Meriliikenne EU:n satamiin ja satamista kuuluu EU:n päästökauppajärjestelmään. Päästökauppa koskee aluksia, joiden bruttovetoisuus on vähintään 5 000 ja jotka kuljettavat rahtia ja matkustajia kaupallisissa tarkoituksissa. Päästökaupan piirissä ovat alusten hiilidioksidipäästöt ja vuoden 2026 alusta alkaen myös metaani- ja dityppioksidipäästöt. Traficomin tehtävänä on toimia laivayhtiöiden hallinnointiviranomaisena, joka tarkastaa alusten päästöjen tarkkailusuunnitelmat (MRV) ja hyväksyy kansallisesti päästöjen todentajat.
Meriliikenne on osa EU:n päästökauppajärjestelmää
Suomi on sitoutunut Euroopan komission tekemään 55-valmiuspakettiin, jonka tarkoituksena on vähentää EU:n nettokasvihuonekaasupäästöjä vähintään 55 prosentilla vuoden 1990 tasosta vuoteen 2030 mennessä ja saavuttaa ilmastoneutraalius EU:n tasolla vuoteen 2050 mennessä.
Valmiuspaketin osana meriliikenne EU:n satamiin ja satamista liitettiin osaksi EU:n nykyistä päästökauppajärjestelmää 1.1.2024 alkaen. Päästökauppa koskee aluksia, joiden bruttovetoisuus on vähintään 5 000 ja jotka kuljettavat rahtia ja matkustajia kaupallisissa tarkoituksissa.
Vuoden 2024 alusta alkaen mukana on meriliikenteen hiilidioksidipäästöt ja vuoden 2026 alusta alkaen myös metaani- ja dityppioksidipäästöt. Velvoitteet tulevat koskemaan 1.1.2027 alkaen myös offshore-aluksia, joiden bruttovetoisuus on vähintään 5 000.
EU:n päästökauppajärjestelmä on keskeisin unionitason toimi päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi. Traficomin tehtävänä on toimia meriliikenteen osalta direktiivin kansallisen päästökauppalain (1270/2023) mukaisena toimivaltaisena viranomaisena ja laivayhtiöiden hallinnointiviranomaisena.
Päästökauppa sovelletaan suhteessa satamiin ja porrastetaan usealle vuodelle
Päästöoikeuksien palautusvaatimusta sovelletaan 100 prosenttiin päästöistä, jotka syntyvät alusten ollessa jäsenvaltioiden satamissa, ja matkoilla jäsenvaltioihin kuuluvien satamien välillä. Lisäksi päästöoikeuksien palauttamisvelvoite koskee 50 prosenttia päästöistä, jotka syntyvät matkoilla jäsenvaltioiden ja kolmansien maiden satamien välillä.
Laivayhtiön tulee palauttaa päästöoikeudet 40 prosentille vuodelle 2024 raportoiduista päästöistä ja 70 prosentille vuodelle 2025 raportoiduista päästöistä. Vuodesta 2026 alkaen päästöoikeudet palautetaan täysimääräisesti.
Päästökauppa perustuu raportoituun kulutukseen
Meriliikenteen päästöjä tulee tarkkailla, raportoida ja todentaa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2023/957 mukaisesti. Asetus 2023/957 muuttaa asetusta (EU) 2015/757 siten, että jatkossa huomioidaan meriliikennetoiminnan sisällyttäminen EU:n päästökauppajärjestelmään ja muiden kasvihuonekaasujen tarkkailu-, raportointi- ja todentamissäännöt sekä muun tyyppisten alusten päästöt (nk. MRV-asetus).
Usein kysyttyjä kysymyksiä
Tuleeko laivanomistajan valtuutus ISM-yhtiölle toimittaa alkuperäisenä sekä Energiavirastolle, että Traficomille?
Ei, alkuperäinen lähetetään mieluummin Traficomille, mutta virastot jakavat pyynnöstä tämän tiedon toistensa kanssa.
Miksi todentajan tulee hakea kansallista hyväksyntää Suomessa?
Päästökauppalaki (1270/2023) edellyttää tämän menettelyn.
Onko laivanomistajan antamalle valtuutukselle sisältö- tai muotovaatimuksia?
Valtuutuksessa tulee olla mainittuna sen tarkoitus (päästökauppavelvoitteiden toteuttaminen), päiväys, yrityksen edustamisoikeuksien mukaiset allekirjoitukset sekä omistajalta, että ISM-yhtiöltä ja aluksen nimi sekä IMO-numero. Mieluummin ei muita tietoja.