Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Liikenteen sähköisten asiointipalveluiden ohjeet

Liikenteen sähköisen asioinnin palvelut

  • Tunnistautumista edellyttävä Oma asiointi -palvelu, joka sisältää mm. kulkuneuvojen tieto-, rekisteröinti- ja veropalveluja sekä ajokorttipalveluja. 
  • Julkiset palvelut, jotka eivät edellytä tunnistautumista. Osaa palveluista voit käyttää verkkosivulla ja osa edellyttää tulostamista ja kirjepostina lähetystä.
  • Sähköisen asiointikanavan lisäksi voit palvelusta riippuen asioida myös Traficomin palveluntuottajan toimipisteessä tai kirjepostina.

Palvelukohtaiset ohjeet löydät Traficom.fi sivuston Digikaistalta.

Palveluun tunnistautuminen

Liikenteen Oma asiointi -palvelu on suunniteltu tunnistautuneen henkilön tai yrityksen puolesta toimivan henkilön asiointipalveluksi. Traficomin vastaa digitaalisen palvelun yhteensopivuudesta yleisimpien selainohjelmistojen ja apuohjelmistojen kanssa, mutta ei esimerkiksi palvelun toimivuudesta sellaisissa tapauksissa, kun käyttäjä hyödyntää räätälöityjä ohjelmistoratkaisuja. Palvelun käyttäjä vastaa palvelussa tehdyistä hauista ja palvelun kautta ilmoitettujen tietojen oikeellisuudesta.

Henkilöasiakkaat

Henkilöasiakkaat tunnistautuvat palveluun Valtionhallinnon yhteisellä Suomi.fi-tunnistuksella: verkkopankkitunnuksilla, mobiilitunnistuksella tai varmennekortilla.

Organisaatioasiakkaat

Organisaatioasiakkaat kirjautuvat Suomi.fi-tunnistuksella. (Ulkoinen linkki) Organisaatioiden tulee antaa valtuutetuille Traficomin valtuudet Suomi.fi -valtuudet palvelussa. (Ulkoinen linkki)

Lisätietoja valtuuksista.

 

Liikenteen sähköiset palvelut ja Suomi.fi-valtuudet

Maksaminen

Osa palveluista on maksullisia ja maksut veloitetaan tapahtuman tai tilauksen yhteydessä. Voit maksaa suomalaisilla verkkopankkitunnuksilla tai luottokortilla (Visa debit ja credit, Visa Electron, Mastercard debit ja credit, Maestro ja American Express). 

Organisaatio voi valita maksutavaksi myös verkkolaskutuksen osassa palveluista . Verkkolaskutuksen saa käyttöön, kun organisaation pääkäyttäjä lisää organisaatiolle verkkolaskuosoitteen Organisaation tiedot -osiossa. 

Maksupalvelun tarjoaja

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalvelun tarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun tuotteen / palvelun myyjälle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen / palvelun toimittajaan. 

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7 
Innova 2 
Lutakonaukio 7 
40100 Jyväskylä 
Puhelin: 020 718 1830 
www.paytrail.com

Liitteet

Osa sähköisistä palveluista edellyttää liitteiden lähettämistä liitetiedostona. Voit skannata liitteet tai kuvata liitteet esimerkiksi kännykkäkameralla ja käyttää kuvaa liitteenä.

Palvelukohtaiset ohjeet

Palvelukohtaiset ohjeet löydät kustakin palvelusta kohdasta Traficomin.fi/fi/asioi-kanssamme.  Palvelukuvaukset löydät myös Oma asiointi -palvelusta kunkin palvelun kohdalta nimellä Ohje. Palvelun käyttöön liittyvät tarkemmat ohjeet löydät palvelua käyttäessäsi.

Mitkä seikat estävät sähköisen palvelun käytön

Sähköisten palveluiden käyttö ei ole aina mahdollista. Tällöin kirjautuneelle käyttäjälle Oma asiointi -palvelusta löytyvä palvelu on passivoitu. Tämä tilanne voi johtua esimerkiksi siitä, että kulkuneuvolla on muutoskielto-merkintä rekisterissä.

