VTT:n arviossa viiden vuoden aikana 15 000 kilometrin vuosisuoritteella ajaminen oli halvinta joko bensiinikäyttöisellä tai maakaasua käyttävällä autolla, jos autosta on tarjolla maakaasuversio. 30 000 kilometriä vuodessa ajavalle halvinta ajaminen on hankintatuella ostetulla täyssähköautolla ja maakaasua käyttävällä autolla. VTT:n vertailussa on vertailtu myös uusiutuvalla dieselillä ajamisen hintaa.
Taulukko 1: Ajamisen kustannukset, 15 000 km, pitoaika 5 vuotta, automalli A
Ajamisen kustannukset, 15 000 km, VTT, auto A | ||
Pikoaika 5 vuotta | Menot/ vuosi, € | Menot/ km, € |
bensiini | 5 559 | 0,371 |
diesel | 6 087 | 0,406 |
uusiutuva diesel | 6 262 | 0,417 |
sähkö | 7 248 | 0,483 |
sähkö hankintatuki | 6 947 | 0,463 |
ladattava hybridi | 7 765 | 0,518 |
maakaasu | 5 695 | 0,380 |
biokaasu | 5 867 | 0,391 |
Taulukko 2: Ajamisen kustannukset, 30 000 km, pitoaika 5 vuotta, auto B
Ajamisen kustannukset, 30 000 km, VTT, auto B | ||
Pikoaika 5 vuotta | Menot/ vuosi, € | Menot/ km, € |
bensiini | 6 907 | 0,230 |
diesel | 7 142 | 0,238 |
uusiutuva diesel | 7 492 | 0,250 |
sähkö | 7 620 | 0,254 |
sähkö hankintatuki | 7 318 | 0,244 |
ladattava hybridi | 8 548 | 0,285 |
maakaasu | 6 519 | 0,217 |
biokaasu | 6 862 | 0,229 |
VTT teki vertailun myös 30 000 km vuosisuoritteella toisella automallilla, josta kaasuautoa ei ole saatavilla. Tässä vertailussa tuetulla täyssähköautolla ajaminen on edullisinta.
Taulukko 3: Ajamisen kustannukset, 30 000 km, pitoaika 5 vuotta, auto C
Ajamisen kustannukset, 30 000 km, VTT, auto C | ||
Pikoaika 5 vuotta | Menot/ vuosi, € | Menot/ km, € |
bensiini | 6 631 | 0,221 |
diesel | 6 649 | 0,222 |
uusiutuva diesel | 6 956 | 0,232 |
sähkö | 7 267 | 0,242 |
sähkö hankintatuki | 6 286 | 0,210 |
hybridi | 6 550 | 0,218 |
ladattava hybridi | 6 630 | 0,221 |
Arvioihin sisältyy paljon epävarmuuksia ja niitä voi pitää suuntaa-antavina. Keskeistä ajamisen hinnan muuttumiselle tulevina vuosina on se, miten eri käyttövoimilla toimivien autojen jälleenmyyntiarvon ennustetaan muuttuvan. Tämä taas riippuu monista tekijöistä, kuten sähköautojen tarjonnassa ja hankintahinnassa tapahtuvista muutoksista ja akkujen kehittymisestä, kestävästi tuotetuttujen uusiutuvien polttoaineiden hintamuutoksista tai tarpeesta rajoittaa haitallisia lähipäästöjä tuottavien autojen pääsyä esimerkiksi keskusta-alueille.
Erot eri käyttövoimavaihtoehtojen välillä ovat loppujen lopuksi yllättävän pieniä. 15 000 km vuodessa ajosuoritteella bensiini on kaikkien merkkien osalta halvin vaihtoehto. Niiden automerkkien osalta, joista on olemassa kaasuversio, maakaasu on halvin vaihtoehto 30 000 km vuodessa suoritteella.
15 000 km vuodessa suoritteella sähköversiot (ladattavat hybridit ja täyssähköautot) ovat kalleimmat vaihtoehdot, mutta ajosuoritteen kasvaessa 30 000 km vuodessa erot tasaantuvat jopa siinä määrin, että täyssähköauto hankintatuella on samalla tasolla tai jopa edullisempi kuin edullisin polttomoottorivaihtoehto.