Osana N2000-väylä- ja merikarttauudistusta myös kauppamerenkulun väylien käyttötapaa on uudistettu. Käytössä korostuu väylien suunniteltu mitoitus. Uudistuksella on pyritty parantamaan väylien käytön turvallisuutta ja tehokkuutta.
Näkyvimpänä esimerkkinä uudistuksesta on merikartoillakin tapahtunut muutos, jossa kauppamerenkulun väylien kulkusyvyydet on poistettu kartoilta ja väylillä esitetään vain haraussyvyydet. Väylien mitoitus on aiempaa tarkemmin esitelty Suomen rannikon purjehdusopas (Sailing Directions for Finnish waters) -julkaisuissa.
Suomen kauppamerenkulun väylien syvyyskäytäntö on kuvattu puolestaan ohjeessa Vesiväylien syvyyskäytännön periaatteet ja soveltaminen. Väylien käyttö perustuu niiden mitoitukseen. On suositeltavaa käyttää väyliä niiden mitoituksen mukaisesti, mutta tapauskohtaisesti varavettä voi hyödyntää, mikäli on varmistuttu riittävästä kölivarasta.
Mikäli väylää halutaan käyttää mitoituksesta poikkeavalla tavalla, tulee aluksen antaa ilmoitus väylän käytöstä. Menettelystä on julkaistu Väylän käytön ilmoitus.