Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Valtio on tukenut väliaikaisesti reittilentoja Helsingistä Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkolan lentokentille vuodesta 2021 lähtien. Lentomatkustajien määrän viimevuotinen kasvu ei näytä jatkuvan, selviää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastoista.

Lentomatkustajien määrät kasvoivat merkittävästi viidellä maakuntalentokentällä vuosien 2022 ja 2023 välillä ja saavuttivat useilla reiteillä lähes kilpailukykyiset matkustajamäärät. Joensuun ja Jyväskylän lentokenttien matkustajamäärät ovat yli kaksinkertaistuneet. Kajaanissa, Kemissä ja Kokkolassa matkustajia on ollut puolta enemmän kuin vuonna 2022. Kysyntä näyttää kuitenkin vakiintuneen. 

"Lentojen täyttöasteiden myönteinen kehitys on tasaantunut eikä edelliskeväisiä huippulukemia olla saavutettu matkustajamäärissä tänä vuonna. Kemin, Kokkolan, Kajaanin ja Joensuun lennot ovat melko lähellä markkinaehtoisuuden kannattavuuden rajaa. Tavoitteena on markkinaehtoisuus lennoille ja markkinaehtoinen toimija on myös ketterämpi toimija lentojen toteuttamisessa kuin viranomainen", toteaa johtaja Pipsa Eklund.

Eniten matkustajia Kemin, Kokkolan, Kajaanin ja Joensuun lennoilla

Kemin, Kokkolan ja Helsingin yhdistävien kolmiolentojen täyttöasteen keskiarvo oli päättyneellä optiokaudella  (8/2023-4/2024) 60 prosenttia. Täyttöaste kuvaa prosenttiosuutta, joka lentokoneen istumapaikoista on hyödynnetty. Kemissä lentojen hyödyntäminen on laskenut 6 prosenttiyksikköä. Kokkolan täyttöaste on pysynyt lähes ennallaan. Kajaanin täyttöaste pysyi 55 prosentissa. Joensuun täyttöaste oli 51 prosenttia, mikä oli vajaa 2 prosenttiyksikköä edelliskautta matalampi. Kaikkiaan lentojen hyödyntämisessä ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia. 

Joensuu3527 45678151 %68
Jyväskylä2317 31374834 %68
Kajaani3829 63178455 %68
Savonlinna72 46234624 %30
Kolmiolennot yhteensä4142 095 1 02560 %68
Kemi-väli2424 4841 01935 % 68
Kokkola-väli1918 8231 00327 %68

Yhden matkustajan lentoa tuettu keskimäärin 126 euroa suuntaansa

Juuri päättyneen 9 kk optiokauden hinta on valtiolle ollut 15 miljoonaa euroa eli keskimäärin noin 4 000 euroa lentoa kohden. Edeltävään sopimuskauteen verrattuna optiokauden lentokohtaiset hinnat ovat olleet kalliimpia. Käytännössä voidaan sanoa valtion tukeneen kutakin maakuntalentojen matkustajaa keskimäärin 126 eurolla suuntaansa eli 26 euroa aiempaa enemmän. 
Nykyisellään valtio on sitoutunut hankkimaan lentoliikennettä maaliskuun 2026 loppuun. Mahdollisesta option käytöstä tulee päättää vuoden 2025 aikana. 

Lisätietoja

johtaja Pipsa Eklund, pipsa.eklund@traficom.fi, p. 029 534 5396