Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

EU:n digipalveluasetuksen (DSA:n) mukaan kaikkien internetin välityspalveluiden tarjoajien on laadittava avoimuusraportit esimerkiksi sisällön moderointiin liittyvästä toiminnastaan. EU:n komissio on hyväksynyt raportoinnin tarkemmasta muodosta täytäntöönpanoasetuksen, joka on tullut voimaan 25.11.2024.

Raportointivelvoitteet eivät koske komission määritelmän mukaisia mikroyrityksiä tai pieniä yrityksiä. Pieni yritys on komission mukaan yritys, jonka palveluksessa on vähemmän kuin 50 työntekijää ja jonka vuosiliikevaihto tai taseen loppusumma on enintään 10 miljoonaa euroa.

Asetuksessa määritetään avoimuusraporttien muoto, sisältö ja raportointikaudet. Avoimuusraporteissa on käytettävä kahta lomaketta: 

  • "Määrällisten tietojen lomake", jota käytetään määrällisten koneluettavien tietojen antamiseen sisällön moderoinnista.
  • "Laadullisten tietojen lomake", jota käytetään merkityksellisten laadullisten tietojen antamiseen sisällön moderoinnista.

Avoimuusraporttien on perustuttava näihin lomakkeisiin 1.7.2025 alkaen. Palveluntarjoajat voivat kuitenkin aloittaa tietojen keräämisen lomakkeiden avulla ennen tätä.

Sen varmistamiseksi, että avoimuusraportit ovat koneellisesti luettavia, palveluntarjoajien on julkaistava ne CSV-muodossa. Raportit on myös asetettava julkisesti saataville.

Avoimuusraporttien tietotyypit

Palveluntarjoajan tyypistä riippuen raporteissa on ilmoitettava seuraavat seikat (laittoman sisällön luokkien mukaan jaoteltuina):

  • viranomaisten sisällönpoistomääräykset mukaan lukien 9 ja 10 artiklan mukaisesti annetut määräykset (15 artiklan 1 kohdan a alakohta)
  • vastaanotetut ilmoitukset laittomasta sisällöstä (16 artikla)
  • oma-aloitteinen sisällön moderointi (15 artiklan 1 kohdan c alakohta)
  • sisäiset valitukset, tuomioistuimen ulkopuolinen riitojenratkaisu ja 23 artiklan nojalla määrättyjen palvelun tarjoamisen keskeytysten lukumäärä (15 artiklan 1 kohdan d alakohta, 24 artiklan 1 kohdan a alakohta ja 24 artiklan 1 kohdan b alakohta)
  • sisällön automaattisten moderointikeinojen käyttö (15 artiklan 1 kohdan b alakohdan c alakohdan e alakohta)

Laittoman ja palvelun käyttöehtojen kanssa yhteensopimattoman sisällön luokat

Laittoman ja haitallisen sisällön luokat on määritelty lomakkeessa. Ne jaetaan seuraaviin pääluokkiin: 

  • Luokka 1: Eläinten hyvinvointi
  • Luokka 2: Kuluttajatietoja koskevat rikkomukset
  • Luokka 3: Verkkoväkivalta
  • Luokka 4: Naisiin kohdistuva verkkoväkivalta
  • Luokka 5: Tietosuojan ja yksityisyyden loukkaukset
  • Luokka 6: Laiton tai haitallinen puhe
  • Luokka 7: Teollis- ja tekijänoikeuksien loukkaukset
  • Luokka 8: Kielteiset vaikutukset kansalaiskeskusteluun tai vaaleihin
  • Luokka 9: Alaikäisten suojelu
  • Luokka 10: Yleiseen turvallisuuteen kohdistuva riski
  • Luokka 11: Huijaukset ja/tai petokset
  • Luokka 12: Itsensä vahingoittaminen
  • Luokka 13: Vaaralliset, vaatimustenvastaiset tai kielletyt tuotteet
  • Luokka 14: Väkivalta
  • Luokka 15: Muu palveluntarjoajan ehtojen rikkominen
  • Luokka 16: Laittoman sisällön tyyppi, jota viranomainen ei ole määritellyt 
  • Luokka 17: Väitetyn laittoman sisällön tyyppi, jota ilmoittaja ei ole yksilöinyt (eli ilmoitus- ja toimintamekanismin kautta toimitetut ilmoitukset)

Kukin näistä pääluokista jaetaan lisäluokituksella alaluokkiin. Luokittelu on tehtävä laittoman ja haitallisen sisällön pääluokkien mukaan.

Raportointikaudet ja julkaisuajankohta

Täytäntöönpanoasetuksen liitteessä II on määritetty yksityiskohtaiset siirtymäkausisäännökset vuosille 2024 ja 2025. 

Siirtymäkauden säännöksissä määräaikoja ja raportointikausia mukautetaan ottaen huomioon, että DSA:n täysimääräinen soveltaminen alkoi 17.2.2024. Ensimmäinen raportointikausi alkaisi näin ollen useimmissa tapauksissa 17.2.2024 ja päättyisi avoimuusraportin julkaisemiseen mutta viimeistään 16.2.2025, koska raportit on julkaistava vähintään kerran vuodessa.

Toinen raportointikausi on siirtymävaiheen raportointikausi. Siirtymävaiheen raportointikausi on lyhyempi ja jatkuu 31.12.2025 saakka. Siirtymävaiheen raportointikauden alku riippuu ensimmäisen raportointikauden päättymispäivästä.

Esimerkiksi jos palveluntarjoajan ensimmäinen raportointikausi on 17.2.2024–31.1.2025, sen siirtymävaiheen raportointikausi on 1.2.2025–31.12.2025. Raportit on asetettava julkisesti saataville viimeistään kahden kuukauden kuluttua kunkin raportointikauden päättymisestä.

Siirtymäkauden päätyttyä 1.1.2026 alkaen raportointikaudeksi vakiintuu kalenterivuosi eli 1.1.–31.12. Näin ollen vuodesta 2026 alkaen kaikki palveluntarjoajat noudattavat kalenterivuoden mukaista raportointikautta.'

Palveluntarjoajien on säilytettävä avoimuusraporttinsa vähintään viiden vuoden ajan niiden julkaisemisen jälkeen. Niiden on myös oltava julkisesti saatavilla koko säilytysajan.

Lisätietoja: johtava asiantuntija Sirpa Sillstén, p. 0295 347 388,  sirpa.sillsten@traficom.fi

Päivitetty