Kontin massan oikea ilmoittaminen alukselle kuuluu keskeisiin meriturvallisuusmääräyksiin. Virheellisen ilmoittamisen takia yli- tai alipainoisia kontteja on ahdettu alukseen meriturvallisuuden kustannuksella, mistä on aiheutunut onnettomuuksia, konttirivistöjen romahtamisia aluksissa ja konttien katoamisia merellä sekä meriympäristöhaittoja. Myös Suomesta lähtevästä liikenteestä on raportoitu vakaviakin puutteita kontin ilmoitetun ja todellisen massan suhteen.
Kansainvälisen meriturvallisuuden varmentamiseksi on ollut välttämätöntä tarkentaa kontin bruttomassan määritystä ja sen ilmoittamista kuljetusketjussa. Tarkennetut kansainväliset SOLAS-määräykset astuivat voimaan jo 1.7.2016, ja ne vaikuttavat kaikkien kuljetusosapuolten työhön (laivaaja, huolitsija, laivameklari, satama, satamaoperaattori, varustamo, aluksen päällikkö, valvontaviranomainen). Kontit, jotka kuljetetaan pyörien päällä ro-ro-liikenteessä lyhyillä kansainvälisillä merimatkoilla, eivät tule kuulumaan SOLAS-yleissopimuksen 4 - 6 määräyksien piiriin.
Tässä SOLAS-yleissopimuksen määräyksessä täsmennetään, että kontin laivaajan tulee ilmoittaa kontin vahvistettu bruttomassa kirjallisesti aluksen päällikölle tai hänen edustajalleen sekä sataman terminaalin edustajalle ennen sen ahtaamista.
Laivaaja on tässä SOLAS-yleissopimuksen määräyksessä se kuljetusosapuoli, joka toimii yhteisön konossementin, merirahtikirjan tai vastaavan multimodaalikuljetuksen vastuuhenkilönä. Konttiin lastatun tavaran lähettäjänä toimiva laivaaja voi valtuuttaa sopimusteitse jokin muun kuljetusosapuolen toimimaan sellaisena laivaajana, joka vastaa kontin vahvistetun bruttomassan ilmoittamisesta. Tällöin sopimusteitse valtuutettu laivaaja vastaa lopulta alukseen ahdettavan kontin sisällöstä sekä allekirjoittaa vahvistetun kontin bruttomassan kuljetusdokumentin.
Laivaaja voi vahvistaa kontin bruttomassan kahdella eri menetelmällä: konkreettisesti punnitsemalla tai kirjalliseen dokumentaatioon tukeutuen.
Kontin massan vahvistamisen vaihtoehdot
Punnitus − konttivaakojen tulee olla sertifioituja (tyyppihyväksyttyjä). Vaa'an tulee olla eurooppalaisen ilmoitetun laitoksen tyyppihyväksymä. Ei-automaattisen vaa'an tarkkuusluokan tulee olla IIII tai tarkempi. Automaattisen vaa'an mittaustarkkuuden tulee olla Y(b) tai tarkempi. Yksittäisten pakkausten, kollien tai muiden konttiin sijoittavien yksiköiden punnitukset tulee perustua tarkoituksenmukaisen tyyppihyväksytyn vaa'an määritykseen. Vaakojen tulee olla mittauslaitelain (707/2011) mukaisesti varmennettu.
- Summaus − kontin kokonaismassa voidaan laskea yhteen kirjallisesti toimivaltaisen viranomaisen hyväksymällä menetelmällä. Mikäli konttiin tarkoitettu tavara tai aine on luonteeltaan sellaista, että sen yksikkömassa ja edelleen konttiin lastattavan tavaran tai aineen kokonaismassa voidaan luotettavasti määrittää perustuen tiheyteen, ominais- tai keskipainoon, niin kontin vahvistettu bruttomassa voidaan vaihtoehtoisesti määrittää summaamalla kontin nettomassaan tällä tavoin täytetty kontti. Mikäli Laivaaja tahtoo käyttää summausmenetelmää, hänen tulee kyetä osoittamaan, että hän hallitsee asiaan liittyvät virhelähteet ja riskit sekä noudattaa ja toteuttaa korkeatasoisia terveys- ja turvallisuuskäytäntöjä. Laivaajan pitää lainsäädännön mukaisesti varmistaa, ettei hän toiminnallaan vaaranna työntekijöiden tai asiakkaiden terveyttä tai turvallisuutta tai vahingoita ympäristöä. Todentaakseen vaatimustenmukaisuutensa Laivaaja voi sitoutua soveltuvaan laadunhallintajärjestelmään.
Aluksen päällikön vastuu
Aluksen päällikkö tai hänen edustajansa ei saa ottaa konttia ahdattavaksi alukseen, mikäli kontin vahvistettu bruttomassaa ei ole säädösten mukaisesti ilmoitettu.
Valvonta
Viranomaiset suorittavat konttien massan tarkastuksia. Merilain (674/1994) ja Lain aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä (1686/2009) rangaistussäädökset koskevat konttipunnituksen tarkennettujen SOLAS-määräysten laiminlyöntejä.
Lisätietoja
Erityisasiantuntija Jyrki Vähätalo, p. 029 534 6470, jyrki.vahatalo@traficom.fi