Alta löydät ohjeita tavallisimpiin Portnetin ongelmiin.
Tapaus 1 - Portnetiin ei pääse kirjautumaan virheilmoituksen takia
Kuvaus: Portnetin kirjautuminen epäonnistuu virheilmoituksen takia. Virheilmoitus sisältää seuraavan tekstin
"Template file not found in the …"
Ratkaisu: Tyhjennä selaimen välimuisti.
Tarvittaessa kokeile toista selainta.
Portnetissa voi olla tilapäinen häiriö. Kokeile hetken päästä kirjautumista uudelleen.
Jos häiriö jatkuu, ota yhteys sähköpostilla portnettuki@traficom.fi ja meke@tulli.fi.
Tapaus 2 - VAK -ilmoitus ei tule perille
Oletko tarkistanut, onko VAK-ilmoitukseen liittyvä satamailmoitus tallentunut oikein? Satamailmoitus vaatii mm. arvioidun satamasta lähtöajan.
Tapaus 3 - Portnet ei löydä UNcode - numeroa VAK-ilmoituksella
Käytä VAK-ilmoituksessa lähintä vastaavaa UNcode-numeroa.
Esimerkiksi UNCode -numeroa 3550 'Cobalt or hydroxide powder' ei löydy.
Käytä numeroa 3500 'Chemical underpressure'.
Tapaus 4 - Portnet ei tunnista sataman Locode - arvoa
Ota yhteys tässä ja muissa ilmoittamiseen liittyvissä ohjeistuksissa Tullin meriliikennekeskukseen meke@tulli.fi
Tapaus 5 - Tarvitsen käyttäjätunnukset
Jos olet ilmoituksia lähettävän varustamon edustaja, ota yhteys Tullin meriliikennekeskukseen meke@tulli.fi. Jos olet viranomaiskäyttäjä, ota yhteys portnettuki@traficom.fi.