Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Tasan sata vuotta sitten annettiin meitä suomalaisia eniten liikuttanut, käänteentekevin asetus automobiililiikenteestä. Asetuksessa määrättiin ajokorttia varten suoritettavaksi todistus ja siten ensimmäiset nykymalliset kuljettajantutkinnot. Samaisella asetuksella uudistettiin myös muun muassa liikenneluvat, ammattiliikenne, katsastukset ja ajoneuvojen rekisteröinnit.

Vanhan katsastusmiehen muistelmia

Tervetuloa aikamatkalle kuljettajantutkinnon alkutaipaleelle – hieman pilke silmäkulmassa. Minipodcast kertoo jo kaiken kokeneen katsastusmiehen kuvaamana 1930-luvun liikennekulttuurista ja erään sinnikkään ajokokelaan edesottamuksista.

1920-luku (Ulkoinen linkki)

14.10.1922 jälkeen ei mikään ollut enää entisellään Suomen teillä. Asetus automobiililiikenteestä oli koko maan kattava lainsäädäntö, joka määritteli kuka saa ajaa, missä saa ajaa ja millä saa ajaa. Myös yhdenmukainen ajonopetus sai alkunsa. (Video aukeaa Youtubessa)

1930-luku (Ulkoinen linkki)

Autosta tulee heti statussymboli, jollainen se on vielä tänäkin päivänä. Suomalainen liikennekulttuuri ottaa hapuilevia ensikiihdytyksiään ja turvallinen ajotapa on vielä monille täysin tuntematon käsite. (Video aukeaa Youtubessa)

1940-luku (Ulkoinen linkki)

Sota-aika näkyy kuorma-autojen suurena määränä. Jatkosodan alussa ajokortin myöntämisikää laskettiin 17:ään vuoteen. Tässä vaiheessa myös luovuttiin auton toimintatapaan, rakenteeseen ja hoitoon perehtyneisyyden vaatimuksista yksityisajokorttia varten. (Video aukeaa Youtubessa)

50-luku (Ulkoinen linkki)

Lainsäädäntöä, tieverkkoa, ajo-opetusta ja kuljettajantutkintoa kaikkia ajanmukaistetaan, jotta pysytään kasvavien liikennemäärien vauhdissa. Silti kolareita sattuu paljon, vaikka ajoneuvoja ei olekaan vielä ruuhkaksi asti. (Video aukeaa Youtubessa)

1960-luku (Ulkoinen linkki)

Suomen autoilu monipuolistuu, kun aiemmin itäajoneuvoihin painottunut autokanta saa länsimaalaiset merkit joukkoonsa niiden tuonnin vapautuessa. Ajonopeudet ja -matkat kasvavat, mistä seurauksena ajokokeeseen tulee maantieajo pakolliseksi – ja onnettomuuksien määrä pysyy valitettavan korkeana. Video avautuu Youtubessa.

1970-luku (Ulkoinen linkki)

Vaikka uusiin autoihin ilmestyy pikkuhiljaa turvavöiden kaltaisia varusteita, niiden käyttö ei luonnistunut vielä suomalaisilta – mikä näkyy runsaina vakavina onnettomuuksina. Kuljettajantutkintoa kehitetään enemmän todellista liikennekypsyyttä ja kuljettajantaitoa selvittäväksi. Video avautuu Youtubessa.

1980-luku (Ulkoinen linkki)

Vauhti kiihtyy muillakin kuin Matilla ja Tepolla. 80-luvun nousukausi näkyy sekä henkilöautojen että onnettomuuksien määrän runsaana kasvuna. Korjattavaa löytyy sekä ajo-opetuksessa että liikenneasenteissa. Video avautuu Youtubessa.

90-luku (Ulkoinen linkki)

Liikenneturvallisuus lähtee kohenemaan synkkien kolarivuosien jälkeen. Ajokokeesta tulee palautteellinen ja teoriakokeesta tietokonepohjainen. Myös ajoneuvojen rekisteröinti- ja katsastustoimintaa kehitetään. Video avautuu Youtubessa.

2000-luku (Ulkoinen linkki)

Ajoneuvojen määrä jatkaa nopeaa nousuaan, mutta samalla onnettomuudet lähtevät yhtä jyrkkään laskuun. Tekniset edistysaskeleet autoissa saavat aikaan jättiharppauksia liikenneturvallisuudessa. Video avautuu Youtubessa.

2010-luku (Ulkoinen linkki)

Viranomaiset laittavat isompaa vaihdetta silmään: autoilijoiden palvelut sähköistyvät, lupa-asioita keskitetään ensin Liikenteen turvallisuusvirasto Trafiin ja pari vuotta myöhemmin Liikenne- ja viestintävirasto Traficom alkaa vastata kaikista ajoneuvoihin ja niiden kuljettamiseen liittyvistä tehtävistä. Video avautuu Youtubessa.

2020-luku (Ulkoinen linkki)

Mitä seuraavan sadan vuoden automatkaan kuuluu? Tuleeko kuljettajasta pian matkustaja automaation lisääntyessä? Jatkaako liikenneturvallisuus parantumistaan? Video avautuu Youtubessa.

Blogi: Vuosisadan automatka - turvallisen autoilun puolesta

Ajokortin historiaan mahtuu paljon muutoksia ja käänteitä, mutta ajokortin perimmäinen tarkoitus on pysynyt samana jo sadan vuoden ajan. Ajokortti on luotettava osoitus henkilön kyvystä kuljettaa ajoneuvoa turvallisesti.