Palvelun tietoturva

Palvelussa tiedot välittyvät suojatussa yhteydessä (SSL). Palvelu on tietoturva-auditoitu.

Jos havaitset palvelussamme virheitä tai epätäsmällisyyksiä, kerro niistä meille niin teemme korjaukset mahdollisimman pian. Myös kehittämisehdotukset ovat tervetulleita. Ota yhteyttä asiakaspalveluun.

Tekninen yhteensopivuus

Selainten ja käyttöjärjestelmien yhteensopivuus

Liikenteen Oma asiointi -palvelu on suunniteltu ja testattu toimivaksi yleisimmillä selaimilla: Chrome, Firefox, Edge ja Safari. Traficomin tunnistautumista vaativiin rekisteröintipalveluihin pääset vain selaimilla, jotka tukevat SSL-salausta.

Mobiilitoimivuus on testattu iOS, Android ja Windows -pohjaisilla käyttöjärjestelmillä.

Sähköisten asiointipalvelujen käyttö edellyttää, että selaimesi hyväksyy evästeet (cookies) ja että JavaScript on käytössä. Evästeiden avulla seuraamme, miltä sivulta palveluun saavutaan ja mitä tukisivuja käytetään palvelun yhteydessä. Emme käytä evästeitä yksilökohtaisten tietojen keräämiseen.

Mikäli teknisessä toimivuudessa on ongelmia, kokeile palvelua toisella laitteella tai selaimella. Anna myös palautetta asiakaspalveluumme. Saamamme palautteen pohjalta kehitämme teknistä toimivuutta ja palvelujen käytettävyyttä.

Tulosteet

Pdf-muotoisten tiedostojen avaamiseen tarvitset Adobe Reader -ohjelman, joka on saatavissa ilmaiseksi Internet-osoitteesta www.adobe.com/fi/ (Ulkoinen linkki).

Näyttö

Oma asiointi -palvelu toimii responsiivisesti ja on testattu kolmella eri päätelaitekoolla. Mikäli palvelu ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla päätelaitteellasi tai siinä käytössä olevalla selaimella, kokeile toista päätelaitetta tai selainta.

Linkit ja liikkuminen palvelussa

Palvelussa olevat palvelun ulkopuolelle avautuvat uudeksi sivuksi. Sivun luettuasi, sulje sivu ikkunan oikeasta yläkulmasta. Älä käytä selaimen edellinen / seuraava -painikkeita palvelun sisällä liikkuessasi, käytä palvelua ohjaavia painikkeita ja linkkejä.

Poistuminen palvelusta ja välimuistin tyhjentäminen

Palvelusta poistut tietoturvallisesti Kirjaudu ulos -toiminnolla. Mikäli käytit asioidessasi yleisöpäätettä, suosittelemme selaimen välimuistin tyhjennystä.

Tekninen toimivuus

Varmista omien laitteidesi, ohjelmistojesi sekä viestintä- ja tietoliikenneyhteyksiesi tekninen toimivuus etenkin silloin, jos palvelun käytössä esiintyy ongelmia. Huolehdi myös siitä, ettei tunnistus- tai maksuvälineesi joudu sivullisen haltuun. Palvelun tarjoajana me puolestamme vastaamme, että palveluun liittyvässä tiedonsiirrossa ja käsittelyssä käytetyt suojaus- ja salausmenettelyt ovat asianmukaiset ja turvaavat lain edellyttämän luottamuksellisen viestin suojan palveluiden käytön yhteydessä.

Ylläpidämme palvelua niin, että se on käytettävissä 24 tuntia vuorokaudessa viikon kaikkina päivinä pois lukien ennalta arvaamattomat tekniset häiriöt tai muut palvelukatkot. Voimme myös tilapäisesti keskeyttää pääsyn palveluun välttämättömien muutos- ja korjaustöiden aikana tai meistä riippumattomien yleisten tietoliikennekatkosten vuoksi. Ilmoitamme ennakkoon tiedossa olevista katkoksista verkkosivuilla ja käyttäjän Oma asiointi -palvelun etusivulla.

Henkilötietojen käsittely

Tutustu liikenteen Oma asiointi -palvelun tietosuojaselosteeseen.

Päivitetty