisointi tuo tehokkuutta ao. prosesseihin.