Koronapandemian sekä Venäjän aloittaman hyökkäyssodan seurauksena Suomen ja Venäjän väliset rautatiekuljetukset ovat vähentyneet merkittävästi ja henkilöliikenne on pysähtynyt kokonaan. Tavaraliikennettä kulkee rajan yli edelleen, mutta vain noin neljäsosan verrattuna ennen pandemiaa olleeseen volyymiin.
Euroopan ja Suomen toimintaympäristö muuttui olennaisesti 24.2.2022 Venäjän hyökätessä Ukrainaan. Hyökkäyksellä ja sen seurauksena asetetuilla pakotteilla sekä vastapakotteilla on merkittäviä vaikutuksia Suomen rautatieliikenteen asemaan, raideliikennejärjestelmään sekä sen liikennevirtoihin ja kustannuksiin. Vuonna 2021 rautateitse saapui Venäjältä vielä noin 6,7 miljoonaa tonnia tavaraa, joka koostui pääasiassa raakapuusta ja erilaisista kemikaaleista. Tällä hetkellä tavaraliikenne Venäjältä on vähentynyt merkittävästi ja henkilöliikenne on pysähtynyt kokonaan.
Rautatieliikenne ei kuulu suoraan EU:n Venäjälle asettamien pakotteiden piiriin. Kuitenkin monet kaluston omistajat, osa kuljetettavista tuotteista sekä venäläinen rautatieyritys RZD ovat pakotteiden piirissä. Tällä on merkittäviä vaikutuksia kansainväliseen rautatieliikenteeseen. Tavaraliikenne jatkuu tällä hetkellä muiden operaattoreiden toimesta, mutta liikenteen määrä on vähentynyt huomattavasti. Muutosten seurauksena kuljetusvirrat ovat muuttuneet Suomen sisällä ja ennen vilkas poikittaisliikenne raja-asemilta satamiin on vähentynyt. Vastaavasti Suomen sisäinen rautatieliikenne maan pystysuunnassa on lisääntynyt muun muassa metsäteollisuuden lisääntyneiden kotimaan kuljetusten johdosta. Jäljelle jäänyt Suomen ja Venäjän välinen tavaraliikenne koostuu lähinnä huoltovarmuuden kannalta tärkeistä tuotteista, jotka kuljetetaan Vainikkalan raja-aseman kautta.
Yhteistyö rataverkolla edellyttää sopimusten noudattamista
Suomen ja Venäjän välistä rautatieliikennettä ohjataan valtioiden välisellä sopimuksella suorasta kansainvälisestä rautatieliikenteestä (SopS 85/2016 (Ulkoinen linkki) (Ulkoinen linkki)), jota täydentää sopimusvaltioiden ministeriöiden välinen hallinnollinen sopimus (SopS 87/2016 (Ulkoinen linkki) (Ulkoinen linkki)) valtiosopimuksen täytäntöönpanosta. Hallinnollinen sopimus sisältää seitsemän teknistä liitettä, joiden määräyksiä tulee noudattaa Suomen ja Venäjän välisessä liikenteessä. Traficom hyväksyy Suomen ja Venäjän välisessä liikenteessä käytettävät kalustoyksiköt ja valvoo maiden välistä tavaraliikennettä Suomessa.
Vallitsevasta tilanteesta johtuen valtiosopimusta ja sen liitteitä ei toistaiseksi päivitetä. Sopimus ja sen liitteet ovat edelleen voimassa, mutta liikenteen rakenteen yksipuolistumisesta johtuen kaikki liitteet eivät ole aktiivisessa käytössä.
Lisätietoja Traficomin työstä Suomen ja Venäjän välisen rautatieliikenteen osalta antaa:
Hannu Timperi, johtava asiantuntija, Hannu.Timperia(a)traficom.fi, puh. 029 534 5595